D/F Langeland i Svendborg Havn først i 1950´erne

af Claus E. Hansen, 29/8 2013, 20:19 (4134 dage siden)

Et andet spændende foto fra det Kgl. Biblioteks samling.

D/F Langeland i Svendborg Havn først i 1950´erne må det være, også pga. bilen på færgeklappen og fordi fotografen levede indtil 1954. Bemærk jernbanevognene til højre.

http://www.kb.dk/images/billed/2010/okt/billeder/object70917/da/#Page1

Mvh
Claus

Avatar

D/F Langeland i Svendborg Havn først i 1950´erne

af shipmik, 30/8 2013, 11:13 (4134 dage siden) @ Claus E. Hansen

Enten er vi ude i noget af en sensation med et billede, der er taget af en død mand eller også er vi ude noget med forkerte data. Billedet er efter mine pejlemærker at dømme taget i sommeren 1955 - altså året efter fotografen var død - ifølge stamoplysningerne til billedet.
Men nybygningen, der er under udrustning ved kajen til ventre, som er en del af Svendborg Skibsværft, kan kun Aalborg-coasteren Ballen, der var af Caroliner-typen. Den blev søsat 13. juli 1955 og afleveret 27. september samme år. Den var kun den anden af typen, som blev bygget af Svendborg Skibsværft Den første var Thurø, der blev leveret i februar 1955. Det er tydeligvis sommervejr med en knægt med bar overkrop og besætningen med opsmøgede ærmer i skjorterne, så det er næppe februar. Derfor nærmer vi os sensationen... enten er billedet taget af en død fotograf eller også er hans dødsår forkert på Det Kongelige Biblioteks stamoplysninger. Men måske er der en anden fejl... en anden fotograf, måske.

Bent Mikkelsen
www.bettynordgas.dk

D/F Langeland i Svendborg Havn først i 1950´erne

af Claus E. Hansen, 30/8 2013, 12:42 (4134 dage siden) @ shipmik

Nu er jeg ikke skibsekspert, og har faktisk set nogle andre steder at det Kgl. Biblioteks oplysninger til fotos enten er mangelfulde, eller forkerte.

Det er i den sidste ende nok et spørgsmål om ressourcer.

Mvh
Claus

D/F Langeland i Svendborg Havn først i 1950´erne

af Lars, 31/8 2013, 11:07 (4133 dage siden) @ shipmik

Enten er vi ude i noget af en sensation med et billede, der er taget af en død mand eller også er vi ude noget med forkerte data. Billedet er efter mine pejlemærker at dømme taget i sommeren 1955 - altså året efter fotografen var død - ifølge stamoplysningerne til billedet.
Men nybygningen, der er under udrustning ved kajen til ventre, som er en del af Svendborg Skibsværft, kan kun Aalborg-coasteren Ballen, der var af Caroliner-typen. Den blev søsat 13. juli 1955 og afleveret 27. september samme år. Den var kun den anden af typen, som blev bygget af Svendborg Skibsværft Den første var Thurø, der blev leveret i februar 1955. Det er tydeligvis sommervejr med en knægt med bar overkrop og besætningen med opsmøgede ærmer i skjorterne, så det er næppe februar. Derfor nærmer vi os sensationen... enten er billedet taget af en død fotograf eller også er hans dødsår forkert på Det Kongelige Biblioteks stamoplysninger. Men måske er der en anden fejl... en anden fotograf, måske.

Bent Mikkelsen
www.bettynordgas.dk

Eller - som en yderligere mulighed - det er ikke "Ballen", vi ser ved kajen, men et andet skib. ;-)

Avatar

D/F Langeland i Svendborg Havn først i 1950´erne

af shipmik, 31/8 2013, 12:37 (4133 dage siden) @ Lars

Hæ, hæ, hvorpå bygger du den antagelse? Et skib med stort set ingen dybgang (endnu uden maskine) og med et helt blank og umalet aluminiumsstyrehus (at se lige over vejskiltet)... hvor skulle det komme fra, hvis ikke fabrikken på den anden side af snedkerværkstedet, så lå i huset med porten lidt åben. Ballen var i øvrigt grøn ved leveringen. Og Svendborg Skibsværft byggede kun to Carolinere... men fire tilsvarende skibe i en gastanker version inklusive Betty Nordgas, men det var først i 1958.

Hilsen
Bent
www.bettynordgas.dk

D/F Langeland i Svendborg Havn først i 1950´erne

af gamle ole, 1/9 2013, 12:44 (4132 dage siden) @ Claus E. Hansen

Ja herligt tidstypisk foto. Nåedee at sejle med den slut 50erne. Vist eneste privatejede jernbanedampfærge (ellers jo kun DSB). Vi har vist haft den oppe i en tidligere tråd, også på shipforum.

Hilsen Ole

D/F Langeland i Svendborg Havn først i 1950´erne

af Niels Munch, 1/9 2013, 13:16 (4132 dage siden) @ gamle ole

Vist eneste privatejede jernbanedampfærge (ellers jo kun DSB).

Hva' så med HVALPSUND, Gamle Ole?

V.h.
Niels

Avatar

D/F Langeland i Svendborg Havn først i 1950´erne

af Morten Beck, Græsted, 1/9 2013, 14:29 (4132 dage siden) @ Niels Munch

Hvad med Ærøsund;-)

D/F Langeland i Svendborg Havn først i 1950´erne

af gamle ole, 1/9 2013, 14:40 (4132 dage siden) @ Morten Beck

Ja den tænkte jeg også på, men jeg skrev jo DAMPjernbanefærge, så den talte ikke med.


Ole

D/F Langeland i Svendborg Havn først i 1950´erne

af gamle ole, 1/9 2013, 14:45 (4132 dage siden) @ Niels Munch

Tja Niels, bortset fra det næppe var en DAMPjerbanefærge som jeg just skrev om?;-)
(Kender den iøvrigt ikke)

hilsen Ole

D/F Langeland i Svendborg Havn først i 1950´erne

af Niels Munch, 1/9 2013, 15:38 (4132 dage siden) @ gamle ole

Sorry Ole, overså "damp", så du har nok ret. HVALPSUNDs hovedmaskineri var en Holeby 4-cyl. diesel på 200 hk.

V.h.
Niels

Avatar

D/F Langeland i Svendborg Havn først i 1950´erne

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/9 2013, 17:01 (4132 dage siden) @ Niels Munch

Sorry Ole, overså "damp", så du har nok ret. HVALPSUNDs hovedmaskineri var en Holeby 4-cyl. diesel på 200 hk.

Er du sikker på at den kun var 4 cylindret? Jeg var engang på virksomhedsbesøg på netop Holeby diesel i studietiden og spurgte netop til hvorfor de havde 3, 5, 6, 8 mm. cylindrede motorer men netop ikke 4 cylindrede. Med et overbærende smil fortalte den venlige ingeniør den unge maskiningeniørstuderende, at 4 cylindrede motorer var den konstellation, der havde flest vibrationer "naturligt", så den undgik man.

Den erkendelse havde man muligvis ikke nået til da Hvalpsund blev bygget i 1961?

D/F Langeland i Svendborg Havn først i 1950´erne

af ojk37, 1/9 2013, 17:51 (4132 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg har lige scannet en side fra HOLEBY DIESELMOTORFABRIKs 50 års jubilæumsskrift.
[image]
Ole-Jørn

Avatar

D/F Langeland i Svendborg Havn først i 1950´erne

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/9 2013, 21:09 (4131 dage siden) @ ojk37

Jeg har lige scannet en side fra HOLEBY DIESELMOTORFABRIKs 50 års jubilæumsskrift.
[image]
Ole-Jørn

OK - men dem er de så siden holdt helt op med at lave ;-)

D/F Langeland i Svendborg Havn først i 1950´erne

af gamle ole, 2/9 2013, 16:35 (4131 dage siden) @ Niels Munch

Det er da bare i orden, Niels.
Udover SFDS motorjernbanefærger var der jo også Mommarkfærgen før DSB-tiden, og den smalsporede Årøsund-Assens.
Og for den sags skyld Norgesfærgen fra Hirshals. Alle motorjernbanefærger.

Hilsen Ole

Indsend billeder

Danske privatbaner


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak