Paris 1995 - et par glimt (5 fotos og ??)
Go' aften forum,
Den internationale kollektiv-transport sammenslutning UITP afholdt sin 51. World Congress and Exibition i 1995. Det foregik i Paris, og vi var nogle danske banefolk, der også deltog.
I anledning af en forestående Paris-rejse har jeg gravet lidt i minderne fra dengang, og de deles her med herreværelsets ærværdige læsere.
Det hele foregik i nogle store messehaller lige syd for Porte de Versailles, og straks inden for hovedindgangen var denne "maskot" udstillet:
"Chemin de Fer Metropolitain" 2-akslet motorvogn "MM.1" fra 1900, UITP 1995 (nm).
Vognen var udlånt fra "Musée des Transports Urbains", som på det tidspunkt havde til huse i en gammel sporvognsremise i bydelen Saint Mandé på nr. 61 Avenue Sainte Marie, øst for Porte Dorée. Der måtte jeg selvfølgelig ud, og her følger et par indtryk fra den omfattende samling af rullende materiel (på over 150 enheder):
Sporvogne: Marseille ledvogn 1301 (1949), Haag PCC 1311 (1971), Nantes 127 (1914).
Pariserbusser, et udvalg. Forrest 534, en Schneider H fra 1916, dernæst Renault'erne nr. 1347 (1927) og nr. 1891 (1931).
Réseau des Deux-Sèvres - Tram-lokomotiv n° 3, Tubize 1896 (alle 3 fotos Saint Mandé 1995 nm).
Museet, der blev grundlagt i 1964 af l'Association du musée des transports urbains, interurbains et ruraux (AMTUIR), måtte lukke i 1998, da området i Saint Mandé skulle inddrages til boligbyggeri. Fra 2001 var materiellet udstillet i bydelen Colombes; men her måtte man også vige pladsen til fordel for remise/værksted til den nye sporvognslinie 3 (!). Siden 2007 har man haft adresse i den østlige forstad Chelles, hvor det endnu ikke er lykkedes at etablere et offentligt museum - desværre.
Og nu 1. spørgsmål: Har andre af forums gode læsere evt. stiftet bekendtskab med museet og dets samlinger, og evt. billeder derfra?
Nærmeste Metro-station til UITP-udstillingen var Porte de Versailles:
RATP 095 på Porte de Versailles metrostation, 1995 (nm).
Lige nord derfor var den parisiske ringbane "Le Petite Ceinture" ført over Rue de Vaugirard. Derfor nu mit 2. spørgsmål: Har nogen af forums gode læsere erfaring med "gående jernbanearkæologi" ad denne siden 1934 stort set ubenyttede tracé?
Bedste hilsener
Niels