En sabotage ved Hobro

af Jenny, 1/10 2013, 21:04 (4103 dage siden)

Hej alle alvidende personer i dette forum.
I Mogens Duus` nye bog "Kampen om Himmerlandsbanerne" er der en side med oplysninger om jernbanesabotager i Himmerland på Himmerlandsbanerne. Et citat: " 18/ 11 1943: 13 skinner sprængt mellem Hobro og Døstrup kl. 6:40. Trafikken genoptoges kl. 12:30"
Er der nogen, der ved, hvor præcis denne sabotage fandt sted? eller andet derom?
Venlig hilsen
Jenny

En sabotage ved Hobro

af Claus E. Hansen, 2/10 2013, 00:07 (4103 dage siden) @ Jenny
redigeret af Claus E. Hansen, 2/10 2013, 00:55

Der foregik rigtig mange jernbanesabotager i krigens sidste år, efterhånden som det blev mere og mere sikkert hvad udfaldet af krigen blev. Nævnte sabotage fandt således sted samme år og efter nederlaget for tyskerne i Stalingrad (januar 1943) og de Allieredes landgang på Sicilien (sommeren 1943). Ligesom især englænderne så småt begyndte at intensivere våben- og sprængstofnedkastningerne fra luften til den danske modstandsbevægelse.

Jeg vil foreslå evt. at få kigget i nogen lokaler aviser fra den periode, som vil kunne svare på spørgsmålet. En anden mulighed var at spørge nærmere til det på det lokalhistoriske arkiv.

Mvh
Claus

En sabotage ved Hobro

af Asger Christiansen, 2/10 2013, 10:19 (4103 dage siden) @ Claus E. Hansen

Tyskerne var ikke meget for at få sabotager omtalt i aviserne, så man kan ikke påregne at finde noget i dagspressen

En sabotage ved Hobro

af Claus E. Hansen, 2/10 2013, 10:59 (4103 dage siden) @ Asger Christiansen

Ja det er klart, dette tænkte jeg ikke udmiddelbart på. Censur var der. Men en lille mulighed alligevel alt efter omstændighederne, hvis modstandsbevægelsen kunne hænges ud som "terrorister" af de tyske myndigheder. Dette benyttede man sig nogen gange af i aviserne, har set eksempler med det.


Mvh
Claus

En sabotage ved Hobro

af Niels Munch, 2/10 2013, 11:19 (4103 dage siden) @ Claus E. Hansen

S.A. Guldvang har i sin bog: "Glimt fra et jernbaneliv 1935 – 1950", bane bøger 1995 (ISBN 87-88632-53-9), på side 74 omtalt sabotagen:

"Den 18. november 1943 var en særlig slem dag: Sprængning af signalpost med sikringsanlæg i Århus, sprængning af Gudenåbroerne ved Langå, ved Volk Mølle og vest for Langå. Og ved Doense samt på Himmerlandsbanerne vest for Hobro.
Så var der egentlig ikke mange kørselsmuligheder tilbage."

Altså i sabotagehenseende en "stor" dato! Nærmere kommer jeg ikke med de her rådige kilder. Men mon ikke Frihedsmuseet ved mere?


M.v.h.
Niels

En sabotage ved Hobro

af Uffe Olsen, 2/10 2013, 12:10 (4103 dage siden) @ Niels Munch

Hej

Landsarkivet i Viborg har fra DSB baneafdelingen en stor aflevering,hvori
der også er pakker vedrørende sabotage under krigen.Det er følgende:

DSB 2. Distrikt Århus, Banetjenesten
Journalgruppeordnede sager.
Pakke nr. 490-499.

I disse pakker er der massevis af indberetninger til 2. Distrikt i Århus.

Venlig hilsen
Uffe Olsen

En sabotage ved Hobro

af Georg Schmidt, 2/10 2013, 13:22 (4103 dage siden) @ Jenny

Fra meldingen fra Hobro 18/11 6.40: " Banen sprængt på flere Steder mellem Hobro og Døstrup lidt ovenfor hvor Banen skiller fra Hovedbanen".
Man troede først det var mellem Hobro og Doense, men der fandt man intet.

Datoen 18/11-43 var en særlig dag med mange sprængninger. Samme morgen blev broerne i Langå sprængt og denne sabotage er efter min mening den klogeste og mest resultatrige sabotage under hele krigen, der blev simpelthen lukket for den tunge trafik i 14 dage. Aftenen før var kommandoposten i Århus blevet sprængt, og dette forsinkede vel tyskerne ca. en 5-6 timer(et par tog via Lauerbjerg-Silkeborg-Skanderborg og omlægning af trafikken til rangerbanegården der jo stadig fungerede udmærket) hvorimod civilbefolkningen på grund af manglende materialer til genopbygning blev generet frem til 1949. I bagklogskabens ulideligt klare lys, er det jo let at se hvad man måske skulle have gjort, men tiden og virkeligheden dengang var jo en ganske anden.
Mvh
Georg

En sabotage ved Hobro

af Claus E. Hansen, 2/10 2013, 22:52 (4102 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Claus E. Hansen, 2/10 2013, 23:50

Det er nemlig sagen i en nøddeskal. Tiden var anderledes og en anden dengang. Der foregik mange jernbanesabotager der kun gik ud over den civile togtrafik. Men det har været med til holde modstandsbevægelsen i gang, og har været medvirkende til at vi blev accepteret af de allierede, i stedet for at gå for at være meget venligt stemt over for besættelsesmagten.

Man kan fx læse lidt i bogen om OMB. Den kan ikke have haft særlig megen militærtrafik, alligevel foregik der en del sabotager der.

Emnet er nok noget tabubelagt, men tiden var som nævnt en anden dengang. Og det er svært for os der er født længe efter at sætte sig helt ind i det, selv om der er læst diverse litteratur om besættelsestiden gennem årene.

Der var også danske tog der blev angrebet af allierede fly, dette har jeg set blive kaldt for "terror" andet steds. Det var absolut meget tragisk det der skete, men dengang var flynavigeringen ikke hvad den sidenhen blev, mange gange vidste de allierede piloter ikke præcist hvor de befandt sig, om de var over fx Nordtyskland eller Danmark. En klar ordre lød på at skyde på alle tog på jagermissionerne, da det var en meget vigtig transportform for Værnemagten dengang. Flyves der med 400-500 km/t, er det svært at skelne mellem et militærtog og et civilt tog.

Mvh
Claus

En sabotage ved Hobro

af Jenny, 4/10 2013, 14:32 (4101 dage siden) @ Georg Schmidt

Fra meldingen fra Hobro 18/11 6.40: " Banen sprængt på flere Steder mellem Hobro og Døstrup lidt ovenfor hvor Banen skiller fra Hovedbanen".
Man troede først det var mellem Hobro og Doense, men der fandt man intet.

Datoen 18/11-43 var en særlig dag med mange sprængninger. Samme morgen blev broerne i Langå sprængt og denne sabotage er efter min mening den klogeste og mest resultatrige sabotage under hele krigen, der blev simpelthen lukket for den tunge trafik i 14 dage. Aftenen før var kommandoposten i Århus blevet sprængt, og dette forsinkede vel tyskerne ca. en 5-6 timer(et par tog via Lauerbjerg-Silkeborg-Skanderborg og omlægning af trafikken til rangerbanegården der jo stadig fungerede udmærket) hvorimod civilbefolkningen på grund af manglende materialer til genopbygning blev generet frem til 1949. I bagklogskabens ulideligt klare lys, er det jo let at se hvad man måske skulle have gjort, men tiden og virkeligheden dengang var jo en ganske anden.
Mvh
Georg

Hej alle!
Mange tak for jeres gode svar om sabotager under besættelsen i al almindelighed, om sabotager den 18/11 1943 og om ovennævnte sabotage.
En særlig tak til dig Georg for dit præcise svar på mine spørgsmål.

Et sjov detalje: Ovennævnte sabotage har nærmest fundet sted „midt˝ i billedet på forsiden af Mogens Duus` nye bog "Kampen om Himmerlandsbanerne"

Venlig hilsen
Jenny Lyngaa

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak