Munkeby på Nakskov - Rødby Jernbane (NRJ) er det rigtige svar.
Historien om ejeren (som ses på billedet) er den, at han købte stationen af banen efter nedlæggelsen. Det er der umiddelbart ikke noget usædvanligt i bortset fra, at NRJ ikke blev nedlagt i slutningen af 1960´erne som så mange andre privatbaner men derimod allerede i 1953!
Det er i år præcis 60 år siden og stationsbygningen har derfor haft samme ejer i netop 60 år. Ejeren kunne endvidere oplyse, at det spøger i pakhuset og at han derfor aldrig går derud efter mørkets frembrud.
Det er på samme vis 90 år siden, at man startede med at bygge banelinjen fra Rødby til Bukkehave og videre mod Nakskov, efter at forhandlingerne om linjeføringen af banestrækningen var faldet endeligt på plads.
Nu vi har fat i Munkeby station, har jeg dykket i arkivet og måske fundet personerne til spøgeriet i pakhuset.
Der skete en frygtelig dødsulykke ved Munkeby station d. 23. juli 1926, kort tid efter åbningen. En personbil påkørte motortoget med voldsom kraft i en overkørsel. Aftentoget fra Rødby, der skulle være i Munkeby kl. 19.20, var planmæssigt for indkørsel på stationen. Små hundrede meter før stationsbygningen skærer jernbanen en vej, hvor ulykken skete. Motorvognsføreren havde givet skarpt signal før han passerede overskæringen. Dette signal har bilens fører, Gårdejer Dichow, måtte overhøre og fortsatte sin kørsel. Antagelig har han sat alt ind på at nå Munkeby station før togets ankomst.
Kilde: Lolland-Falster Socialdemokrat d. 24. juli 1926
Frk. Petersen og Gårdejer Dichow døde af deres kvæstelser efter ulykken.
Om det er dem, der spøger i pakhuset, må være en trossag.