Gæt en station (og en ejer)
Ja - gæt en station (og historien om ejeren)
af Tommy Nilsson , Ringsted, 17/8 2013, 21:58 (4147 dage siden)
Ja - gæt en station (og historien om ejeren)
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 18/8 2013, 11:48 (4147 dage siden) @ Tommy Nilsson
Ja - gæt en station (og historien om ejeren)
-------
Der har før været benyttet "delløsninger" ---
Stationen: Er vi nede i det sydvestlige "hjørne" af Lolland ??? Kappel eller Vestenskov ??? (Jeg har aldrig været der og har ikke noget om banen i øvrigt - så det nærmer sig rent gæt).
Ejeren: Ingen anelser.
Erik V. Pedersen
www.evp.dk
.
af Søren Jørgensen, 18/8 2013, 17:58 (4147 dage siden) @ Tommy Nilsson
Oste3d på Den midtsjællandske jernbane
af Søren Jørgensen, 18/8 2013, 18:04 (4146 dage siden) @ Søren Jørgensen
Beklager skrivefejl. Skal være Osted
af SOPI, 18/8 2013, 20:45 (4146 dage siden) @ Tommy Nilsson
Definitivt på Nakskov-Rødbybanen. Sorte vinduer - kan det være Landet eller Munkeby ? Ejeren ved jeg ikke noget om.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 18/8 2013, 21:31 (4146 dage siden) @ SOPI
Definitivt på Nakskov-Rødbybanen. Sorte vinduer - kan det være Landet eller Munkeby ? Ejeren ved jeg ikke noget om.
Munkeby på Nakskov - Rødby Jernbane (NRJ) er det rigtige svar.
Historien om ejeren (som ses på billedet) er den, at han købte stationen af banen efter nedlæggelsen. Det er der umiddelbart ikke noget usædvanligt i bortset fra, at NRJ ikke blev nedlagt i slutningen af 1960´erne som så mange andre privatbaner men derimod allerede i 1953!
Det er i år præcis 60 år siden og stationsbygningen har derfor haft samme ejer i netop 60 år. Ejeren kunne endvidere oplyse, at det spøger i pakhuset og at han derfor aldrig går derud efter mørkets frembrud.
af Anders Madsen, 19/8 2013, 20:57 (4145 dage siden) @ Tommy Nilsson
Munkeby på Nakskov - Rødby Jernbane (NRJ) er det rigtige svar.
Historien om ejeren (som ses på billedet) er den, at han købte stationen af banen efter nedlæggelsen. Det er der umiddelbart ikke noget usædvanligt i bortset fra, at NRJ ikke blev nedlagt i slutningen af 1960´erne som så mange andre privatbaner men derimod allerede i 1953!
Det er i år præcis 60 år siden og stationsbygningen har derfor haft samme ejer i netop 60 år. Ejeren kunne endvidere oplyse, at det spøger i pakhuset og at han derfor aldrig går derud efter mørkets frembrud.
Det er på samme vis 90 år siden, at man startede med at bygge banelinjen fra Rødby til Bukkehave og videre mod Nakskov, efter at forhandlingerne om linjeføringen af banestrækningen var faldet endeligt på plads.
Nu vi har fat i Munkeby station, har jeg dykket i arkivet og måske fundet personerne til spøgeriet i pakhuset.
Der skete en frygtelig dødsulykke ved Munkeby station d. 23. juli 1926, kort tid efter åbningen. En personbil påkørte motortoget med voldsom kraft i en overkørsel. Aftentoget fra Rødby, der skulle være i Munkeby kl. 19.20, var planmæssigt for indkørsel på stationen. Små hundrede meter før stationsbygningen skærer jernbanen en vej, hvor ulykken skete. Motorvognsføreren havde givet skarpt signal før han passerede overskæringen. Dette signal har bilens fører, Gårdejer Dichow, måtte overhøre og fortsatte sin kørsel. Antagelig har han sat alt ind på at nå Munkeby station før togets ankomst.
Kilde: Lolland-Falster Socialdemokrat d. 24. juli 1926
Frk. Petersen og Gårdejer Dichow døde af deres kvæstelser efter ulykken.
Om det er dem, der spøger i pakhuset, må være en trossag.