Brug af MO (anden trækkraft)i Kbhs Nærtrafik, 50-60erne

af gamle ole, 9/9 2013, 14:15 (4124 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, 10/9 2013, 11:12

Ud fra kilderne ved vi jo at MO var hovedtrækkraften på:
Hareskovbanen
Frederikssundsbanen
Lille Nord
Rungstedtogenen (til Klampenborg, KH, Vestbanen til Roskilde)
Lokaltog Glostrup, henholdsvis Kh og Roskilde iøvrigt.

Og nu nærmer vi os:
1 Nordbanen. Var det ikke korrekt at de fleste faste tog i timedriften, afg -19 Kh og Hi -50, som hovedregel IKKE var fremført af MO, men primært S, MY og MX i nævnte kronologi (og D), men at myldretidstog mm og gennemgående tog til HFHJ og GDS også var MO (når ikke privatbanerne selv). Ligeledes lokaltog mellem Holte-Allerød/Hillerød. Myldretidstogene fra Kh var oftest -39 og -59 med 2 MO i forspand.
Korrekt beskrivelse?
På Kystbanen var det primært gennemgående tog til Sverige (Helsingør) der blev trukket af 2 MO i forspand og sjældent andre tog?-bortset fra Frihavnsbanen nogle gange.
Er dette korrekt?
Nærtrafikområdet må tilsammen have gjort et stort beslag på den samlede MO-park. 25-33% måske???
De blev vel primært serviceret på Helgoland evt Cvk og sekundært Helsingør?

Hilsen Ole

Brug af MO (anden trækkraft)i Kbhs Nærtrafik, 50-60erne

af gamle ole, 11/9 2013, 10:53 (4122 dage siden) @ gamle ole

-og for lige at afklare Kystbanedelen, underforstået at MO sjældent var forekommende udover det nævnte?.


hilsen Ole

Brug af MO (anden trækkraft)i Kbhs Nærtrafik, 50-60erne

af Georg Schmidt, 11/9 2013, 12:20 (4122 dage siden) @ gamle ole

Hej gamle ole
Af og til finder man på arkiverne et papir, man ikke troede man ledte efter.:-D

Et notat i forbindelse med et chefmøde opgør motorvognssituationen i 1. distrikt i foråret 1952.

Man havde fået de første 8 MO-vogne af 1800 serien (1801-06 og 1812-13) og den samlede bestand var nu oppe på 27 MO-vogne i 1. distrikt. 23 af disse ville blive sat i fast løb i sommerkøreplanen 1952 og de resterende 4 for særtog og værksted. Udover dette havde man en ønskeseddel på yderligere 18 vogne til de kommende MO-leverancer. Man ønskede 1 stk MO til Vestbanen, 4 stk til Nordvestbanen, 5 stk til Sydbanen, 6 stk til "de skæve baner" til afløsning for ML og Me-vogne samt 2 til særtog og værksted. Med disse 18 stk og i alt 45 blev jo det man skulle bruge i mange år frem i 1. distrikt (pr. 1/1-71 var antallet 48 stk).

Maskintjenesten ville gerne af med ML-vognene til evt. ombygning til personvogne "da driftsikkerheden langtfra er tilfredsstillende og næppe nogensinde vil blive bedre, før den tilladelige belastning nedsættes". "MF-vognene, der er toakslede, er alene af den grund ganske utilfredsstillende for publikum". Ledelsen havde således ikke den store interesse i de gamle vogne, men ville have ensartet motorvognsmateriel med kun lyntog og MO-vogne.

MO-vognenes procentvise andel i nærtrafikken er svær at opgøre da mange ture var kombinerede med f. eks. en tur på Nordvestbanen og derefter nogle Rungsted-ture i den anden ende, men et bud ville være ca 40-45%.

[image]
MO 1862 i Næstved 1973.

Mvh
Georg

Brug af MO (anden trækkraft)i Kbhs Nærtrafik, 50-60erne

af gamle ole, 11/9 2013, 17:33 (4122 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak Georg for fin info.
Ja det anede mig nok at vi var oppe på det antal . Tæt på 33% af hele bestanden.:-P

hilsen Ole

Brug af MO (anden trækkraft)i Kbhs Nærtrafik, 50-60erne

af gamle ole, 12/9 2013, 10:39 (4121 dage siden) @ gamle ole

-og hvad trækkraften på Kystbanen angår, er det samme kronologi i perioden som på Nordbanen, Altså primært S, MY, MX og sekundært D foruden MO, og fra tidligere tråde her har næsten alle damplokos været i drift på Kystbanen (selvom jeg kun har set S i hele perioden, hvilket er underligt) undtagen N R Pr H T- altså 2.distriktmaskiner. Går ud fra C og K også har været der da de joogså var 1. distriktmaskiner.


Ole

Brug af MO (anden trækkraft)i Kbhs Nærtrafik, 50-60erne

af gamle ole, 12/9 2013, 10:44 (4121 dage siden) @ gamle ole

Og for lige at få rangerloks med, så primært F og MH.

Mon vi så ikke har fået det hele med?:-)

hilsen Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak