Brug af MO (anden trækkraft)i Kbhs Nærtrafik, 50-60erne

af gamle ole, 9/9 2013, 14:15 (4124 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, 10/9 2013, 11:12

Ud fra kilderne ved vi jo at MO var hovedtrækkraften på:
Hareskovbanen
Frederikssundsbanen
Lille Nord
Rungstedtogenen (til Klampenborg, KH, Vestbanen til Roskilde)
Lokaltog Glostrup, henholdsvis Kh og Roskilde iøvrigt.

Og nu nærmer vi os:
1 Nordbanen. Var det ikke korrekt at de fleste faste tog i timedriften, afg -19 Kh og Hi -50, som hovedregel IKKE var fremført af MO, men primært S, MY og MX i nævnte kronologi (og D), men at myldretidstog mm og gennemgående tog til HFHJ og GDS også var MO (når ikke privatbanerne selv). Ligeledes lokaltog mellem Holte-Allerød/Hillerød. Myldretidstogene fra Kh var oftest -39 og -59 med 2 MO i forspand.
Korrekt beskrivelse?
På Kystbanen var det primært gennemgående tog til Sverige (Helsingør) der blev trukket af 2 MO i forspand og sjældent andre tog?-bortset fra Frihavnsbanen nogle gange.
Er dette korrekt?
Nærtrafikområdet må tilsammen have gjort et stort beslag på den samlede MO-park. 25-33% måske???
De blev vel primært serviceret på Helgoland evt Cvk og sekundært Helsingør?

Hilsen Ole


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Danske privatbaner

Læs historien om:
Lollandsbanen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak