Københavnske S-tog, 3.-5. levering. 1949.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 28/8 2013, 10:52 (4136 dage siden)

I forbindelse med mit modelbyggeri af det i sin tid udsendte S-togs-recinbyggesæt, søgte jeg nogle forskellige oplysninger og havde i den forbindelse også fat i DSB´s Driftsmaterielfortegnelse I, både et original-ekspl. med rettelsesblade indsat og den af bane bøger udgivne kopi.

I begge fortegnelser standser tegnings-/oplysningssiderne med side "52 - IV", omhandlende 3. levering, vognene 763-765 (de tre første vogne en serie på 13 vogne).

Resten af 3. levering og hele 4. og 5 levering synes ikke af være optaget i fortegnelsen ???

Er det bare min (og bane bøger´s) fortegnelse, der mangler disse sider eller holdt man sådan bare op - midt i vadestedet ? ? ?

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=august-2013

[image]

.

Københavnske S-tog, 3.-5. levering. 1949.

af Ty2 406, 29/8 2013, 21:23 (4135 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik.

Har tjekket mit eksemplar af Drift Materiel fra Bane Bøger.
Det er ikke dine eksemplare der er noget galt med. Mit eksemplar gør det samme. Lidt underligt.

Peter

Københavnske S-tog, 3.-5. levering. 1949.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 29/8 2013, 22:54 (4135 dage siden) @ Ty2 406

Hej Erik.

Har tjekket mit eksemplar af Drift Materiel fra Bane Bøger.
Det er ikke dine eksemplare der er noget galt med. Mit eksemplar gør det samme. Lidt underligt.

Peter

---------------

Hej Peter.

Tak fordi Du viste interesse for sagen, men desværre er det Forum-læserne med de gamle "originale" eksemplarer, der sidder med svaret. Driftsmateriel-kopierne fra bane bøger skulle jo gerne være ens alle sammen - trykt på een gang og samlet i "fast" indbinding uden mulighed for sideudvekslinger - med mindre man da river sider ud.

Nejjj, --det er originalerne (ret forstået) jeg kunne ønske at høre om. Er der nogen, der sider med højere sidenumre end det opgivne "52 - IV".

(Alene det, at "bane bøger"s ekspl. heller ikke har flere sider om disse tog, kunne tyde på, at man har standset udsendelsen af rettelsesblade "sådan midt i vadestedet", og det er egentlig det, jeg gerne ville have bekræftet.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=august-2013

[image]

Københavnske S-tog, 3.-5. levering. 1949.

af Poul Erik Bjerre, 30/8 2013, 00:17 (4135 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik.

Bare lige en bekræftelse. Jeg har et gammelt laset eksemplar af "Driftsmateriel I" med et lidt tilfældigt udvalg af rettelsesblade.
Men det stopper også ved 52 - IV.

M.v.h. Poul Erik Bjerre.

Københavnske S-tog, 3.-5. levering. 1949.

af henning h087 ⌂, Græsted, 30/8 2013, 00:36 (4135 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af henning h087, 30/8 2013, 00:55

Hej Erik

i mine DRM er er der heller ikke højere tegningsnumre end 52 -IV mht til MM

men i tillæg til DRM I meddeles det løbende således

Tillæg for oktober kvartal 1949
Litra MM nr. 763-765 er i 1949 adgivet til drift, jvf side 52-IV

Tillæg for Januar kvartal 1950
Litra MM nr. 766-771, ialt 6 stkr., er i 1950 afgivet til drift. Vognene er ganske som 763 m. fl.

Tillæg for april kvartal
Litra MM nr. 772-778, ialt 7 stkr., er i 1950 afgivet til drift. Vognene er ganske som MM 763 m. fl.

Tillæg for april kvartal 1952
Litra MM nr. 779, 780 og 781 er i 1952 afgivet til drift. Vognene er ganske som 763 m. fl.

og så fremdeles

så noget tyder på at man kun har meddelt nye MM nr. i tillæggene - og således at ansatte selv skulle indføre de nye numre på tegningsbladet 52 - IV. Det har jeg så også selv konstateret på en stor del af mine DRM, hvor der med håndskrift er indført nye numre, samt at der også er streget ud ved udrangeringer og i nogle tilfælde tilføjet udrangeringsdato og år
Men tilsyneladende kun ved MM, for ved andre tegningsblade af andre litra og vogntyper er der højere bladnumre fx FM 861-891 side 184b-V, X-59 og i forbindelse ved ombygninger/omdannelse, så det tyder på at serie 763 - har været ens og ikke udsat for ombygninger !!!???? - (det er så kun en formodning fra min side af)

mvh
henning h087

Københavnske S-tog, 3.-5. levering. 1949. -- TAK.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 30/8 2013, 01:34 (4135 dage siden) @ henning h087

Hej Poul Erik Bjerre og Henning.

Tak for også Jeres indsats. De to "meldinger" gav jo -hver på sin måde- svar på det jeg ønskede: Der er ikke udgivet flere sider - alt har skullet klares med egne notater.

-------

Nogle vil have læst på mine "sider", at jeg selv var ansat i "firmaet" i næsten 45 år, så systemet med rettelsesblade kender jeg så udmærket. Mine "medansatte" :-), men også mange entusiaster, kender sikkert også til de mange forskellige ordreserier DSB udgav, med alle mulige instruktioner til forskellige tjenestekategorier om deres arbejdsopgaver.

Ved min ansættelse i 1956, fik vi bl. a. udleveret en "Ordreserie H" - dækkende "Kasse- og regnskabsvæsen . . . ". (Alle ordreserier -og det var mange- blev udleveret "som de var", og med en stak rettelsesblade. Værs´go´. Høflig selvbetjening. Her kunne vi så bare begynde at skifte sider ud.)

Således husker jeg tydeligt, at efter min ankomst til Svebølle sad jeg en aften på mit lejede værelse og skulle rette ovennævnte ordreserie "H". Der var lige så mange rettelsesblade som antallet af sider i "ordren". (Man fik ofte den tanke, at Jernbaneskolen fik rettet deres ordrer ved at udlevere dem til eleverne med nævnte stak rettelsesblade ! ! !).

Tro nu ikke, at når man havde indsat disse rettelsesblade, --så var alt klaret ! ! ! Næhhh, --så skulle man i gang med håndrettelserne (som omtalt ovenfor).

Rettelsesblade udsendtes kun når man fandt, at håndrettelser ville være for omfattende.

Et af disse håndrettelses-tilfælde drejede sig om "Ordre E" (Godsbefordring). Her skulle vi "ved håndkraft" rette ordet "indpakning" til "emballage". - Jeg optalte ikke dengang antallet af denne rettelse, men vi har været i nærheden af 75-100.

Så måden at rette dette på, kommer måske ikke bag på mig, --men at man fortsatte så mange gange, --det undrer mig måske. En dag har man vel haft en følelse af, at dette var sidste gang --- og kunne så have udsendt et "afsluttende" rettelsesblad.

Nå, --rette vedkommende har sikkert engang besøgt en station / et kontor, og konstateret, at alle rettelsesbladene --ofte-- blev lagt ind i "ordren", foran eller bagved. Når man så skulle læse noget / sætte sig ind i noget, fandt man sidenumrene, og kikkede lige stakken af løse rettelsesblade igennem, om der skulle være et rettelsesblad til netop disse sider ! ! !

--------

Det var lidt om ordreserier og rettelsesblade - men kun ca. det halve (tidspunktet medvirker til, at resten må blive en anden gang).

Tak for aktiv deltagelse i sagens opklaring:

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=august-2013

[image]

.

Københavnske S-tog, 3.-5. levering. 1949./MM 763

af Georg Schmidt, 30/8 2013, 23:00 (4134 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik
Fandt på Rigsarkivet blandt materiale om F-maskiner også en melding fra Frichs til maskinafdelingen om, at MM 763 var afsendt fra Frichs den 20/8 1949 og at næste vogn ville følge 5/9 og derefter to vogne om måneden. Om 763 var færdig og klar til driften eller først skulle via Scandia til slutmontering, stod der ikke noget om. MM 763 blev udrangeret i juli 1976 og hensat på Nøl 12/8, sendt vestpå i begyndelsen af november og ophugget i Bjerringbro i første kvartal af 1977.
[image]
Her MM 783 i Klampenborg 21/9 1976 med den "ubestemmelige mørke farve" som det meste af 1. gen materiellet efterhånden havde.:-D
MM 783 blev udrangeret i april 1977.
[image]
[image]
MM/FS 783-983 799-959 som myldretidsstamme i Klampenborg den 21/9 1976.
Mvh
Georg

Københavnske S-tog, 3.-5. levering. 1949./MM 763

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 31/8 2013, 00:28 (4134 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Erik V. Pedersen, 31/8 2013, 00:45

Hej Georg.

Tak for indlægget. Herlige billeder.

Skal jeg være ærlig - jeg bliver altid så "nervøs", efterhånden som jeg nærmer mig malearbejdet. Som min gamle "læremester", farvehandler Poul Adamsen, Gentofte, altid sagde: "Man kan ofte redde en dårligt bygget model med en god bemaling, --men man kan også spolere udseendet af en godt bygget model med en dårlig bemaling" ! ! ! ! !

Dine fotos viser dog,(og som jeg ofte har nævnt), at det med den rette farve, er et noget "speget" begreb.

Da jeg selv var ganske ung (det var dog efter verdenskrigen ;-) ) drømte jeg om at kunne genskabe den farve/glans netop disse vogne havde. DSB-røde (ikke lyntogs-røde)/vin-røde eller hvad man kaldte det, men altid støvede af rustfarvet bremsestøv. Man sagde om dem, at de blev pudset i Solarolie (det så faktisk også sådan ud), men der var en ganske speciel glans over dem.

---------

Må indlægget overføres til en mere "blivende tilværelse" på min "side" om vognene og model-arbejdet (efterfølgende over på "Den danske Model" ??? ! ! ! )

---

. . . og selvom der ikke har været noget på "siden" i et par dage, er der dog sket lidt (der er mange skillevægge, --især når de første 5 skal laves om :-) )

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=august-2013

[image]

.

Københavnske S-tog, 3.-5. levering. 1949./MM 763

af Georg Schmidt, 1/9 2013, 11:58 (4132 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej EVP
Den med malerarbejdet har du helt ret i, man kan "rette" utrolig meget op ved godt malerarbejde.
Du må meget gerne overføre indlægget til en "mere blivende tilværelse" og i øvrigt også mine øvrige billeder, hvis nogle kan supplere på din "side", som man jo bliver hængende længe på, når man får begyndt.:-D

Var forbi Kbh L den 9/9-76 hvor der jo var blevet plads til nogle udrangerede 1. gen S-tog.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Mvh
Georg

Københavnske S-tog, 3.-5. levering. 1949./MM 763

af gamle ole, 1/9 2013, 12:54 (4132 dage siden) @ Georg Schmidt

Sjov placering af s-tog. Man sku næsten tro de var faldet ned fra Højbanen og ramt sporene på Kbh L. Det var dengang selv S.togene lignede tog.:-P


Hilsen Ole

Kbh. S-tog, 3.-5. levering. 1949. / MM 763 m. fl.. --TAK.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 2/9 2013, 01:28 (4132 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej EVP
Den med malerarbejdet har du helt ret i, man kan "rette" utrolig meget op ved godt malerarbejde.
Du må meget gerne overføre indlægget til en "mere blivende tilværelse" og i øvrigt også mine øvrige billeder, hvis nogle kan supplere på din "side", som man jo bliver hængende længe på, når man får begyndt.:-D
(...)
Mvh
Georg

----------------

Hej Georg.

Tak for tilladelsen.

S-togene er nu foreløbig overført til en "Dagens fotos" for d. 2. september 2013, og overføres senere til en S-togs-model-side eller måske snarere en side om 1. gen. S-tog i almindelighed (lidt afhængig af, hvor mange fotos, jeg har / får til rådighed.

De to København L-fotos vil blive overført til min KSB-side en af dagene.

Hilsen og TAK.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=september-2013

[image]
.

Københavnske S-tog, 3.-5. levering. 1949./MM 763

af Georg Schmidt, 15/3 2018, 10:50 (2476 dage siden) @ Georg Schmidt

Lige et par mere fra Klampenborg 21/9 1976.

[image]
MM 799.


[image]
MM 799 ankom Bjerringbro 11/5-77, afbrændt 12/5-77 og ophugget 18/5 1977.


[image]
Fs 983 til venstre og MM 799 til højre.


[image]
Fs 959.

Fotos: Georg Schmidt

Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak