lad os så lige slå det fast en gang for alle (incl. gamle Ole)
STYREVOGNSTOG af John Poulsen, Banebøger 1995 - ISBN 87 88632 56-3 kan kraftig anbefales
det skal lige anføres at når jeg skiver dåser - ja så underforstås også at der er ledninger[/i]
MO : ABC styreledningsdåser for mellemvogne og styrevogne, udstyret med ABC dåser
C dåsen er betingelsen for at styre/manøvre fra styrevogn
MK/FK : AB styreledningsdåser for mellemvogne udstyret med AB/ABC dåser - og da den ikke har C dåsen - derfor IKKE styrevogn
MP : udstyret med brummerledning for signal til anden MP motorvogn - og derfor skal, hvis mellemvogne bruges - disse også være udstyret med brummerledning. - og kan derfor ikke fremføres/styres fra styrevogn
men selvfølgelig kan alle tre typer motorvogne køre med næste hvad som helst - bare den er trækkende maskine !!!!
endvidere : efter 1962/64 3 eller 4 litrabogstav L fx AVL, CCL, CPL, CRL, CRML,
men IKKE CML hvor L stod for "lille/anderledes end normal" CM
efter 1967/69 : ABhl, Bghl, Cll, hvorimod CPL, CPS, CRL, CRML, CRS ikke fik den nye litreringsskrifttype, men beholdt den gamle,hvilket alle alm træpersonvogne beholdt
S stod som 3 litrabogstav for styrevogn : før 1969 fx CLS, CPS, CRS, - efter 1969 Bhs, Cls
AB styreledningdåseudrustede vogne havde ikke speciel betegnelse for denne udrustning
Bemærk at Bn vogne der havde udrustning for MO mellemvognskørsel havde litra Bno, hvilket o stod for,
hvorimod at ved Bgoh (ex CD) vogne betød o : børnekupeer
senere har o jo fået andre betydninger
mvh
henning h087
og nej - Slangerupsbanens/DSB styrevogne S 1 + 2 / FG 4991 + 4992 havde andreledes styresystem og kunne kun bruges med M 1 + 2