Teglværksbane i Højbjerg (sydl. Aarhus)
Der er ved teglværker ikke tale om et statisk spornet. Sporene flytter sig alt efter, hvor man graver, og der er næppe kort, der viser hvordan sporene har ligget på et givet tidspunkt. Kun hvor sporene har krydset offentlig vej, findes der måske oplysninger - her skulle man nemlig søge om tilladelse hos sognerådet hhv. amtsrådet. Nogle entusiaster har tegnet sporplaner, men disse er kun meget skematiske.
Men nedenfor finder du et kort, hvor du kan se udbredelsen af sporene omkring 1945 (årstallet skal tages med en vis tolerance, da man ikke har rettet samtlige kort på en gang). Bemærk, at du kan se forskellige årgange af kortet.http://historiskatlas.dk/?map=57
Du skal bare ikke forvente, at sporene ligger på samme steder, når du ser luftbilleder fra værket.
Med hensyn til materiellet er der kun løse oplysninger, da man ikke førte register over dette som privatbanerne. Værket var i mange år ejet af A/S De forenede Teglværker i Aarhus, som også havde teglværkerne Kragelund, Sleth og Tilst.
Som meget ung og nysgerrig jernbaneentusiast luskede jeg rundt i teglværksruinerne, sikkert en gang omkring 1978. Jeg mener bestemt, at jeg lavede en lille skitse af de tilbageværende spor (det gjorde jeg meget i dengang), men den er med garanti som så meget andet gået tabt under adskillige flytninger sidenhen ...
Broen stod dengang uden sporforbindelse med omverdenen, og jeg erindrer, at det ikke tydeligt kunne ses, at der overhovedet havde været bane på den.
I et buskads nord for Emiliedalsvej op mod de gule boligblokke fandt jeg et delvist sammensunket remiseskur, hvori der befandt sig et par lokomotiv-aksler (til et lokomotiv med udvendig ramme) samt en meget rusten gasgenerator. Derudover var der på området nogle få tipvognskasser, men ingen rammer eller hjul.
Det var vist, hvad jeg kan erindre efter 35 år ...
mvh
LH