Styrevognstog-MO i Kbhs nærtrafik, mm

af gamle ole, 4/10 2013, 18:39 (4100 dage siden)

Vi har i tidligere tråde været inde på dele af dette tema, men der henstår lidt usikkerhed.
Ved at studere kilderne, ikke mindst styrevognsbogen, har der til forskellige tider været anvendt styrevogne (efter 50) på alle baner i nærtrafikken.
Altså Hareskov-Frederikssund-nord/Lille nord-Kystbanen og dele af Vestbanen.
MO var trækkraften, men har andet såsom ML på f.ex. Lille Nord kørt med styrevogn?
CPS har aldrig vist sig i 1. distrikt, så vi taler om CRS, CLS og BHS.
Var overgangen fra ikke-styrevognstog til styrevognstog løbende på de nævnte baner, eller var det på en dag?

Hilsen Ole

Styrevognstog-MO i Kbhs nærtrafik, mm

af gamle ole, 6/10 2013, 16:38 (4099 dage siden) @ gamle ole

-og i flg kilderne var det vel kun MO der havde kabler mm til at køre med mellem-og styrevogne. ML (der sidst kørte på Lille Nord) havde da vist ikke, og er lidt i tvivl med MP ("sorte lyntog, Svendborgbanen mf)

Ole

Avatar

Styrevognstog-MO i Kbhs nærtrafik, mm

af Futfar, Kajerød, 6/10 2013, 18:48 (4098 dage siden) @ gamle ole

Som jeg husker det, havde litra MP ikke styreledninger.

Styrevognstog-MO i Kbhs nærtrafik, mm ABC dåser/ledninger

af henning h087 ⌂, Græsted, 6/10 2013, 20:09 (4098 dage siden) @ Futfar
redigeret af henning h087, 6/10 2013, 20:25

:-)

lad os så lige slå det fast en gang for alle (incl. gamle Ole) :-) :-) :-);-) ;-) ;-)

STYREVOGNSTOG af John Poulsen, Banebøger 1995 - ISBN 87 88632 56-3 kan kraftig anbefales

det skal lige anføres at når jeg skiver dåser - ja så underforstås også at der er ledninger[/i] :-) ;-) :-D :-P

MO : ABC styreledningsdåser for mellemvogne og styrevogne, udstyret med ABC dåser
C dåsen er betingelsen for at styre/manøvre fra styrevogn
MK/FK : AB styreledningsdåser for mellemvogne udstyret med AB/ABC dåser - og da den ikke har C dåsen - derfor IKKE styrevogn
MP : udstyret med brummerledning for signal til anden MP motorvogn - og derfor skal, hvis mellemvogne bruges - disse også være udstyret med brummerledning. - og kan derfor ikke fremføres/styres fra styrevogn

men selvfølgelig kan alle tre typer motorvogne køre med næste hvad som helst - bare den er trækkende maskine !!!!

endvidere : efter 1962/64 3 eller 4 litrabogstav L fx AVL, CCL, CPL, CRL, CRML,
men IKKE CML hvor L stod for "lille/anderledes end normal" CM
efter 1967/69 : ABhl, Bghl, Cll, hvorimod CPL, CPS, CRL, CRML, CRS ikke fik den nye litreringsskrifttype, men beholdt den gamle,hvilket alle alm træpersonvogne beholdt
S stod som 3 litrabogstav for styrevogn : før 1969 fx CLS, CPS, CRS, - efter 1969 Bhs, Cls
AB styreledningdåseudrustede vogne havde ikke speciel betegnelse for denne udrustning

Bemærk at Bn vogne der havde udrustning for MO mellemvognskørsel havde litra Bno, hvilket o stod for,
hvorimod at ved Bgoh (ex CD) vogne betød o : børnekupeer ;-)
senere har o jo fået andre betydninger

mvh
henning h087

og nej - Slangerupsbanens/DSB styrevogne S 1 + 2 / FG 4991 + 4992 havde andreledes styresystem og kunne kun bruges med M 1 + 2

Styrevognstog-MO i Kbhs nærtrafik, mm ABC dåser/ledninger

af gamle ole, 7/10 2013, 10:42 (4098 dage siden) @ henning h087

Ja Henning. Har den glimrende bog, men lige netop de nævnte ting i første indlæg er der ikke rigtig info her her (eller andetsteds?) i kilderne?

Ole

Styrevognstog-MO i Kbhs nærtrafik, mm

af Niels Munch, 6/10 2013, 19:42 (4098 dage siden) @ gamle ole

-og i flg kilderne var det vel kun MO der havde kabler mm til at køre med mellem-og styrevogne. ML (der sidst kørte på Lille Nord) havde da vist ikke, og er lidt i tvivl med MP ("sorte lyntog, Svendborgbanen mf)

Ole, alt det har vi da vist afhandlet tidligere, f.eks.: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=6636 .

V.h.
Niels

Styrevognstog-MO i Kbhs nærtrafik, mm

af gamle ole, 7/10 2013, 10:46 (4098 dage siden) @ Niels Munch

Fuldkomment rigtigt Niels. Det grundliggende er på plads. Blot nogle lidt usikre detaljer der "svævede"

Hilsen Ole

Styrevognstog-MO i Kbhs nærtrafik, mm

af gamle ole, 7/10 2013, 13:10 (4098 dage siden) @ Niels Munch

-og så må jeg lige tilføje Niels, at temaet i denne tråd er hvornår og hvordan overgangen på de nævnte baner til styrevognkonceptet fandt sted. Det med andet end MO (evt MP, ML mm) var bare et tillægssp.:-P
Men fint du mindede mig om den tidligere tråd.


Hilsen Ole

Styrevognstog-MO i Kbhs nærtrafik, mm

af henning h087 ⌂, Græsted, 7/10 2013, 13:23 (4098 dage siden) @ gamle ole

hej

hvis man kigger efter i styrevognsbogen, DRM I mfl - ser man at CRS bliver indsat ca 1950/51, CPS i 1956 og CLS i 1960 - og i sagens natur - kommer ikke alle vogne på én gang - men lidt efter lidt - og kigger man i togplan 6 ( diverse årgange ) ser man at der kører styrevognstog ( og kun med MO, idet MO er de eneste motorvogne der var udrustet med denne mulighed ) og almindelige MO trukne tog side om side på strækningerne - så jo - det er en glidende overgang ( hurtigere eller langsomere )

mvh
henning h087

Styrevognstog-MO i Kbhs nærtrafik, mm

af gamle ole, 7/10 2013, 13:39 (4098 dage siden) @ henning h087

Mægtigt Henning. Sådan! Fin info:-P

hilsen Ole


DB CargoIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak