Efterlyser billeder og historie om sidesporet Sindalsvej

af janaude ⌂, Lystrup, 20/9 2013, 17:46 (4113 dage siden)

Jeg er i gang med at opbygge nogle moduler efter forbillede fra sidesporet Sindalsvej i Risskov ved Århus.

Sidesporet blev nedlagt engang i starten af 90'erne, så det er ved at være noget tid siden. Jeg har selv været på fotosafari i området, men kunne godt tænke mig nogle billeder af området og evt. historie. Gerne billeder fra en rangering i området.

kort fra google maps

link til billeder fra området, som jeg har taget.

Jeg håber der er nogle der vil dele af billeder og / eller historie om området mht. godstogsdrift og rangering.

--
Hilsen Jan

Avatar

Efterlyser billeder og historie om sidesporet Sindalsvej

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/9 2013, 19:37 (4113 dage siden) @ janaude

Sindalsvej sidespor har i en periode været sidespor på fri bane. I mit arkiv har jeg sikkerhedsinstruks 36.4 af 2. februar 1976. Instruksen har rettelsesblad nummer 58 og de to sider bærer betegnelsen 491-2 og 492-2, så der har sandsynligvis eksisteret en tidligere instruks, hvilket de sorte lodrette streger i margin også bekræfter. Instruksen kan ses her:

http://www.sidesporpaafribane.dk/home/sindalsvej-ryomgaard-aarhus-oe

I forbindelse med etablering af Aarhus Nærbane blev sidesporet vistnok en del af Lystrup station og senere vistnok en del af Torsøvej station. Disse oplysninger kan jeg dog p.t. ikke stå inde for, idet jeg ikke har adgang til primærkilderne i skrivende stund.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Efterlyser billeder og historie om sidesporet Sindalsvej

af Lars Henning Jensen, 20/9 2013, 22:14 (4113 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sindalsvej sidespor har i en periode været sidespor på fri bane. >
I forbindelse med etablering af Aarhus Nærbane blev sidesporet vistnok en del af Lystrup station og senere vistnok en del af Torsøvej station. Disse oplysninger kan jeg dog p.t. ikke stå inde for, idet jeg ikke har adgang til primærkilderne i skrivende stund.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Arrrr, Hr. Boberg, her "hopper kæden af" ...

Det er helt korrekt, at "Sindalsvej" oprindelig var et sidespor på fri bane mellem stationerne Århus Ø og Lystrup, men at den uanseelige landstation Lystrup på senere et tidspunkt skulle have strakt sig fra byens udkant adskillige kilometer henover Egådalen og frem til Vejlby Nord, må vist bygge på en erindringsforskydning af hidtil usete dimensioner ... ;-)

Sidesporet nedlagdes formelt, da anlægget blev en del af "Torsøvej" station i 1979.

Mvh
LH

Avatar

Efterlyser billeder og historie om sidesporet Sindalsvej

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/9 2013, 22:50 (4113 dage siden) @ Lars Henning Jensen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 20/9 2013, 23:22

Sindalsvej sidespor har i en periode været sidespor på fri bane. >
I forbindelse med etablering af Aarhus Nærbane blev sidesporet vistnok en del af Lystrup station og senere vistnok en del af Torsøvej station. Disse oplysninger kan jeg dog p.t. ikke stå inde for, idet jeg ikke har adgang til primærkilderne i skrivende stund.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Arrrr, Hr. Boberg, her "hopper kæden af" ...

Det er helt korrekt, at "Sindalsvej" oprindelig var et sidespor på fri bane mellem stationerne Århus Ø og Lystrup, men at den uanseelige landstation Lystrup på senere et tidspunkt skulle have strakt sig fra byens udkant adskillige kilometer henover Egådalen og frem til Vejlby Nord, må vist bygge på en erindringsforskydning af hidtil usete dimensioner ... ;-)

Sidesporet nedlagdes formelt, da anlægget blev en del af "Torsøvej" station i 1979.

Mvh
LH

Kære Lars Henning

Ja, det var da godt, at jeg fik garderet mig med forbeholdet "vistnok". Min sekundærkilde var denne selvmodsigende note, hvis oprindelse aldrig er blevet verificeret:

"Før 1985 hørte dette sidespor under Lystrup Stations sikring, men efter at man omlagde Torsøvej med sidespor til Postterminalen, blev sidesporet til Sindalsvej lagt ind under Torsøvejs sikringsanlæg".

Til gengæld har jeg i mit arkiv fundet en troværdig notits om "fødslen":

"Et nyt privat sidespor, benævnt "Sindalsvej sidespor" i km 5,7 mellem Århus Ø og Lystrup blev taget i brug den 2. juni [1975]". (Kilde: Jernbanen nr. 4. juli 1975, side 18).

Og så kan jeg i øvrigt blot bekræfte, at Sindalsvej sidespor blev lagt ind under Torsøvej station i 1979. Det skete den 17. maj 1979. (Kilde: Jernbanen nr. 3. juli 1979, side 78.)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Efterlyser billeder og historie om sidesporet Sindalsvej

af Lars Viinholt-Nielsen, 21/9 2013, 09:21 (4112 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sidesporet blev anlagt i henhold til Århus kommunes lokalplan nr. 9, og det var mig, som fastlagde og afmærkede dets beliggenhed i marken. Anlægget blev foretaget af Per Aarslef A/S. Sporet blev i begyndelsen brugt af De forenede Bryggerier (i den vestlige ende) og ligeledes af en containerreparationsvirksomhed (i den østlige ende).
Jeg har desværre ingen billeder fra området.
venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen

Efterlyser billeder og historie om sidesporet Sindalsvej

af Georg Schmidt, 21/9 2013, 11:25 (4112 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

De store brugere af sidesporet var firmaerne Hudecentralen og Christensen og Nielsen. Frem til 17/5 1979 da Torsøvejs nye sikringsanlæg blev ibrugtaget var sidesporet markeret ved signal 17.5 "Holdested uden hovedsignal".
Mvh
Georg

Efterlyser billeder og historie om sidesporet Sindalsvej

af janaude ⌂, Lystrup, 23/9 2013, 07:32 (4111 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas.

Det er en meget interessant sikkerhedsinstruks, du henviser til. Den vil bestemt hjælpe mig i den videre færd.

Tak for linket og beskrivelsen.

Håber stadig på at der er andre der kunne have billedmaterialer og beskrivelser af sidesporet.

hilsen Jan

Avatar

Efterlyser billeder og historie om sidesporet Sindalsvej

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/9 2013, 09:00 (4111 dage siden) @ janaude

Håber stadig på at der er andre der kunne have billedmaterialer og beskrivelser af sidesporet

Kære Jan

Også jeg håber på, at der dukker et billede op. Jeg fotograferede strækningen 5. maj 1979, altså 12 dage før Sindalsvej ændrede status fra sidespor på fri bane til "bare" at være et sidespor på Torsøvej station og jeg har et fint billede fra Torsøvej og et fint billede fra Lystrup men desværre ikke et billede af Sindalsvej sidespor:-(.

Dets eksistens fremgik af omtale i Jernbanen i 1975; men da jeg i 1979 kun havde haft abonnement på Jernbanen siden 1976 (og endnu ikke havde gennemtrawlet samtlige tidligere årgange på biblioteket) og da sidesporet ikke, som det tidligere var tilfældet for sidespor på fri bane, var nævnt i TKV men kun i SIN, som på det tidspunkt ikke var "i handlen", ja, så trillede jeg troligt og uvidende forbi Sindalsvej den majdag i 1979 på vej fra Torsøvej til Lystrup.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Efterlyser billeder og historie om sidesporet Sindalsvej

af janaude ⌂, Lystrup, 23/9 2013, 14:31 (4110 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas.

Jeg vil enormt gerne se begge billeder hvis du har mulighed for det?

Hilsen Jan

Avatar

Sindalsvej sidespor, Torsøvej station og Lystrup trinbræt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/9 2013, 16:57 (4107 dage siden) @ janaude

Jeg vil enormt gerne se begge billeder hvis du har mulighed for det?

[image]
Torsøvej station under anlæg. Set fra nord.

[image]
Lystrup station set fra sydøst. Jeg kender ikke stationens sikkerhedsmæssige status på tidspunktet for billedets optagelse. Mærke 17.7 "Perron ved trinbræt" indikerer, at der er tale om et trinbræt. Jeg har dog noteret, at spor 2 havde sporforbindelse til spor 1 i begge ender. Om disse sporforbindelser var af nyere eller gammel dato, har jeg ikke noteret. Hvis de er af gammel dato, må Lystrup være "T & S" (trinbræt og sidespor) på datoen for billedets optagelse. Men det ved Georg sikkert.

[image]
Udsigt fra Lystrup station 1. sal mod nordøst.

[image]
Lystrup station set fra sydvest.

[image]
Lystrup station set fra nord.
Alle fem fotos: 5. maj 1979. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

[image]
Sikringsplan Torsøvej station udarbejdet 7. august 1978. Sikringsplanen er efterfølgende rettet én gang i 1978, men det er ikke muligt at dechifrere den nøjagtige dato. Til venstre kan vi se, at Sindalsvej sidespor nu ligger ingen for Torsøvejs indkørselssignaler og er tilsluttet spor 1 med sporskiftet S1. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

[image]

[image]
Dybt nede i en kasse i den usorterede del af mit arkiv stødte jeg på denne håndskrevne "ibrugtagningsplan". Jeg ved ikke, hvem forfatteren er (det er ikke mig). Det er sandsynligvis en DSB-ansat, der er forfatteren. Klik på dokumenterne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sindalsvej sidespor, Torsøvej station og Lystrup trinbræt

af janaude ⌂, Lystrup, 27/9 2013, 10:04 (4106 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas.

Det er utroligt spændende billeder du har taget. Det med overgangen til trinbræt må være sket efter at betjeningen blev nedlagt eller at strækningen blev omdannet til nærbane i 1978/79. Stationsbygningen blev nedrevet kort efter.

Jeg håber stadig der er andre der kan give billeder til sidesporet på Sindalsvej i Risskov.

Men tak for flotte billeder.

hilsen Jan

--
Hilsen Jan

Sindalsvej sidespor, Torsøvej station og Lystrup trinbræt

af Lars Henning Jensen, 27/9 2013, 10:58 (4106 dage siden) @ janaude

Hej Thomas.

Det er utroligt spændende billeder du har taget. Det med overgangen til trinbræt må være sket efter at betjeningen blev nedlagt eller at strækningen blev omdannet til nærbane i 1978/79. Stationsbygningen blev nedrevet kort efter.

Jeg håber stadig der er andre der kan give billeder til sidesporet på Sindalsvej i Risskov.

Men tak for flotte billeder.

hilsen Jan

Som man ser på billede fra Lystrup, er relæhytten med det nye sikringsanlæg allerede opstillet, og nedrykningen til trinbræt skete kun midlertidigt og af praktiske årsager, så det gamle anlæg kunne pilles ned og bygningen nedrives. Trafikken var indtil åbningen af nærbanen så beskeden, at man godt kunne undvære Lystrup som togfølgestation.

Men jeg kan faktisk ikke huske, om man rent faktisk nåede at få bygningen revet ned, inden åbningen af nærbanen - som jo i øvrigt skete nogle måneder senere end planlagt - eller den stadig stod delvist afpillet med plader for vinduerne og med et midlertidigt venteskur af umalede krydsfinerplader ...

vh
LH

Avatar

Efterlyser billeder og historie om sidesporet Sindalsvej

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/10 2013, 00:53 (4076 dage siden) @ janaude
redigeret af Morten Flindt Larsen, 28/10 2013, 01:09

Hej janaude

Sindalsvej Sidespor var et kommunalt stamspor udgående fra den frie bane mellem Århus Østbanegård (km 2,0) og Lystrup (km 11,7). Stamsporet havde afgrenende firmaspor (private sidespor) for:
??.??.1975-??.??.????: 'Christensen og Nielsen A/S'.
??.??.1975-??.??.????: 'Hudecentralen'.
??.11.1986-09.05.1988: 'Linds Container Service A/S'.
10.05.1988-??.??.????: 'JKML Invest Aps og Handelsselskabet Bremer Knudsen'.

Sporskiftet til stamsporet indlagdes i km 7,7 (fra Århus H) 5. maj 1975. Sporet blev åbnet for trafik 2. juni 1975.

Ved etableringen af Torsøvej Station i km 7,1 kom sidesporet fra 17. maj 1979 til at indgå i dennes sikringsanlæg (Torsøvej Trinbræt blev ibrugtaget 4. august 1979).

Nedlæggelsen af sporet har jeg ikke styr på.

På Torsøvej Station har der udover sporet til virksomhederne ved Sindalsvej i nord fra 2. april 1990 til ??.??.???? udgået et sidespor til Postdanmarks postcenter i syd.

Vh
Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Efterlyser billeder og historie om sidesporet Sindalsvej

af janaude ⌂, Lystrup, 28/10 2013, 17:06 (4075 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej janaude

Sindalsvej Sidespor var et kommunalt stamspor udgående fra den frie bane mellem Århus Østbanegård (km 2,0) og Lystrup (km 11,7). Stamsporet havde afgrenende firmaspor (private sidespor) for:
??.??.1975-??.??.????: 'Christensen og Nielsen A/S'.
??.??.1975-??.??.????: 'Hudecentralen'.
??.11.1986-09.05.1988: 'Linds Container Service A/S'.
10.05.1988-??.??.????: 'JKML Invest Aps og Handelsselskabet Bremer Knudsen'.


Vh
Morten

hej Morten..
Tak for input om virksomhederne der havde sidespor. jeg må på lokalhistorisk for at finde mere info om disse firmaer, da det ikke umiddelbart er tilgængeligt online.
Hilsen Jan
:-)

Avatar

Efterlyser billeder og historie om sidesporet Sindalsvej

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/10 2013, 09:49 (4074 dage siden) @ janaude

Hej Jan,

Glad for at kunne hjælpe. Med hensyn til datoerne, så stammer oplysningerne fra DSB Gods' hedengangne arkiv over kontrakter m.m. vedr. firmaspor. Om de pågældende firmaer for de seneste vedkommende så reelt har benyttet sporene, eller om sporene bare er "fulgt med" ved køb/leje af industrigrundene, det vides ikke.

Vh
Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Efterlyser billeder og historie om sidesporet Sindalsvej

af janaude ⌂, Lystrup, 31/10 2013, 07:28 (4073 dage siden) @ RasmusS

Hej Rasmus

Tak for info.

Jan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak