Silkeborg - én bro - to jernbanestrækninger
Et par billeder fra stedet fra 1988.
Et par billeder fra stedet fra 2013.
Tak til Georg og Tommy for fine billeder.
Strækningen Silkeborg-Laurbjerg åbnede for drift 12. november 1908. De to broer, der fører de to jernbanestrækninger over Sejsvej bærer begge årstallet "1917" (jeg har tjekket den nordlige på Google Street).
Det vil sige at man "har haft gang i den" både op til 1908, da man byggede de to jernbanebroer over Remstrup Aa og igen op til 1917, da man byggede de to broer over Sejsvej.
Man kunne jo godt forestille sig, at man op til 1917 har gentaget ordningen med etablering af et interimspor, således at man har bygget den ene 1917-vejbro først og derefter den anden og at toggangen i en periode har været afviklet over én jernbanebro over åen. Det finurlige spørgsmål er så: Hvilken vejbro blev bygget først (den nordlige eller den sydlige) og hvilken af broerne over åen, blev benyttet i byggeperioden: Den nordlige, som op til 1908 eller den sydlige?
Nå, det er en detalje. Måske støder jeg en dag på de sagsakter, der giver svaret.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen