Nummermystik
På min hjemmeside om de sydårhusianske teglværker nævner jeg et rygte om, at Emilidal har haft damplokomotiv. Jeg har ondt ved at tro det, blandt andet fordi Kedeltilsynet ikke nævner et sådant damplokomotiv.
Er der læsere af dette Forum (Jernbanen.dk,) der ved, hvorfra oplysningen om damplokomotivet stammer?
Jeg har selv set den i kopi formentlig fra en bog, men stadig, hvilken dansker har forsynet forfatteren til bogen med oplysningen?
Ikke fordi jeg vil rive hovedet af nogen, men jeg ville gerne kende kilden for måske at komme videre derfra.
Damplokomotivet var 17261/1919, der var en stor Helfmann i 900 mm sporvidde, 10 t akseltryk og 160 hk. En sådan kæmpe har et lille århusiansk teglværk, der kørte med 600 mm hestebaner aldrig anskaffet? Det leveredes til et entreprenørlager i Berlin i 1919, men herfra kan vi ikke følge den videre, bortset fra notatet om Emiliedal.
Fire Helfmann gik i følge Kedeltilsynet til Danmark. Alle i 1919. Monberg & Thorsen fik Henschel 17377/1919 og 17378/1919. Deres virksomhed er ukendt, men ret hurtigt endte de i Nederland.
Henschel 16947/1919 kom muligvis også til Danmark. Ingen yderligere oplysninger.
En søster 16946/1919 købtes af Såbye og Lerche, der byggede den første havn i Rødby. Derefter solgtes den til WT&K, der brugte den til Værnemagtsarbejder på flyvepladsen i Kastrup og senere i brunkullene i Jylland, men her var den sporet op til 750 mm og kørte under navnet Jumbo. Fra 1923 hvor man var færdig i Rødby til krigsudbruddet, kendes ingen virksomhed.
I mine notater var Henschel 17261/1919 et DG13 diesellok i 600 mm sporvidde, nemlig det, der ses på billederne fra Emiliedal Teglværk. Ved nogen læsere, hvorfra den oplysning stammer? Den er også forkert. Nummeret på Henschels motorlokomotiver var kun firecifrede. Et forsøg på at se 17261 som en fejlskrivning og derefter kombinere cifrene om og udelade et har ikke givet resultat. Type eller sporvidden passede ikke for de mulige kombinationer af numrene.
Emiliedal står heller ikke som modtager af Henschellokomotiver.
Emiliedal er ikke noget tysk navn, siger mine tysk forbindelser.
Mit gæt på et køb af beslaglagte lok fra værnemagten er efter min mening stadig et godt bud.
Med venlig hilsen
Bent Hansen