Københavns havnebane

af Reinholdt, Lindved, nærområde ovk. 19 Od-Svg, 2/10 2013, 13:18 (4102 dage siden)

Jeg bevæger mig lige ud i et måske lidt, efterhånden, udvandet emne. Jeg sad og kiggede på dette gamle kort over København, fra min farfar. Jeg ved, af gode grunde, ikke om virkeligheden, stemmer overens med kortet.
[image]
Lige over "T" i GEODÆISK INSTITUT er kortet dateret "JH 1952"

[image]
Det ses, at havnebanen på kortet, kommer nede fra Kalvebod Brygge og fortsætter op ad Christians Brygge og næsten op til Knippelsbro. Det må være det sidste, der er tilbage af den gamle havnebane, der fortsatte over den gamle Børsbro.

Peter Reinholdt
Signalmontør

Københavns havnebane

af Steffen Dresler, 2/10 2013, 21:28 (4102 dage siden) @ Reinholdt

Go´aften Peter m. fl.

Gamle kort er altid en god kilde til at indhente informationer og selvfølgelig også det viste kort fra 1952.
Den strækning du hentyder til langs Tøjhusmuseet fortsatte jo over Kristiansgade (eksisterer ikke i dag) på tværs over Slotholmsgade og Børsgade og over Børsgade broen og videre til næsten Nyhavn.
Hvis man får fat i filmen ”Tøjhusmuseet får en kanon” Nordisk Film for Folk og Værn 1948, er der nogle gode og lange sekvenser af transporten med kanonen (omtalt i anden tråd) over broen ved Frederiksholms kanal og til holdt på Kristiansgade ved Tøjhusmuseet, hvor kanonen blev losset ved hjælpe en flydekran fra Flåden (mener ikke det er den samme som efterspurgt i anden tråd). Dengang og flere år frem var sporene meget anvendte, da der faktisk herfra var en større export af langbrugsvarer med DFDS og til England.
Bemærkelsesværdigt er også på dit kort aftegnet et lille stykke bane på modsatte side af havnen fra Langebro og op langs Langebrogade og op til og med Sukkerfabrikken. Det var så DET H. Det østlige lodrette ben var altså ikke mere end et par hundrede meter langt. Ser man på tidligere kort, altså FØR end den ny (nuværende) Langebro blev indviet i 1954 (Wiki), er der ingen bane aftegnet. Det kan så forvirre, at dit viste kort angiveligt er fra 1952 og med broen? Der er sikkert en fornuftig forklaring, men det kan jeg ikke lige se, med mindre man har taget forskud på glæderne?
Så skulle der jo ikke være flere spor på Østsiden af havnen og dog. Herunder et billede af noget spor på den nordlige side af Knippels Bro over for Havnegade.

[image]

Sporet ligger over ”Gammel dok” (nyt trædæk) i bogstaveligste forstand. Den blev fyldt op i 1918, men hele konstruktionen lå stadig under/i jorden. Herefter er der så lagt spor. Men hvis man ser på ”geografien” på området, kan man dog også tydeligt se, at det var umuligt med en rigtig jernbane, med forbindelse til noget andet jernbanenet. Mod syd (mod Knippels Bro) lå Asiatisk Kompagnis Plads (nuværende UM), så her kunne sporet ikke komme over bassinet. Mod nord lå KGH plads med havnebassin (opfyldt ca. 1960) og længere oppe en indsejlingen til Christianshavns Kanal ved Wilders plads. Løsningen fandt jeg så i bogen ”Københavns Havn 1840 – 1940” af Kåre Lauring, Gyldendal 2006, hvor der på 47 findes et billede optaget fra Havnegade og over mod Asiatisk Plads. Der kører nemlig en dampkran til brug for last- og losning af skibe. Men hvorfor er skinnerne på billedet taget op og der er lavet et trædække? Jo, da Danske Arkitekter skulle have nyt domicil, hakkede man Gammel Dok over i to halvdele (af alle i verdenen danske arkitekter) og sendte træværket til destruktion. Og over det resterende fjernede man så skinner og brosten og lade et trædække, så området blev mere rekreativt. Så skinnerne er der i ”to tempi”, men var altså for en kørende dampkran.

Fortsat god aften

Steffen

Københavns havnebane

af zumbach, Malling, 2/10 2013, 22:53 (4102 dage siden) @ Reinholdt

Jeg har for et par år siden på Det Kgl. Bibliotek set nogle meget detaljerede kort over det indre København fra 1908, med en meget detaljeret gengivelse af havnebanerne i København dengang. Desværre kan jeg ikke længere åbne disse kort. Er der nogen her, der kan fortælle, hvordan man åbner disse kort. Kortene findes på følgende link, der er for langt til at kunne indsættes i den normale procedure, men prøv at kopiere linket, og sæt det ind i Googles søgeside:

http://rex.kb.dk/primo_library/libweb/action/search.do?dscnt=1&scp.scps=scope%3A%28...

Udover detaljerede sporplaner, venter der også meget spændende detaljer om det gamle København.

M.v.h.
Keld Zumbach

Københavns havnebane

af zumbach, Malling, 2/10 2013, 23:09 (4102 dage siden) @ zumbach

OK, det kræver bare et hjælpeprogram: Document Express DjVu Plug-in. Man skal aldrig forhaste sig!
M.v.h.
Keld Zumbach

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak