Blankenheimer Tunnel

af Georg Schmidt, 30/7 2012, 12:14 (4498 dage siden)

I august 1980 besøgte jeg sammen med en kollega den lille landstation Blankenheim, der ligger på hovedstrækningen mellem Halle og Kassel. Der var en særegen stilhed, kun "banens lyde" kunne høres, signalernes skramlen og trådtrækkets hvislen og "klagesangen" fra en 131'er der kæmpede sig op ad bakken fra Sangerhausen med stigning på godt 100 meter på 12 km.
[image]
Masser af landstationsromantik eller hvad man ellers kunne kalde det på det tidspunkt, der var trods alt 9 år tilbage.
[image]
Kig i retning Halle.
[image]
[image]
132 176 passerer med tomme cementvogne.
[image]
[image]
131 045 har nu nået toppen under god røgudvikling.
[image]
Kig i retning Sangerhausen.
[image]
Et kig i retning mod sydlige portal, trådtrækket til signalerne ses til højre.
[image]
En 44 dukker frem af den sydlige tunnelportal.
[image]
44 0106 passerer med slæber og nu går det nedad mod Sangerhausen.

Hilsen Georg

Blankenheimer Tunnel

af Georg Schmidt, 30/7 2012, 12:24 (4498 dage siden) @ Georg Schmidt

Blankenheim station ligger ved sydportalen til den 875 meter lange Blankenheimer Tunnel og der er gode stigninger fra hver side. Godstogene fra Sangerhausen havde tit skyder med, som blev lukker over transversalen som ses på billederne. Jeg fik desværre ingen billeder af denne trafik. Sjovt at se stedet idag på YouTube, det er fældet mange træer og også elektrificeret, det ser dog ud til at noget af charmen er bevaret.
Mvh
Georg

Blankenheimer Tunnel flere billeder

af RJK, 30/7 2012, 16:33 (4498 dage siden) @ Georg Schmidt

her et par med skyder 1982[image][image][image][image][image]

Blankenheimer Tunnel flere billeder

af Georg Schmidt, 31/7 2012, 00:02 (4497 dage siden) @ RJK

Skønt med billeder af skyder der bruger skråforbindelsen, mange tak. BR 41 velegnet til stigningerne og de kørte jo nærmest rundt om Harzen. Lidt længere nordpå kunne man i februar 1976 køre med BR 86 og toakslede personvogne mellem Hettstedt og Gerbstedt.:-) [image] Mvh Georg

Blankenheimer Tunnel flere billeder

af Lars Henning Jensen, 31/7 2012, 09:33 (4497 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt længere nordpå kunne man i februar 1976 køre med BR 86 og toakslede personvogne mellem Hettstedt og Gerbstedt.:-) [image] Mvh Georg

... - men det vil du åbenbart ikke vise os billeder af, Georg ...:-(

I øvrigt et rigtig spændende emne; der må helt sikkert være stof til et helt selvstændigt forum om "Jernbanerne i det demokratiske tyskland før kontrarevolutionen", til glæde både for de, der er gamle nok til at have været der selv (og kan huske det ...), de der er gamle nok, men som "kom for sent", og de der er for unge ...

Mvh
LH

Blankenheimer Tunnel flere billeder/Hettstedt

af Georg Schmidt, 31/7 2012, 13:17 (4497 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Jamen Lars Henning der var meget dårligt vejr der midt i februar 76 nærmest snestorm, men fotograferes skulle der.:-D
[image]
Trækkraften for pendeltogene Hettstedt Gerbstedt var en BR 86, som faktisk er en ret stor maskine.
[image]
Vognstammen ved afg. fra Hettstedt.
[image]
[image]
Vognen hed 50 50 24-15 601-8 (Baaie eller noget i den retning).
[image]
Ankommet til Gerbstedt
[image]
Efter omløb kørte loko baglæns tilbage til Hettstedt.
Mvh
Georg

Blankenheimer Tunnel flere billeder/Hettstedt

af Niels Munch, 31/7 2012, 18:05 (4497 dage siden) @ Georg Schmidt

Om lokomotivet 86 1573-4

Hersteller: Berliner Maschinenbau-Actien-Gesellschaft BMAG vormals L. Schwartzkopff
Baujahr: 1942
Fabriknummer: 11895
Bauart: 1'D 1' h2t
Spurweite: 1435 mm
Lebenslauf:
DRB 86 573
->DR
->'70 DR 86 1573-4
+04.01.77

Kilde: http://www.lokomotive.de/lokomotivgeschichte/datenbank/d_datenbank.htm .

Stationeringer se: http://www.revisionsdaten.de/tfzdatenbank/tfz_detail.php?sa&id=68416&fahrzeugsu... .

Tak for billeder!

M.v.h.
Niels

Blankenheimer Tunnel flere billeder/Hettstedt

af Georg Schmidt, 31/7 2012, 21:03 (4497 dage siden) @ Niels Munch

[image]
Køreplanen for den lille bane 1975-76. Sidste driftsdag for Hettstedt-Gerbstedt skulle være 28/9 2002. Tak for link til databaser, godt med et sted man lige kan slå lokomotiverne op. 86 1573 havde det som gamle VLTJ 5, der kom lidt damp ud mange steder.:-D

Hilsen Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak