Fotogåde fra Sjælland

af Michael Olsen, 17/9 2013, 01:20 (4117 dage siden)

Undskyld jeg forstyrer igen. Men I skal lige have den sidste fotogåde i denne omgang. Jeg kan strække mig så langt, at stationen ligger på Sjælland, billedet er taget før 1910, og man kan ikke se hverken litra eller nummer på lokomotivet.

mvh Michael[image]

Fotogåde fra Sjælland

af Niels Munch, 17/9 2013, 08:13 (4116 dage siden) @ Michael Olsen
redigeret af Niels Munch, 17/9 2013, 08:31

[image]

Kære Michael,

Mit umiddelbare bud vil være en O-maskine "et sted på Kystbanen"; arkitekturen synes at passe: Stationsbygning med synlig loggia og flagstang til venstre, en mindre billetsalgsbygning til højre på den anden side af sporene.

Hvis jeg må gætte videre, vil jeg pege på Skodsborg, hvor der blev fotograferet en del dengang:

[image]
Skodsborg. Udateret postkort. Lånt fra EVPs side om Kystbanen.

På EVPs side findes også fotos af "Østre Billet", som retfærdigvis findes på flere stationer.


Bedste hilsener
Niels

Fotogåde fra Sjælland

af Steffen Dresler, 17/9 2013, 08:43 (4116 dage siden) @ Niels Munch

Go´morn til begge ++

Stedet skal jeg være usagt og da slet ikke gå Niels imod, kender ikke nok til de enkelte bygningsværker på Kysten.
Men at det er en litra O er der ikke tvivl om.
Officielt benævntes det nye lokomotiv som ”Lokomotiv til lokale Persontog” jf. påtegning på hovedtegningen. Prisen pr. lokomotiv var for nr. 301-305 på 35.820,- kr. pr. stk., og for den ekstrabestilte nr. 306 på 35.308,37,- kr. De 6 første lokomotiver blev leverede således: 20-05-1896, 21-05-1896, 02-06-1896, 13-06-1896, 24-06-1896 og 04-07-1896.
Efter modtagelsen af lokomotiverne nr. 301–306 blev de indledningsvis ”sat i tur” på Klampenborgbanen i en ”ren” O tur.
Af ”Lokomotivernes kørselsfordeling” pr. 1. august 1896 så anvendelsen ved 4. Maskinsektion i København således ud:

København N (Maskindepotet ved Klampenborgbanegården).
• 4 Lokomotiver IV klasse (litra O).
(København N-Klampenborg, 1 O Ballast og 1 O Værksted).

Lokomotivet på billedet er i sin originale udførelse, altså fri for senere tilføjelser. Det betyder også, at der endnu ikke er fremstillet og monteret nummer messingskilt på røgkammerdøren og at individnummeret er malet på pufferplankerne for- og bag.
Det betyder også, at billedet må være optaget tidsmæssigt et sted mellem 1896 og til lige efter århundredeskiftet.
[image]


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Fotogåde fra Sjælland

af Holger Sørensen, Hedehusene, 17/9 2013, 09:49 (4116 dage siden) @ Steffen Dresler

Det passer godt på Skodsborg, bl.a. flagstangen og den store skygge trukket af bygningen syd for selve stationebygningen. Og der er fire spor uden krumning. Også bygningen på østsiden passer på Skodsborg.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Fotogåde fra Sjælland

af Børge Sundahl, 17/9 2013, 14:52 (4116 dage siden) @ Holger Sørensen

Jeg har nærstuderet gavlen på EA-vognen.
Det ser ud til at den har fået endenør. Så vidst jeg kan se er der bøjlen til kæden.

Jeg har et notat om at vognene blev forsynet med endør og overgangsbro omkring 1930.

Men er ikke helt 100% sikker

Børge

Fotogåde fra Sjælland

af Børge Sundahl, 17/9 2013, 14:53 (4116 dage siden) @ Børge Sundahl

Ja der var et par stavefejl. Det skal selvfølgelig være "endedør"

Børge

Fotogåde fra Sjælland

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 17/9 2013, 17:26 (4116 dage siden) @ Børge Sundahl

Jeg har nærstuderet gavlen på EA-vognen.
Det ser ud til at den har fået endenør. Så vidst jeg kan se er der bøjlen til kæden.

Det er jeg nu ikke enig med dig i. Jeg ser håndbøjler og fodtrin efter sjællandsk model (øverste trin i vognmidten) samt noget forneden som kunne være bremseslanger og -rør - hvis det altså er den samme gavl vi kigger på.
[image]

Fotogåde fra Sjælland

af Børge Sundahl, 17/9 2013, 18:10 (4116 dage siden) @ Erik Olsen

Ja nu kan jeg bedre se det på det forstørrede foto, og der er ingen endedør så det først angivne årstal er rigtig
Mvh Børge

Fotogåde fra Sjælland

af michael julsrud, 17/9 2013, 19:11 (4116 dage siden) @ Erik Olsen

Jeg har nærstuderet gavlen på EA-vognen.
Det ser ud til at den har fået endenør. Så vidst jeg kan se er der bøjlen til kæden.


Det er jeg nu ikke enig med dig i. Jeg ser håndbøjler og fodtrin efter sjællandsk model (øverste trin i vognmidten) samt noget forneden som kunne være bremseslanger og -rør - hvis det altså er den samme gavl vi kigger på.

En anden detalje jeg hæfter mig ved er at der er "smørevaser" ovenpå cylinderen, til smøring af cylinder og glider. Hvornår fik disse maskiner smøreapparat ?

[image]

Fotogåde fra Sjælland

af Steffen Dresler, 17/9 2013, 20:28 (4116 dage siden) @ michael julsrud

Go´aften Michael.

Maskinerne var udstyrede med de omtalte smørevaser ved leveringen, altså fra 1896 og frem. Dette bekræftes af begge hovedtegninger HL 85 og HL 86 (dog optrykt 16-03-00 hhv. 25-03-00) samt fabriksbillede fra BORSIG 1896 (Danmarks damplokomotiver, William Bay, Herluf Andersens forlag 1977, side 99).

Med en godaftenlig venlig hilsen

Steffen

NB: Hvis der er læsere med interesse i klædedragter, kan disse helt sikkert også give et advis!

Fotogåde fra Sjælland

af Michael Olsen, 18/9 2013, 00:39 (4116 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære herrer

Stationen Skodsborg blev hurtigt placeret, ligeså lokomotivet. Dateringen var i nærheden. Den korrekte dato er 12. maj 1901.

For bedre at kunne se detaljer er der nedenstående to udsnit. De bliver ikke meget bedre, da originalen er lidt mindre end et postkort.

Tak for jeres opmærksomhed.

mvh Michael

[image]

[image]

Fotogåde fra Sjælland ( Skodsborg )

af henning h087 ⌂, Græsted, 18/9 2013, 15:44 (4115 dage siden) @ Michael Olsen

Hej

og en facadetegning af Skodsborg Station venstre side af banen 1895

[image]

mvh
h087

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak