Det er tidligere driftsdirektør i DB Fernverkehr Phillip Nagl der har skrevet om det ovre på Drehschreibe-Online.
8. november 2021 - En del af optionerne i ECx (ICE L) kontrakten var/er tiltænkt erstning af ICE-T:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?002,9890948,9894372#msg-989437218. november 2021 - Status på ICE-T flåden og planlagte renoveringer og opgraderinger:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?002,9905648,9905648Eftersom ICE-T beskrives som meget pålidelige togsæt, så ville det også være underligt at begynde at udskifte dem allerede. Der kan selvfølgelig være tale om høje driftsomkostninger (ligesom ved ICE-TD) der kan retfærdigøre en udskiftning af flåden. Desuden er det også de togsæt der kører flest kilometer om året, i gennemsnit 50.000 km pr. togsæt pr. år. Men nu er det besluttet at de skal køre frem til mindst engang i 2030'erne.
Problemerne er ikke med ICE-T, men med ECx/ICE-L projektet fra Talgo der som bekendt er forsinket.