Hvor mange dobbeltsporede strækninger har i øvrigt fortsat deres VM og VM/DS-signaler i behold, dvs. ikke ombygget til vekselspor?
Hej Erik,
Af strækninger, der oprindelig var udstyret med linjeblok for dobbeltspor med venstresporskørsel, er det faktisk kun Høje-Taastrup - Roskilde, der er ombygget til vekselsporsdrift (ca. 1988).
København H - Skelbæk er formelt også ændret for et par år siden, men det skyldes alene at man fik to hovedspor for samme køreretning, hvilket gjorde at begreberne for højre- og venstresporskørsel ike længere var entydige. Teknisk er det automatisk linjeblok type DSB 1969 med HKT (for højresporskørsel) som på resten af S-banen syd for Lyngby. Dog er der opstillet U-signaler på Skelbæk i stedet for VU-signaler.
Linjeblok for vekselssporsdrift er etableret alle steder, hvor der siden 1988 er udbygget til flere spor og hvor dobbeltsporede baner har fået linjeblok. Dette gælder dog ikke S-banen, hvor både Ballerup - Frederikssund, Ringbanen og Hellerup - Lyngby har fået linjeblok type DSB 1969 med HKT.
Og så fik du mig alligevel til at gennemgå TIB:
Nogle af de oprindelige VM-stationer er forsvundet. Langeskov er som den eneste(?) nedlagt helt (hverken VM-signaler eller sidespor), mens disse seks: Viby Sj, Kværkeby, Fjenneslev, Forlev, Snoghøj, Skodsborg er blevet opgraderet til rigtige togfølgestationer.
Tilbage er altså disse 10 VM-stationer:
TIB 1:
- Frederikslund (Sorø-Slagelse)
- Bred (Tommerup-Årup)
- Gelsted (Årup-Ejby)
- Nørre-Åby (Ejby-Kavslunde)
TIB 2:
- Mogenstrup (Næstved-Lundby)
TIB 23:
- Pjedsted (Fredericia-Børkop)
- Tvingstrup (Horsens-Hovedgård)
- Hylke (Hovedgård-Skanderborg)
- Stilling (Skanderborg-Hørning)
- Hasselager (Hørning-Århus)
Hvoraf nu kun Hasselager har sidespor.