Go´morn til begge ++
Stedet skal jeg være usagt og da slet ikke gå Niels imod, kender ikke nok til de enkelte bygningsværker på Kysten.
Men at det er en litra O er der ikke tvivl om.
Officielt benævntes det nye lokomotiv som ”Lokomotiv til lokale Persontog” jf. påtegning på hovedtegningen. Prisen pr. lokomotiv var for nr. 301-305 på 35.820,- kr. pr. stk., og for den ekstrabestilte nr. 306 på 35.308,37,- kr. De 6 første lokomotiver blev leverede således: 20-05-1896, 21-05-1896, 02-06-1896, 13-06-1896, 24-06-1896 og 04-07-1896.
Efter modtagelsen af lokomotiverne nr. 301–306 blev de indledningsvis ”sat i tur” på Klampenborgbanen i en ”ren” O tur.
Af ”Lokomotivernes kørselsfordeling” pr. 1. august 1896 så anvendelsen ved 4. Maskinsektion i København således ud:
København N (Maskindepotet ved Klampenborgbanegården).
• 4 Lokomotiver IV klasse (litra O).
(København N-Klampenborg, 1 O Ballast og 1 O Værksted).
Lokomotivet på billedet er i sin originale udførelse, altså fri for senere tilføjelser. Det betyder også, at der endnu ikke er fremstillet og monteret nummer messingskilt på røgkammerdøren og at individnummeret er malet på pufferplankerne for- og bag.
Det betyder også, at billedet må være optaget tidsmæssigt et sted mellem 1896 og til lige efter århundredeskiftet.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler