Avatar

Struer Havn billetsalgssted - En lille "nød"

af T. Rithmester @, Struer, 19/8 2013, 17:14 (4144 dage siden)
redigeret af T. Rithmester, 19/8 2013, 17:35

I går var jeg forbi en facebookside med lokalhistorie fra Struer kommune.
Her blev der postet et billede fra 1930'erne, måske 1940'erne. På dette billede ser vi en træbygning som jeg altid har gået ud fra var ekspeditionsbygningen fra Struer Havn billetsalgssted, på billedet er det dog Struer Sejlklubs klubhus.
Det fremgår videre af teksten fra en bruger, at bygningen senere blev overtaget af Søspejderne som brugte bygningen til møderum og senere depotrum.
Herefter bliver det så rigtig interessant, for i 2012 blev bygningen flyttet til Nordvestjysk Fjordkultur på havenen i Struer.
Se det var jo helt nye oplysninger for mig, så jeg var et smut på haven her til eftermiddag, og jo ganske rigtigt er bygningen nu flyttet derned :-D
Nå men videre i indlæget på facebook skriver brugeren at bygningen tidligere var billetsalg og ventebygning for Struer Havn billetsalgssted.
Jeg har gennem noget tid haft et billede, eller et delvis billede, af Struer Havn billetsalgssted i arkivet min hjemmeside. I dag benyttede jeg så lejligheden til at kigge en ekstra gang på originalen af dette billede i håb om at kunne se flere detaljer. Og jeg fandt også noget.

[image]
Struer havn billetsalgssted, med nævnte bygning til højre i billedet, udateret (thr)

[image]
Udsnit af ovenstående billede (thr)

Her ser vi jo perronforkanten til venstre i billedet. Umiddelbart ved perronen, bag rambukken, ser vi jo noget af en bygning, måske en gammelvogkasse ?. Til højre ser vi jo så omtalte træbygning samt stationsskiltet, men ingen perron ved denne bygning.
Så er det jo jeg bliver nysgerrig, for er bygningen til højre nu også den gamle ekspeditionsbygning ? Umiddelbart vil jeg jo sige at det må være bygningen ved perronen. Men hvis ikke det er bygningen til højre, hvad har dennes funtions så været ?
Håber den samlede viden herinde måske kan komme op med et svar :-)

Men et par billeder af ovennævnte træbygning fra i dag skal I ikke nsydes for :-)

[image]
Muligvis ekspeditionsbygningen fra Struer Havn billetsalgssted, 19. august 2013 (thr)

[image]
Muligvis ekspeditionsbygningen fra Struer Havn billetsalgssted, 19. august 2013 (thr)

Avatar

Struer Havn billetsalgssted - En lille "nød"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/8 2013, 22:30 (4144 dage siden) @ T. Rithmester

[image]
Struer havn billetsalgssted, med nævnte bygning til højre i billedet, udateret (thr)

[image]
Udsnit af ovenstående billede (thr)

Her ser vi jo perronforkanten til venstre i billedet. Umiddelbart ved perronen, bag rambukken, ser vi jo noget af en bygning, måske en gammelvogkasse ?. Til højre ser vi jo så omtalte træbygning samt stationsskiltet, men ingen perron ved denne bygning.
Så er det jo jeg bliver nysgerrig, for er bygningen til højre nu også den gamle ekspeditionsbygning ? Umiddelbart vil jeg jo sige at det må være bygningen ved perronen. Men hvis ikke det er bygningen til højre, hvad har dennes funtions så været ?

Kære Thomas

Her har vi et billedet fra 1921. Billedet har også været vist i Morten Flindt Larsen: Flere forsvundne stationer, 1994.

Morten skriver om billedet:

"Oprindeligt måtte Thybanens tog fra Struer bakke ud af stationen til ved maskindepotet, hvorefter de under megen klokkeringen måtte rangeres via Struer havn inden de kom ud på fri strækning. For at kunne give Struers borgere mfl en mindre 'molboagtig' rejseoplevelse, åbnedes i 1894 et filialbilletsalg af Struer station benævnt Struer Havn. Her placeredes en kort træperron samt fra 1899 et venteskur. Billetter til stationer på Thybanen kunne købes i DSBs og toldvæsenets kontorbygning, der lå ved siden af standsningsstedet. I 1923 forlagdes linien til det løftede bane- og broanlæg, der ses under anlæg bagved bygningen. Den pudsige havneekspedition ophørte hermed. Nedrivningsår ukendt."

Klik på billedet for højere opløsning.

[image]

Spørgsmålet er så nu: Hvad er det vi ser på billedet fra 1921? Er det venteskuret helt ude til venstre i billedet? Og hvis det er, så har vognkassen på dit billede jo nok ikke en venteskursfunktion. Og er den store, lange bygning DSBs og toldvæsenets kontorbygning? Og hvis Mortens oplysninger skal tages for pålydende, så er "ekspeditionsbygningen" på dit billede slet ikke et billetsalgssted, men kun et venteskur.

Ak ja, det er ikke nemt. Men det er spændende;-)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Struer Havn billetsalgssted - En lille "nød"

af Lars Viinholt-Nielsen, 19/8 2013, 23:19 (4144 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Såvidt jeg er underrettet, var der kun billetsalg på Struer Havn indtil ca.1910. Derimod kan den viste bygning udmærket have tjent som ventesal for trinbrættet. I 1912 foranledigede et borgerudvalg opsat en automat, hvor man for 25 øre kunne købe billetter til Humlum. Da prisen i 1917 steg til 30 øre blev automaten pillet ned. Trinbrættet blev nedlagt omkring 1919.
Se "Gunnar Sandfeldt. Nye tider, Struer bliver købstad", 1957 s.168-169 og 367.
Den lange bygning på havnepladsen var formentlig oprindeligt banekredsens kontor, indtil man flyttede til 3. distrikts nye bygning (nuværende gymnasium). Senere blev bygningen brugt til havnekontor, og jeg mener, der var pølsebar i nordenden i min første Struertid i 1968. Se i øvrigt "P.L.Poulsen 47 Aar ved DSB bind II", 1944 s. 22 ff. med mange sjove oplysninger om Struer i "førkøbstadstiden."
venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen

Avatar

Struer Havn billetsalgssted - En lille "nød"

af T. Rithmester @, Struer, 21/8 2013, 14:37 (4142 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Såvidt jeg er underrettet, var der kun billetsalg på Struer Havn indtil ca.1910. Derimod kan den viste bygning udmærket have tjent som ventesal for trinbrættet. I 1912 foranledigede et borgerudvalg opsat en automat, hvor man for 25 øre kunne købe billetter til Humlum. Da prisen i 1917 steg til 30 øre blev automaten pillet ned. Trinbrættet blev nedlagt omkring 1919.

Kære Lars

Tak for informationerne.
Jeg tror jeg vil rubricere bygningen som muligvis ventesalsbygning fra Struer Havn trinbræt.
Så må vi se om andre måske kommer på banen med andre oplysninger.

Se "Gunnar Sandfeldt. Nye tider, Struer bliver købstad", 1957 s.168-169 og 367.

Tak for hintet, ovennævnte bog er ikke mit eget bibliotek, men dog i min faders, så den må lige hives frem ved førstkommende lejlighed.

Avatar

Trinbrættet Struer Havneplads

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/12 2013, 09:22 (4012 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 30/12 2013, 10:01

Standsningsstedet lå i km 0,7 og hed i køreplanerne: Struer Havneplads, men det har nok været for langt et navn til stationsskiltet.

Holdestedet Struer Havneplads åbnede 01.05.1894 og var trinbræt med billetsalg, ikke billetsalgssted, da her ikke var ekspedition af banepakker, kun billetsalg til stationer på Thybanen. Det primære formål med holdestedet har været at skabe bekvem overgang til DFDS' ruteskibe, der havde anløbsplads lige ved trinbrættet. Biletsalget fra trinbrættet var underlagt Struer Station og foregik i DFDS' kontorbygning. Den lille bygning, der ses på de to fotos, er en ventebygning, der blev taget i brug i 1899.

Holdestedet Struer Havneplads blev nedlagt 30.9.1923 ved vinterkøreplanskiftet som følge af en baneforlægning. Indtil 1.10.1923 måtte Thybanenæs tog i Struer nemlig rebroussere ved maskindepotet (= 0,9 km), hvorefter de blev rangeret via Struer havn inden de kom ud på fri strækning. På havnen anlagdes i 191? et PrS til Struer Andelssvineslagteri. Dette spor udgik fra fri bane på Thybanens hovedspor, men figurerede ikke i tjenestekøreplaner m.v., da der var tale om kørsel på et havneområde.

Meldeklokkerne på havnen og ved havnesporet tjente det enkle formål ved linjeringning at varsko folk på stedet om, at der var et tog på vej, ligesom meldeklokkerne ved enhver bevogtet vejoverskæring. Der var ikke nogen "af- og tilbagemelding" på trinbrættet; togene fremførtes efter rangerreglementet. Sporet over havnen forlagdes i øvriget en smule i 1919. I 1923 forlagdes linjen til det nuværende løftede bane- og broanlæg, hvorved rangeringen med thybanetogene over havnepladsen bortfaldt.

Jeg har i øvrigt for mig, at et postkort fra stedet (ca. 1905-1915) viser både et DFDS-skib ved kaj og et armsignal, der rimeligvis har fungeret som en advisering til lokomotivfolkene om, at der var rejsende at optage, men som derudover ikke har haft nogen sikkerhedsmæssig funktion. Desværre har jeg ikke postkortet, der befinder sig i en utilgængelig samling.

På billedet ovenfor er højbanen jf. tipvognene under anlæg, så dateringen af fotoet til 1921 skulle være god nok. Man havde vist et grumme hyr med, at betonen i højbanens viaduktanlæg slog revner, hvilket forsinkede banens ibrugtagning til 1923.

Vh
Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Trinbrættet Struer Havneplads

af T. Rithmester @, Struer, 30/12 2013, 12:22 (4012 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære Morten

Tak for en forklaringen vedr. Struer Havn :-)

Avatar

Trinbrættet Struer Havneplads

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/12 2013, 12:28 (4012 dage siden) @ T. Rithmester

Det var så lidt. Jeg supplerede blot Lars' forklaring. ;-) Og så et rigtigt godt og lykkebringende nytår 2014 til jer alle, også hvad angår de jernbanehistoriske debatter, som her i forumet sker på en herlig uakademiseret måde med mange gode og spændende input. :-D

De bedste hilsner
Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Trinbrættet Struer Havneplads - ventebygning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/9 2014, 21:45 (3759 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Den lille bygning, der ses på de to fotos, er en ventebygning, der blev taget i brug i 1899

.....og ifølge DSB's beretning for året 1. april 1899-31. marts 1900 kostede den kr. 363,37.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Struer Havn billetsalgssted - En lille "nød"

af henning h087 ⌂, Græsted, 20/8 2013, 00:08 (4144 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

:-)

udsnit fra sporplan Struer 1959
[image]

udsnit fra sporplan Struer 1967
[image]

mvh
henning h087

Avatar

Struer Havn billetsalgssted - En lille "nød"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/8 2013, 00:18 (4144 dage siden) @ T. Rithmester

Når vi nu er i gang med at knække Struer-nødder, vil jeg tillade mig at trække en af de gamle travere ud af stalden igen:

Hvilket formål tjente meldeklokken?

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=37364

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Struer Havn billetsalgssted - En lille "nød"

af Holger Sørensen, Hedehusene, 21/8 2013, 21:41 (4142 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Holger Sørensen, 21/8 2013, 21:59

Se også den fremragende bog om Struer Station af Ole Edvard Mogensen (side 84-86).


Ang. meldeklokken har den formentlig haft en funktion i forbindelse med de vanskelige forhold om kørslen Struer-Oddesund og ekspeditionsstedet Struer Havn. Der står jo et lille hus (vejerbod) ved meldeklokken og jeg kan formode, at der har været en lokal instruks med en eller anden form for "af- og tilbagemelding" til en ansat der kunne have ophold i huset i togtid, og klokken var så en afvisering om, at tog var på vej. Tilladelse til viderekørsel den ene eller anden vej skulle så ske efter tilladelse fra stationsbestyreren til den pågældende i huset.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Avatar

Struer Havn billetsalgssted - En lille "nød"

af T. Rithmester @, Struer, 29/12 2013, 22:26 (4012 dage siden) @ T. Rithmester

På den lokalhistoriske side for Struer kommune dukkede der her den anden dag disse to billeder op :-D
Ser man ind gennem vinduerne bag personerne på billedet til venstre ser interiøret jo lidt kontoragtigt ud, hvilket jo kunne indikerer at billedet er taget mens bygningen fungerede som ekspeditionsbygning for billetsalgsstedet.
Ser man på billedet til højre ligner det de to samme fiskere som figurer på billedet til venstre. Men har kan man se skyggen af brobuerne samt rækværket på disse, hvilket jo tidsmæssigt vil sige at billederne er taget omkring 1923.

[image]
Klik på her for en lidt højere opløsning

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak