Program om Gedser-Warnemünde overfarten
Der findes dette her 15 min. tyske program om overfarten, der har haft rigtig mange spændende internationale tog;
https://www.youtube.com/watch?v=_L_7wBbGO5c
Mvh
Claus
Der findes dette her 15 min. tyske program om overfarten, der har haft rigtig mange spændende internationale tog;
https://www.youtube.com/watch?v=_L_7wBbGO5c
Mvh
Claus
Et af de tog der kørte på ruten var "Kopenhagen-ekspres" med det tyske trevognslyntog fra DB, VT 12.5´eren.
Har været heldig lige at kunne erhverve modellen fra Roco, det er en virkelig flot model. I en tidl. tråd på jernbanens forum har emnet været behandlet i denne her tråd, hvor der bliver vist nogen fotos af toget;
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=13800
Mvh
Claus
Som en sidebemærkning har jeg oplevet, at en rejsende helt frem til efteråret 2009 ønskede at købe en billet til Gedser-Warnemünde overfarten.
For at fornemme den sidste tid på Gedserbanen, havde jeg taget toget til Gedser og gik hen til den gamle stationsbygning for at se færgen ankomme. Ved ankomsten til stationen stod en engelsktalende person ved billetsalget og ville købe en billet til Gedser-Warnemünde. Den overraskende ekspedient måtte beklagende forklare, at man nu sejlede til Rostock. Det kom tydeligvis bag på den rejsende, der fik sig en længere samtale med ekspedienten om flytningen af overfartens tyske udgangspunkt.
Det lyder måske mærkeligt, men dette lille historiske vingesus løb koldt ned af ryggen, når man er interesseret i denne landsdels jernbane- og færgehistorie, og samtidig et ejendommeligt pust fra denne gamle jernbanefærgeoverfart, der både viser, at overfarten endnu ikke er glemt og ligeledes fortæller lidt om overfartens internationale betydning gennem tiderne.
Et af de tog der kørte på ruten var "Kopenhagen-ekspres" med det tyske trevognslyntog fra DB, VT 12.5´eren.
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=13800
Hej Claus,
Via det link, du selv har indsat, kan man erfare, at det vesttyske tog med VT 12.5 benyttede Gedser-Grossenbrode, senere Rødby-Puttgarden. Det var det østtyske "Neptun", der blev overført via Gedser-Warnemünde.
Udmærket film, i øvrigt!
M.v.h.
Niels
Tak for svaret, det er mig der kommer til at blande overfarterne via Gedser lidt sammen.
Og kan i øvrigt forstå på det hele at VT 12.5´eren havde en meget høj komfort, de rejsende var meget glade for at køre med toget. Fra 1967 blev toget til København som bekendt lokomotivtrukkent, her må det have givet lidt komfortnedgang.
Mvh
Claus
Warnemünde 1975.
Mvh
Georg
"75 1119 rangiert Wagen in das Fährschiff "Schwerin" der Fährverbindung Warnemünde - Gedser. Die "Schwerin" war die erste deutsche Eisenbahnfähre, die sowohl einer Bug- als auch einer Heckklappe ausgerüstet war. Die Doppelgleisanlage auf dem Eisenbahndeck hatte insgesamt 164,40 m Gleislänge. Mit der "Schwerin" wurde erstmals der PKW-Transport per Achse möglich; bis zu diesem Zeitpunkt war dies nur per Bahnverladung möglich gewesen. Das Schiff hatte Platz für 800 Passagiere. Im Jahre 1944 lag die "Schwerin" zu einer Kesselreparatur in der Neptun-Werft in Rostock. Dabei wurde sie bei einem Fliegerangriff auf die Stadt durch einen Bombentreffer schwer beschädigt, brannte aus und sank. Sie wurde zwar gehoben, aber nicht mehr repariert. Das Schiff wurde 1949 abgewrackt (Quelle: Wikipedia). (1936) Foto: Klaus Eschenburg. Eisenbahnstiftung."
D/F Danmark i Gedser 07.1959 (Eisenbahnstiftung, foto: Walter Hollnagel).
Gedser St., 22. Juli 1981 (nm).
M.v.h.
Niels
Edit har suppleret med et par fotos.
Så kun filmen med "det ene øje", men blev den gamle dampskruefærge "Pins Christian" omtalt?
Ole
Så se den en gang til med begge øjne åbne!!
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Jeg har kørt 2 gange med toget til Hamburg, via fugleflugtslinien. Syntes toget kørte godt men komforten var ikke helt i top, men. Det var jo faktisk et tog til nørtradik, der var vist 2 typer, en til FD tog (4vogm) og et trevognsntogsøt som i Sommerperioden altid kørte 2 sæt, syntes et par enkelte gange det kørte med tre sæt.
Med venlig hilsen Bent Jensen
Tak for svaret, det er mig der kommer til at blande overfarterne via Gedser lidt sammen.
Og kan i øvrigt forstå på det hele at VT 12.5´eren havde en meget høj komfort, de rejsende var meget glade for at køre med toget. Fra 1967 blev toget til København som bekendt lokomotivtrukkent, her må det have givet lidt komfortnedgang.
Mvh
Claus
Tja ..... VT 12.5 var på 2. klasse indrettet som nærtrafikvognene "Silberlinge", altså storrum, men kørekomforten var der - efter hukommelsen (har kørt med det flere gange København-Hmb Altona-København) - ikke noget i vejen med.
--
Svend