nærum-Vedbæk, nedlæggelse, 1. verdenskrig mm-LNJ

af gamle ole, 29/9 2013, 11:54 (4104 dage siden)

Hej

Har nogen hørt om dette/kender kilder .
En historiker skulle have skrevet at den tyske efterretningstjeneste i forbindelse med 1. verdenskrig skulle have været involveret/interesseret i den strækning???
Strategiske overvejelser om alternativ til Nord-Kystbanen???
Er det mon en (vild)and?


hilsen Ole

nærum-Vedbæk, nedlæggelse, 1. verdenskrig mm-LNJ

af XAL Olesen, 29/9 2013, 13:00 (4104 dage siden) @ gamle ole

Hej

Har nogen hørt om dette/kender kilder .
En historiker skulle have skrevet at den tyske efterretningstjeneste i forbindelse med 1. verdenskrig skulle have været involveret/interesseret i den strækning???
Strategiske overvejelser om alternativ til Nord-Kystbanen???
Er det mon en (vild)and?


hilsen Ole

Det er en historie som er dukket op på et eller andet tidspunkt. De forskellige bøger om Lyngby-Nærum (-Vedbæk) banen indeholder ingen dokumentation for påstanden om tysk interesse i jernbanen fra Vedbæk til Lyngby.

Bogen "Nærumbanen 1900 - 1975" af Ole-Chr. M. Plum og Birger Wilcke (Dansk Jernbane-Klub nr. 38) gennemgår aktionærerne og deres indskud særdeles detaljeret på side 8-9.

Jeg kan kun anbefale denne bog - samt de øvrige ligeså interessante bøger om samme bane. Det er nemt at Google disse bøgers titel.

nærum-Vedbæk, nedlæggelse, 1. verdenskrig mm-LNJ

af gamle ole, 29/9 2013, 16:07 (4104 dage siden) @ XAL Olesen

Ja nemlig, og jeg kunne heller ikke finde noget i disse om det lidt besynderlige tema.:-)

hilsen Ole

nærum-Vedbæk, nedlæggelse, 1. verdenskrig mm-LNJ

af A. Nissen, 7/10 2013, 16:59 (4096 dage siden) @ gamle ole

Der er måske det ved det, at enhver efterretningstjeneste altid vil interessere sig for enhver jernbanestrækning i et givet interesseområde. Om DK på den måde ved 1. verdenskrig var "interesseområde," er et åbent spørgsmål - jf. "Europas Svigerfar."

nærum-Vedbæk, nedlæggelse, 1. verdenskrig mm-LNJ

af henning h087 ⌂, Græsted, 8/10 2013, 00:56 (4096 dage siden) @ A. Nissen
redigeret af henning h087, 8/10 2013, 01:12

godaften

hvis nu - og kun hvis nu !!!!!

hvis Tyskland nu var blevet lukket helt inde pga Englands blokade - så kunne det jo godt være at der var lagt en plan - for evt at okupere Danmark
Militær og efterretningstjeneste planlægger jo nok for enhver eventualitet.

og ser man på historien - ja så foretog Englænderene netop tidligere (1807) en landgang ved Vedbæk. og dengang var der ingen jernbane.
Det var der jo i 1914-18 - og hvorforså Vedbæk, jo vanddybde ved Vedbæk er 9 m - og så kan kanonbærende skibe gå tæt på (beskyttelse af landgangstropper) - og omgåelse/angreb af et eventuelt forsvar ved København - kunne jo så komme fra Lyngby samtidigt med med et fra kysten - så - jo - ikke utænkelig at ved en sådan planlæggelse - så ville man indrage jernbanen i planerne.
Og et eller andet sted har jeg læst noget om dette - men - huske huske.
og i P thomassens bog skriver han jo en del om vanddybden ved Vedbæk side 23 ( mon han ....??

så - hvorfor ikke.

men blev jo ikke nødvendigt - da vi jo handlede med tyskerne og tjente gode penge ved det - hvad der jo gentog sig ved II verdenskrig - dog her med undtagelsen at der blev vi besat - fordi "han" skulle bruge Aalborg lufthavn for flyverdækning af kampen/besættelsen af Norge -

en grim tanke kunne jo være at "vi" var "inforstået" med besættelsen - for derfor at holde ryggen fri - hvis det nu ikke gik så godt for "ham" - men det høre jo nok mere hjemme et andet sted at behandle - ( sjovt nok er de papier stadig låst :-( ;-) )

mvh
henning h087

Danske privatbaner

Læs historien om:
Aalborg Privatbaner

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak