G-maskiner på privatbanerne – men hvorfor netop Litra G?
G-maskinerne er i stort omfang blevet solgt eller udlejet til privatbanerne, men hvorfor netop G-maskinerne?
* Var det fordi deres akseltryk ikke var større, end at de kunne køre på de ofte spinkle privatbanespor?
* Eller havde DSB for mange G maskiner i krigs- og efterkrigsårene?
* Eller gjaldt benyttelsen på privatbanerne ikke bare G-maskinerne, men også andre litra?
Her er et udpluk fra Jernbanen.dk:
I 1935 blev G 630 udlejet til SFJ.
I 1943 blev G 163 udlejet til VLTJ.
I 1943-44 blev G 624 udlejet til VLTJ, og i 1946 til TKVJ.
I sommeren 1944 blev G 169 udlejet til VVGJ.
I 1945 blev G 622 udlejet til VNJ.
Fra 1947 til 1948 blev G 633 udlejet til KSB, og efter DSB’s overtagelse af Slangerupbanen kom andre G-maskiner også til at køre på denne strækning.
Fra 1947 til 1949 blev også G 627 udlejet til KSB.
I 1947 blev G 650 udlejet til HV.
I 1950 købte Frederiksværkbanen G 605.
I 1957 købte HTJ G 625, efter at den allerede havde været udlejet til VNJ.
http://www.jernbanen.dk/damp.php?s=1&litra=G&typenr=3
Af Signalposten nr. 2/1992 fremgår det desuden, at Nærumbanen under krigen fik DSB til at køre banens tunge godstog med en G-maskine i nattetimerne.
http://www.signalposten.dk/downlload/SP_1992_2.pdf