Fra Klampenborg til Vigerslev, eller Østerport, i 60'erne

af KimEast, 1/10 2013, 22:42 (4103 dage siden)

Hej alle. Desværre ikke en film fra førerrummet dengang. Priserne for 5 minutters super8-farve var pæn høj dengang. -- Men selvom jeg er ved at komme deropad i årene, kan jeg da tydelig huske den strækning dengang.

Fra Klampenborg til Vigerslev, eller Østerport, i 60'erne

af Holger Sørensen, Hedehusene, 2/10 2013, 12:23 (4103 dage siden) @ KimEast

Hvor vil Du hen med det indlæg???

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Fra Klampenborg til Vigerslev, i 60'erne, signaltyperne.

af KimEast, 8/10 2013, 21:57 (4096 dage siden) @ Holger Sørensen

Det meste af det jeg skrev gik tabt i tågerne. Men prøver igen: Det drejer sig om 60'erne, og vi forestiller os at man er lokofører og starter i Klampenborg (godstog så vi kører igennem). Her har vi PU og U med 3 lamper, som i dag. Sidste AM før vinge I signalet Hellerup mener jeg stadig for signalerede vingesignalet. Men vi skal ind i Hellerup, så øverste vinge grøn , nederste gul. Ind Hellerup i højre midterste spor, og her mødes så et TU, af de rigtig gamle 1911'ere, stor plade, og små lamper. Der bliver grøn TU, og næste signal er et U, med 2 lamper, af den slags der enten har fast grønt = næste signal er rødt, eller grønt blink = næste AM er grønt. Eller fast grønt = rødt længere fremme.(det system der er mellem Holte og Hillerød i dag). Forbi U signal, næste AM er en blok der er lavet engang, så der er to blokke mellem Hellerup og Lersøen. Næste signal er I signal Lersøen med forgrening, Vi tar ligeud. Næste signal er U signal, typen der kun kan vise rødt eller fastgrønt. Et gult F under signalet siger at vi nu møder fremskudt signal før næste AM. Næste AM 's fremskudte signal stod dengang lige hvor perronen sluttede Nørrebro. Så kommer vi på et tidspunkt til Flintholm hvor der er tre fremskudte signaler ved siden af hinanden og tre I og U (eller?) signaler. Vi skal mod Vigerslev og Hvidovre, og vi møder nu først fremskudt signal (mener det tre-lampers) mod et I signal ved afgreningen mod Hvidovre. Og herfra er vi så med 3 lampers signaler .- Der jeg vil hen med dette er, at en lokofører lige skal vide, at han faktisk kører gennem hele 7 forskellige signal systemer på vejen. AM-vinge-TU-U blink, I , U uden blink, fremskudte, og igen med 3 lamper.- I dag er vi nede på 3.

Fra Klampenborg til Vigerslev, i 60'erne, signaltyperne.

af Jaer, Aarhus, 8/10 2013, 22:03 (4096 dage siden) @ KimEast

Det meste af det jeg skrev gik tabt i tågerne. Men prøver igen: Det drejer sig om 60'erne, og vi forestiller os at man er lokofører og starter i Klampenborg (godstog så vi kører igennem). .....- Der jeg vil hen med dette er, at en lokofører lige skal vide, at han faktisk kører gennem hele 7 forskellige signal systemer på vejen. AM-vinge-TU-U blink, I , U uden blink, fremskudte, og igen med 3 lamper.- I dag er vi nede på 3.

Vrøvl. Det er samme "signalsystem" hele vejen, og med strækningskendskab er det ikke noget problem.

/Jan

Fra Klampenborg til Vigerslev, i 60'erne, signaltyperne.

af Holger Sørensen, Hedehusene, 8/10 2013, 22:48 (4096 dage siden) @ Jaer

Nemlig - godt at ikke KimEast er lkf!!!!

Og midterste højre spor i Hellerup hedder altså spor 7.

Og så: Kan det ikke efterhånden sive ind, at det ikke hedder et vingesignal, men et armsignal!!
Det har været oppe at vende flere gange tidligere, så - - -

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Fra Klampenborg til Vigerslev, i 60'erne, signaltyperne.

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 9/10 2013, 08:31 (4096 dage siden) @ Holger Sørensen

Og så: Kan det ikke efterhånden sive ind, at det ikke hedder et vingesignal, men et armsignal!!

Der er desværre mange jernbanebegreber som bliver groft mishandlet. Det er nok tidens ånd, ligesom "kupevogn" når man mener "sidegangsvogn", "skinner" når man mener "spor" og "skiftespor" når man mener "sporskifte".

Jeg har i hvert fald tit og ofte fået hug for at korrigere andre for forkerte ord, men det ærgrer også mig at dette "Märklin-sprog" er så udbredt.

Fra Klampenborg til Vigerslev, i 60'erne, signaltyperne.

af Jens H. Bondesen, 8/10 2013, 23:07 (4096 dage siden) @ KimEast

Det skal tages med et gran salt, at signalerne stod sådan i 1960'erne. I hvert fald mangler en hel togfølgestation på Kystbanen (den blev uplanlagt nedlagt som togfølgestation i begyndelsen af 1980'erne ;-) ).

Fra Klampenborg til Vigerslev, i 60'erne, signaltyperne.

af KimEast, 9/10 2013, 00:41 (4096 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Den togfølgestation er det Charlottenlund der menes?? Hvis ja, så havde det ingen virkning på signalerne i området i dette tidsrum i hvert fald. Og har da salt her. Hvor er der spørgsmål? Er helt 100% sikker på at U signalet Hellerup var det såkaldte S-bane signal der kan vise rødt, fast grønt og blink grønt. Det samme ved næste Am blok signal. Og det samme den modsatte vej faktisk. Desuden helt sikker på at U signalet Lersøen mod Nørrebro var armsignaler inde på godsterræn og dagslys ved S toget, og med rødt og fastgrønt, og F skilt nedenunder. Dengang satte man kun F skilte på, hvis en strækning ikke havde fremskudte signaler hele vejen. -- Strækningen fra Østerport og til Hellerup var også lidt speciel dengang. ;)

Fra Klampenborg til Vigerslev, i 60'erne, signaltyperne.

af Svend, Storkøbenhavn, 9/10 2013, 12:16 (4096 dage siden) @ KimEast

Sidste AM før vinge I signalet Hellerup mener jeg stadig for signalerede vingesignalet.

Du gætter og leger og det skal der også være plads til her.
I "60´erne" var der dog manuel linjeblok mellem Charlottenlund og Hellerup (fjerntrafiksporene). Senere kom der nyt relæsikringsanlæg type 53/54 i Charlottenlund (beregnet for fjernstyring først fra Hellerup og siden fra Helsingør) og først fra det tidspunkt har der været opsat U-signaler med tre lanterner. Jeg mener ikke at der var AM-signaler mellem Hellerup og Charlottenlund (og omvendt), da afstanden var (er) ganske kort.

Fra Klampenborg til Vigerslev, i 60'erne, signaltyperne.

af KimEast, 9/10 2013, 14:44 (4096 dage siden) @ Svend

Ok, dvs. dengang var der fremskudt før I signalet Hellerup, fra begge retninger faktisk. Men var Charlottenlund så en station med I og U signaler? (2 lampers U). - Bortset fra det vil jeg så ikke grave mere i dette, for når en lokofører har strækningskendskab, er det jo ligegyldigt hvor mange slags signaler han møder :)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak