God dag!
Det er virkeligt et godt spørgsmål UTJ, om hvornår den lille nummerplade på røgkammerdøren er blevet indført. Og jeg kommer ud i noget – forhåbentligt – kvalificeret gætteri, da jeg ikke har set – erindrer – nogle skrivelser der siger, at fra den og den dato, skal lokomotiverne være udstyrede med sådanne.
Hvis jeg ser på hovedtegningerne af lokomotivmateriellet fra og med sammenlægningen af de to Maskinafdelinger i Jylland/Fyn og Sjælland til en stor i 1892, viser disse overhovedet ikke noget om hverken beslag eller plader. Derimod er nummeret på både litra K (HL 24, 1894), litra O (1896) og G III (HL38 1896) malet på pufferplanken. Dette var også hvor man ved DSB-JF og tidligere havde påmalet nummeret. Det samme skete på tanklokomotivernes bageste pufferplanke. Ved DSB-S og tidligere SJS, var der tilsyneladende ikke nogen nummerangivelse forrest på lokomotivet overhovedet, men kun på siden og på lokomotiver med tender, var nummeret påmalet midt på ”Kassen for Vandreservoiret”, altså midt på bageste plade på vandkassen ovenover pufferplanken.
Da det nye DSBs principper m.h.t. bemaling, nummerering mv. næsten var en direkte kopi fra DSB-JF i og med at Maskinchefen hér, blev det nye DSBs Maskindirektør (O. F. A. Busse den yngre), synes dette også at være fortsat efter 1892 og frem. Dog blev lokomotiverne nu malede generelt sorte ved en nylevering og S-revision af det ældre.
Første gang, der på en hovedtegning er indtegnet en nummerplade er med DSB litra P I, plan 2 (HL 26) fra (1)2/2-1906 underskrevet af Dorf. Her er nummerpladen indtegnet på den øverste del af røgkammerdøren og ved revision af tegningen i 12/11-1908 flyttet ned under håndhjulslukket. Bemærkelsesværdigt er det dog, at de første P I blev leverede – trods HL - uden nummerplade. Den kom først senere.
Så min vurdering med, hvornår DSB lokomotivmateriel fik nummerplade monteret på røgkammerdøren eller over denne (ex. SJS lokomotiver), må være i tiden fra ca. 1908 og frem.
HVIS vi antager at lokomotivets pufferplanke er zinober (mørkerød) på billedet, KUNNE det tænkes at være en GII i nummerækken 160 – 167, der jo blev bestilt til DSB-JF. I 1892 kom nr. 169 – 173 til Sjælland for at køre på Nord- og Nordvestbanen. I og med leveringen af de nye G III lokomotiver nr. 601 – 651 fra og med 1896, overflyttedes samme år yderligere nr. 168 og i 1897 nr. 166 og nr. 167 til Sjælland. Det skal dog bemærkes, at ved leveringen af G III, kom næsten alle af disse til 1. Distrikt (Sjælland/Falster), men de (BURDE) jo have sort pufferplanke.
Imod at det skulle være en G II taler dog, at denne havde monteret en Vakuumejector foran dampdomen, hvilket ikke er tilfældet på billedet, der mere ligner en G III i 601 serien. Pufferplankens MULIGE farve siger en G II, men den manglende Vakuumejector siger G III. Så det sidste gode identifikations punkt er tenderrammen. Men den kan vi ikke se!
Så jeg kan ikke umiddelbart komme videre m.h.t. et nummer på Lokomotivet, men hælder nok til en G III i 601 serien. Men den mulige "anden" farve på pufferplanken?
Herunder 2 sidetegninger af hhv. G II og G III som de så ud ved leveringen jf. HL tegningerne.
GII
G III
Mvh og forhåbentlig fortsat god Søndag.
Steffen