Det er nemlig sagen i en nøddeskal. Tiden var anderledes og en anden dengang. Der foregik mange jernbanesabotager der kun gik ud over den civile togtrafik. Men det har været med til holde modstandsbevægelsen i gang, og har været medvirkende til at vi blev accepteret af de allierede, i stedet for at gå for at være meget venligt stemt over for besættelsesmagten.
Man kan fx læse lidt i bogen om OMB. Den kan ikke have haft særlig megen militærtrafik, alligevel foregik der en del sabotager der.
Emnet er nok noget tabubelagt, men tiden var som nævnt en anden dengang. Og det er svært for os der er født længe efter at sætte sig helt ind i det, selv om der er læst diverse litteratur om besættelsestiden gennem årene.
Der var også danske tog der blev angrebet af allierede fly, dette har jeg set blive kaldt for "terror" andet steds. Det var absolut meget tragisk det der skete, men dengang var flynavigeringen ikke hvad den sidenhen blev, mange gange vidste de allierede piloter ikke præcist hvor de befandt sig, om de var over fx Nordtyskland eller Danmark. En klar ordre lød på at skyde på alle tog på jagermissionerne, da det var en meget vigtig transportform for Værnemagten dengang. Flyves der med 400-500 km/t, er det svært at skelne mellem et militærtog og et civilt tog.
Mvh
Claus