Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Tvivl om nye batteritog til Lokaltog
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 ... 7
Citat fra: Per Holm Dato 20/11-22, 12:41Det tager lang tid og kræver mange penge at ombygge en strækning til at kunne rumme et fuldt køreledningsanlæg.

Derfor må man nødvendigvis starte med kortere køreledningsfelter til statisk opladning og senere udvide så dynamisk opladning bliver en mulighed.

Ad åre når broer evt. er skiftet ud, spor sænket og sikringsanlæg er blevet til CBTC eller ERTMS giver det mening at overveje den fulde løsning.
Nej!
Det giver på ingen måde mening!

Vi taler om lokalbaner med relativ få rejsende og hvor anden teknologi givet vil tilbyde noget bedre en små tog med strømaftager på taget.

Inden det "projekt" du forsøger at få etableret vil være gennemført er f.eks. batteriteknologien blevet mangefold bedre.

Og de rejsende har givet fået alternativer som giver større komfortog muligheder en at køre ad gamle togveje.

Vi skal satse på at bedre forbindelsenrne på de noget større pendlerstrækninger med gerne togafgang i myldrertiden hvert 10 min og udenfor myldrertiden 20 min. drift.

Så kan vi sammen med bedre offentlig trafik i de 5-6 største byområder få flyttet folk fra individuel trafik til kollektiv trafik.

Tiden for mange af de mindre lokalbaner hvor der ikke sker en markant befolkningstilvækst i de byområder de betjener er snart slut.

Det er for dyrt og få ringe trafiktilbud som man kan yde på mange af disse baner når alternativet vil blive selvkørende køretøjer direkte fra eget hjem og til arbejde / uddannelsested.

Tvivl om nye batteritog til Lokaltog
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 20/11-22, 13:40.
Jeg har ikke forstand på det tekniske i de dybere ting.
Så kører ledninger eller ej, det må være økonomien der afgøre dette.

Lokal baner, antal kunder, har jeg ikke gidet slå op.
Mit formål er, at tale for at de få flere kunder.
Hvordan? Det kan vi nok tale solen sort om.

Jeg tænker bare, hvorfor bygge ø'er uden om København?
Jo, folk vil bo der, men så længe det er muligt. Så rykker de uden for. København vil vokse for enhver pris.
Kommer vi ud på den anden side af vestvolden. Der finder vi nok lidt bygge jord. Jo længere Jo mere.
Tvang ? Nej naturligvis ikke. Så må vi gøre det interessante at flytte uden for volden.

Så er vi tilbage til hønen og ægget. Toget eller indbyggere hvem skal komme først.

Om lokal tog i fremtiden skal være tog/letbane/BRT/rutebiler/privat bilister ikke til svare på, for mig.

Kort af det lange, udvikling af det offentlige til man vil bruge det, uden for Storkøbenhavn.

Citat fra: TWB Dato 20/11-22, 13:25
Citat fra: Per Holm Dato 20/11-22, 12:41Det tager lang tid og kræver mange penge at ombygge en strækning til at kunne rumme et fuldt køreledningsanlæg.

Derfor må man nødvendigvis starte med kortere køreledningsfelter til statisk opladning og senere udvide så dynamisk opladning bliver en mulighed.

Ad åre når broer evt. er skiftet ud, spor sænket og sikringsanlæg er blevet til CBTC eller ERTMS giver det mening at overveje den fulde løsning.
Nej!
Det giver på ingen måde mening!

Vi taler om lokalbaner med relativ få rejsende og hvor anden teknologi givet vil tilbyde noget bedre en små tog med strømaftager på taget.

Inden det "projekt" du forsøger at få etableret vil være gennemført er f.eks. batteriteknologien blevet mangefold bedre.

Og de rejsende har givet fået alternativer som giver større komfortog muligheder en at køre ad gamle togveje.

Vi skal satse på at bedre forbindelsenrne på de noget større pendlerstrækninger med gerne togafgang i myldrertiden hvert 10 min og udenfor myldrertiden 20 min. drift.

Så kan vi sammen med bedre offentlig trafik i de 5-6 største byområder få flyttet folk fra individuel trafik til kollektiv trafik.

Tiden for mange af de mindre lokalbaner hvor der ikke sker en markant befolkningstilvækst i de byområder de betjener er snart slut.

Det er for dyrt og få ringe trafiktilbud som man kan yde på mange af disse baner når alternativet vil blive selvkørende køretøjer direkte fra eget hjem og til arbejde / uddannelsested.

Kan man overhovedet være mere pessimistisk?

Men lad mig lave et vibe check. Jorden kalder TWB. Førerløse biler er med garanti stadigvæk mindst et årti væk fra at være alment. Der er stadig en lang række problemstillinger med teknologien der ikke er tæt på overhovedet at blive løst.

For det andet så tror jeg næppe at det er hverken sundt eller realistisk at forlange minimum 20 minutters drift overalt. Jeg tænker faktisk at der hvor vi fejler aller mest er forbindelserne til og fra togene med busser. Togene kører faktisk meget ofte på Sjælland ihvert fald, og regionaltogene især er en del hurtigere end at køre bil. Jeg oplever også selv ofte at der mangel på plads på Holbækbanen fordi at afgangene derpå er så populære.

Hvad vi burde fokusere mere på er 1. At speede eksisterende jernbaner op hvor det er realistisk, og det er vi heldigvis godt i gang med, og 2. Fokusere på at indføre en takt og sammenhængende køreplaner på tværs af busser og tog, således at folk ikke skal vente i 20 minutter på en station for deres bus f.eks. Vi ser det allerede i Schweiz hvor selv overdrevet bilglade folk faktisk tager toget på almindelig basis fordi at deres system hænger godt sammen.

Man skulle tro at det lyder for godt til at være sandt og at man aldrig ville være så smarte i Danmark, men vi har faktisk haft en del politiske forslag der ringer den samme tone. Især Timeplanen som er opbygget om præcis det samme koncept som de Schweiziske køreplaner, med koordination af køreplaner så togene altid mødes ved store knudepunkter og at folk kan komme til og fra disse knudepunkter med matchene afgange.

Hvad angår Lokalbanerne, så selvom nogle vil sige at de ikke kan noget, så ser jeg selv hvordan de på østbanen og især i Nordsjælland er meget populære rejseformer. Også selvom at skiftemulighederne og videre rejser med bus ikke altid er så godt hængende sammen.

Vi ser jo ellers også lige præcis befolkningsvækst i byerne med lokalbaner der nemt og rettidigt transporterer folk fra deres lokalsamfund ind til de lokale købstæder med arbejde, uddanelse, mm.

Desuden tror jeg du overvurderer prisen for køreledninger. I alle vores nabolande er det stort set almindeligt at hænge køreledninger op hvor der er timedrift eller tog endnu oftere. Det skaber en større effektivitet og hjælper også med bl.a. godstrafik og en mere optimeret drift hvor togsæt ikke skal bruge tid på opladning.

Citat fra: Danskjävlar Dato 20/11-22, 13:55
Citat fra: TWB Dato 20/11-22, 13:25
Citat fra: Per Holm Dato 20/11-22, 12:41Det tager lang tid og kræver mange penge at ombygge en strækning til at kunne rumme et fuldt køreledningsanlæg.

Derfor må man nødvendigvis starte med kortere køreledningsfelter til statisk opladning og senere udvide så dynamisk opladning bliver en mulighed.

Ad åre når broer evt. er skiftet ud, spor sænket og sikringsanlæg er blevet til CBTC eller ERTMS giver det mening at overveje den fulde løsning.
Nej!
Det giver på ingen måde mening!

Vi taler om lokalbaner med relativ få rejsende og hvor anden teknologi givet vil tilbyde noget bedre en små tog med strømaftager på taget.

Inden det "projekt" du forsøger at få etableret vil være gennemført er f.eks. batteriteknologien blevet mangefold bedre.

Og de rejsende har givet fået alternativer som giver større komfortog muligheder en at køre ad gamle togveje.

Vi skal satse på at bedre forbindelsenrne på de noget større pendlerstrækninger med gerne togafgang i myldrertiden hvert 10 min og udenfor myldrertiden 20 min. drift.

Så kan vi sammen med bedre offentlig trafik i de 5-6 største byområder få flyttet folk fra individuel trafik til kollektiv trafik.

Tiden for mange af de mindre lokalbaner hvor der ikke sker en markant befolkningstilvækst i de byområder de betjener er snart slut.

Det er for dyrt og få ringe trafiktilbud som man kan yde på mange af disse baner når alternativet vil blive selvkørende køretøjer direkte fra eget hjem og til arbejde / uddannelsested.

Kan man overhovedet være mere pessimistisk?

Men lad mig lave et vibe check. Jorden kalder TWB. Førerløse biler er med garanti stadigvæk mindst et årti væk fra at være alment. Der er stadig en lang række problemstillinger med teknologien der ikke er tæt på overhovedet at blive løst.

For det andet så tror jeg næppe at det er hverken sundt eller realistisk at forlange minimum 20 minutters drift overalt. Jeg tænker faktisk at der hvor vi fejler aller mest er forbindelserne til og fra togene med busser. Togene kører faktisk meget ofte på Sjælland ihvert fald, og regionaltogene især er en del hurtigere end at køre bil. Jeg oplever også selv ofte at der mangel på plads på Holbækbanen fordi at afgangene derpå er så populære.

Hvad vi burde fokusere mere på er 1. At speede eksisterende jernbaner op hvor det er realistisk, og det er vi heldigvis godt i gang med, og 2. Fokusere på at indføre en takt og sammenhængende køreplaner på tværs af busser og tog, således at folk ikke skal vente i 20 minutter på en station for deres bus f.eks. Vi ser det allerede i Schweiz hvor selv overdrevet bilglade folk faktisk tager toget på almindelig basis fordi at deres system hænger godt sammen.

Man skulle tro at det lyder for godt til at være sandt og at man aldrig ville være så smarte i Danmark, men vi har faktisk haft en del politiske forslag der ringer den samme tone. Især Timeplanen som er opbygget om præcis det samme koncept som de Schweiziske køreplaner, med koordination af køreplaner så togene altid mødes ved store knudepunkter og at folk kan komme til og fra disse knudepunkter med matchene afgange.

Hvad angår Lokalbanerne, så selvom nogle vil sige at de ikke kan noget, så ser jeg selv hvordan de på østbanen og især i Nordsjælland er meget populære rejseformer. Også selvom at skiftemulighederne og videre rejser med bus ikke altid er så godt hængende sammen.

Vi ser jo ellers også lige præcis befolkningsvækst i byerne med lokalbaner der nemt og rettidigt transporterer folk fra deres lokalsamfund ind til de lokale købstæder med arbejde, uddanelse, mm.

Desuden tror jeg du overvurderer prisen for køreledninger. I alle vores nabolande er det stort set almindeligt at hænge køreledninger op hvor der er timedrift eller tog endnu oftere. Det skaber en større effektivitet og hjælper også med bl.a. godstrafik og en mere optimeret drift hvor togsæt ikke skal bruge tid på opladning.
Det er muligt at førerløse køretøjer er et årti eller 2 ude i fremtiden.

Køreledninger på lokalbanerne er til gengæld næppe noget som vil komme indenfor de næste 30 år!

Nu er såvel Østbanen som lokalbanerne i Nordsjælland nok blandt dem hvor der sker en befolkningsmæssig udvikling.
Det gælder næppe for banerne på Lolland  vestsjælland og mange steder i det jyske.

At 20 minutters drift fra f.eks. Nykøbing F. Kalundborg, Korsør skulle være urimeligt eller specielt dyrt i forhold til at lokke bilisterne over i toget - det anser jeg ikke.
På sigt - 25-30 år - bliver den type tog sikkert også førerløse.

Så et 4-vognstog hvor der kan kobles 1, 2 eller 3 flere på afhængig af passagererantallet er da absolut miligt og mere rentabelt end at udbygge vejnettet.

Men er helt enig i at den kollektive trafik i Storkøbenhavn, Aarhus, Aalborg, Odense og måske Esbjerg samt mellem Kolding i Syd og Randers i nord skal styrkes ganske meget.

Tvivl om nye batteritog til Lokaltog
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 20/11-22, 16:25.
Citat fra: TWB Dato 20/11-22, 09:39Om ret få år har vi selvkørende biler og formentlig mulighed for tilkald af en selvkørende bil som vil overflødiggøre mange små lokalbaner.
Hvem drømmer her? Der er pt store udfordringer med de der prøver det mest ihærdigt (Tesla), så....
Og juraen er slet ikke på plads. Der skal nok blive brug for Lokaltog mange år endnu.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 20/11-22, 16:25
Citat fra: TWB Dato 20/11-22, 09:39Om ret få år har vi selvkørende biler og formentlig mulighed for tilkald af en selvkørende bil som vil overflødiggøre mange små lokalbaner.
Hvem drømmer her? Der er pt store udfordringer med de der prøver det mest ihærdigt (Tesla), så....
Og juraen er slet ikke på plads. Der skal nok blive brug for Lokaltog mange år endnu.
Teknologien findes og bliver stadig bedre.

Juraen finder også sin plads.

Derimod finder vi næppe kapital til køreledninger på lokaltogsområdet.

Og selvkørende biler koster ikke skatteyderne penge - detgør til gengæld køreledninger!

Men bliv du blot i din "drømmeverden".
Er lige ved at tro chancen for at der kommer tog over Kattegat FØR køreledninger på lokaltogsområdet er større selvom Kattegatforbindelsen fortoner sig mere og mere i det fjerne!

Citat fra: TWB Dato 20/11-22, 16:41
Citat fra: Michael Deichmann Dato 20/11-22, 16:25
Citat fra: TWB Dato 20/11-22, 09:39Om ret få år har vi selvkørende biler og formentlig mulighed for tilkald af en selvkørende bil som vil overflødiggøre mange små lokalbaner.
Hvem drømmer her? Der er pt store udfordringer med de der prøver det mest ihærdigt (Tesla), så....
Og juraen er slet ikke på plads. Der skal nok blive brug for Lokaltog mange år endnu.
Teknologien findes og bliver stadig bedre.

Juraen finder også sin plads.

Derimod finder vi næppe kapital til køreledninger på lokaltogsområdet.

Og selvkørende biler koster ikke skatteyderne penge - detgør til gengæld køreledninger!

Men bliv du blot i din "drømmeverden".
Er lige ved at tro chancen for at der kommer tog over Kattegat FØR køreledninger på lokaltogsområdet er større selvom Kattegatforbindelsen fortoner sig mere og mere i det fjerne!

Så selvkørende biler koster ikke skattekroner? Hmmm Den vil jeg godt udfordre. Det kan godt være jeg ikke ved alt om selvkørende biler. Det kan også være jeg bare er pessimist. Men at det ikke koster skatteyderpenge. Du siger juraen er på vej. Den jura udarbejdes vel netop i bl.a. transportministeriet og justitsministeriet. Jeg tænker det koster ganske meget tid og resourscer.

Derudover har jeg også kraftigt på fornemmelsen at fremtidige vejarbejder skal registreres eller der skal laves mange flere striber midlertidigt osv for at de selvkørende biler kan finde ud af at håndtere det. Nu kan de jo bare spærre og folk lige holder og kører udenom osv osv osv. Som sagt jeg er nok pissimist. Men jeg ser bare så mange forskellige små detaljer som jeg ikke tror på løses i mange mange år.

Hvad med vintervejr, lidt sne på vejene osv osv osv. Jeg tror på at de kan være selvkørende men ikke uden chauffør der kan tage over hvis der sker noget den ikke kan håndtere. Det vil der gå sindssyg mange år før den kan håndtere alt er min klare overbevisning.

Og i forhold til skatteydere så skal veje, vejarbejder, regler osv håndtere de selvkørende biler, og vil i den ombæring koste flere skattekroner end man bruger i dag.

Citat fra: Frank Poulsen Dato 20/11-22, 18:53
Citat fra: TWB Dato 20/11-22, 16:41
Citat fra: Michael Deichmann Dato 20/11-22, 16:25
Citat fra: TWB Dato 20/11-22, 09:39Om ret få år har vi selvkørende biler og formentlig mulighed for tilkald af en selvkørende bil som vil overflødiggøre mange små lokalbaner.
Hvem drømmer her? Der er pt store udfordringer med de der prøver det mest ihærdigt (Tesla), så....
Og juraen er slet ikke på plads. Der skal nok blive brug for Lokaltog mange år endnu.
Teknologien findes og bliver stadig bedre.

Juraen finder også sin plads.

Derimod finder vi næppe kapital til køreledninger på lokaltogsområdet.

Og selvkørende biler koster ikke skatteyderne penge - detgør til gengæld køreledninger!

Men bliv du blot i din "drømmeverden".
Er lige ved at tro chancen for at der kommer tog over Kattegat FØR køreledninger på lokaltogsområdet er større selvom Kattegatforbindelsen fortoner sig mere og mere i det fjerne!

Så selvkørende biler koster ikke skattekroner? Hmmm Den vil jeg godt udfordre. Det kan godt være jeg ikke ved alt om selvkørende biler. Det kan også være jeg bare er pessimist. Men at det ikke koster skatteyderpenge. Du siger juraen er på vej. Den jura udarbejdes vel netop i bl.a. transportministeriet og justitsministeriet. Jeg tænker det koster ganske meget tid og resourscer.

Derudover har jeg også kraftigt på fornemmelsen at fremtidige vejarbejder skal registreres eller der skal laves mange flere striber midlertidigt osv for at de selvkørende biler kan finde ud af at håndtere det. Nu kan de jo bare spærre og folk lige holder og kører udenom osv osv osv. Som sagt jeg er nok pissimist. Men jeg ser bare så mange forskellige små detaljer som jeg ikke tror på løses i mange mange år.

Hvad med vintervejr, lidt sne på vejene osv osv osv. Jeg tror på at de kan være selvkørende men ikke uden chauffør der kan tage over hvis der sker noget den ikke kan håndtere. Det vil der gå sindssyg mange år før den kan håndtere alt er min klare overbevisning.

Og i forhold til skatteydere så skal veje, vejarbejder, regler osv håndtere de selvkørende biler, og vil i den ombæring koste flere skattekroner end man bruger i dag.
Du er givet pessimist.

Juraen bliver næppe lavet i trafikministeriet.
Selvkørende køretøjer vil jo passere landegrænser - så som minimum vil reglerne blive udformet i EU-Regi.
Så kan der komme diverse nationale små regler som vi allerede kender det på vejområdet.

Tror ikke nogle kender hvad der præcist skal til af afmærkning m.m.

Det får vi se.
Dog næppe udgifter i samme størrelsesorden som Signalprogrammet på jernbaneområdet koster for relativ få kilometer spor i forhold til vejområdet!

Udfordringen- tror jeg - bliver nok mere samspillet med de køretøjer hvor der fortsat er en person bag rattet.

Men se blot for langt man trods alt er nået på de sidste 10-15 år.
Og udviklingen især indenfor kunstig intelligens går virkelig stærkt - så jeg tvivler ikke på projektet.

Citat fra: TWB Dato 20/11-22, 16:41Og selvkørende biler koster ikke skatteyderne penge - detgør til gengæld køreledninger!


Hvem har tænkt sig at fortælle ham at veje lige præcis koster skatteyderne enormt mange penge? ISÆR motorveje.

Desuden så er der jo også lige et andet faktum. Hvis alt skal gøres finansielt rentabelt som du hentyder til, så betyder det i sidste ende en markant dyrere og markant ringere transporttilbud til borgerne fordi at enhver privat tjeneste der ville tænke på at arbejde i denne industri har profit frem for alt. Det er jo derfor at det er så dyrt og besværligt for folk at komme rundt i store amerikanske byer uden offentlig transport og ingen andre muligheder end rideshare services som Uber og Lyft. Især nu hvor lige præcis disse firmaer er blandt dem der er fortalere for en føreløs bilindustri.

Jeg chatter selv dagligt med folk fra USA, deriblandt også mange fra sådanne lokalsamfund hvor der er ringe eller slet ingen offentlig transport, og kun Uber og lignende, de ville ønske at de havde lokalbanerne. Vi skal jo også huske på at den offentlige transport dels også er velfærd.

Men i bund og grund så er offentlig transport en stor katalysator for udvikling i lokalsamfund og byer. I tilfældende i vestjylland og lolland så kan det være at de har en lokalbane men de er oftest ikke drevet med en lige så god service som andre steder, deriblandt Nordsjælland, eller har manglende forbindelser videre derfra med bl.a. busser. I vestjylland stopper mange busser med helt at køre efter kl. 6 så der er det ikke underligt at folk fravælger den offentlige transport. Og mange af ruterne på Lolland er enormt lavfrekvente med så få afgange som 2-4 per dag, så lokalbanen der kommer for det meste kun folk der pendler mellem lokalbanens byer til gode.

Åh ja. Og nu er vi jo i Europa. Ikke USA. Vi ved bedre end at sluge løgne om helt nye teknologifupnumre fra folk som Elon Musk hvad end det er førerløse biler, hyperloop, teslatuneller, bitcoin, NFT, eller AI management. I resten af Europa ser vi en jernbanerenæssance og markant bedre offentlig transport! Så lad os da inspirere af dem, se hvad de gør godt, og kopiere det, i stedet for at afslå forbedringer på grund af en milliardærs populistiske pipedreams og profit.

Tvivl om nye batteritog til Lokaltog
Af TWB. 20/11-22, 20:39.
Seneste redigering: 20/11-22, 20:44 af TWB
Citat fra: Danskjävlar Dato 20/11-22, 19:31
Citat fra: TWB Dato 20/11-22, 16:41Og selvkørende biler koster ikke skatteyderne penge - detgør til gengæld køreledninger!


Hvem har tænkt sig at fortælle ham at veje lige præcis koster skatteyderne enormt mange penge? ISÆR motorveje.

Desuden så er der jo også lige et andet faktum. Hvis alt skal gøres finansielt rentabelt som du hentyder til, så betyder det i sidste ende en markant dyrere og markant ringere transporttilbud til borgerne fordi at enhver privat tjeneste der ville tænke på at arbejde i denne industri har profit frem for alt. Det er jo derfor at det er så dyrt og besværligt for folk at komme rundt i store amerikanske byer uden offentlig transport og ingen andre muligheder end rideshare services som Uber og Lyft. Især nu hvor lige præcis disse firmaer er blandt dem der er fortalere for en føreløs bilindustri.

Jeg chatter selv dagligt med folk fra USA, deriblandt også mange fra sådanne lokalsamfund hvor der er ringe eller slet ingen offentlig transport, og kun Uber og lignende, de ville ønske at de havde lokalbanerne. Vi skal jo også huske på at den offentlige transport dels også er velfærd.

Men i bund og grund så er offentlig transport en stor katalysator for udvikling i lokalsamfund og byer. I tilfældende i vestjylland og lolland så kan det være at de har en lokalbane men de er oftest ikke drevet med en lige så god service som andre steder, deriblandt Nordsjælland, eller har manglende forbindelser videre derfra med bl.a. busser. I vestjylland stopper mange busser med helt at køre efter kl. 6 så der er det ikke underligt at folk fravælger den offentlige transport. Og mange af ruterne på Lolland er enormt lavfrekvente med så få afgange som 2-4 per dag, så lokalbanen der kommer for det meste kun folk der pendler mellem lokalbanens byer til gode.

Åh ja. Og nu er vi jo i Europa. Ikke USA. Vi ved bedre end at sluge løgne om helt nye teknologifupnumre fra folk som Elon Musk hvad end det er førerløse biler, hyperloop, teslatuneller, bitcoin, NFT, eller AI management. I resten af Europa ser vi en jernbanerenæssance og markant bedre offentlig transport! Så lad os da inspirere af dem, se hvad de gør godt, og kopiere det, i stedet for at afslå forbedringer på grund af en milliardærs populistiske pipedreams og profit.
Ja - det koster rigtig mange penge at bygge og vedligeholde det danske vejnet.
Sjovt nok fr staten f
mange flere penge ind i statskassen fra vejtrafikken end staten bruger.
Faktisk så mange at nogle af disse bliver brugt på skinnenettet!

Hvis dem som bruger skinnerne skulle betale hvad det reelt koster - så var der ikke mange i vognene!

Og dit argument om kollektiv trafik i yderområderne viser jo lige netop hvad som er galt når man prioriterer tog fremfor anden kollektiv trafik.

I midtjylland har letbanen betydet at busdriften i yderområderne er kraftig beskåret.

I region Sjælland kommer Østbanen med skinneudskiftning til at reducere busdriften i andre områder.

Så er der ikke et ordentligt passagergrundlag- så er skinnedrift nok den dyreste måde at flytte folk på.

Citat fra: TWB Dato 20/11-22, 20:39Ja - det koster rigtig mange penge at bygge og vedligeholde det danske vejnet.
Sjovt nok fr staten f
mange flere penge ind i statskassen fra vejtrafikken end staten bruger.
Faktisk så mange at nogle af disse bliver brugt på skinnenettet!

Hvis dem som bruger skinnerne skulle betale hvad det reelt koster - så var der ikke mange i vognene!

Og dit argument om kollektiv trafik i yderområderne viser jo lige netop hvad som er galt når man prioriterer tog fremfor anden kollektiv trafik.

I midtjylland har letbanen betydet at busdriften i yderområderne er kraftig beskåret.

I region Sjælland kommer Østbanen med skinneudskiftning til at reducere busdriften i andre områder.

Så er der ikke et ordentligt passagergrundlag- så er skinnedrift nok den dyreste måde at flytte folk på.

Nu burde det er jo ikke fortsætte ud i uendelighed men lad mig stille dig et spørgsmål. Hvordan kan det være at vi i Danmark reducerer service så kraftigt hver gang der sker et eller andet når det ikke er tilfældet i resten af Europa?

Jeg har allerede svaret og det er kort sagt politisk vilje. Vi er blandt de mest konservative på transportpolitik på hele det europæiske kontinent og politikerne har sjældent medvilje til at stille reel finansiering til drift og vedligehold til side med mindre de er fra Radikale, SF, Alternativet, eller Enhedslisten. Og sidst jeg checkede har de næppe kunne skabe et flertal. Og det er alt imens det er almindeligt at politikere fra hele spektrummet investerer grundigt i og respekterer den kollektive trafik i resten af Europa.

I de andre lande er der ikke slagsmål om finansieringen mellem nødvending renovering, en udvidelse med letbane, metro, eller BRT, og driften af linjer.

Situationen er sådan som den står lige nu at vi har en god base at arbejde fra med kollektiv trafik, men der er intet flertal der er villigt til at merinvestere på hele fronten, hvilket er hvad sektoren reelt har brug for når vi sammenligner med vores nabolande. Og når de merinvesteringer er gennemført og man har en bedre service uden at skulle skære et andet sted, så er man i stand til at være en god service for markant flere borgere, hvilket gør at investeringerne har lettere ved at betale sig tilbage, og at kollektiv trafik er en markant bedre forretning der kræver mindre i statsstøtte per passager fordi det fungerer bedre for flere folk! Det er jo ligepræcis det vi ser i Nordsjælland, hvor der er investeret mere i den kollektive trafik generelt og hvor der derfor er markant flere brugere. Merinvesteringerne i sig selv er nok til at skabe efterspørgsel.For mange politikere så er det en hønen eller ægget situation. Skal man bygge investeringen først for at tiltrække efterspørgsel, eller skal man vente med investeringer indtil efter man har efterspørgslen? Det som jeg har set rundt omkring både lokalt og globalt tyder på at investeringen kommer først.


Når infrastrukturen og køreplanerne er på plads er det ellers også nemt nok at udvidde med ekstra kapacitet. Mangel på plads? Køb nogle ekstra togsæt, vogne, eller ledbusser. Nemt nok. Med en vej så ender vi med hvad jeg kan li at kalde "Just one more lane bro, I swear its gonna fix traffic".

Pg undskyld men jeg må dog også bare hurtigt spørge, hvad laver du her? Det er et jernbanerelateret forum men du har ikke gjort andet end at underminere jernbanens rolle i hele diskussionen. Og for hvad? Førerløse biler?



Men anyways back on track. Jeg håber at vi snart kan finde ud af hvad der kommer til at køre på Region Sjællands lokalbaner fremadrettet. Jeg håber personligt på Stadler's Flirt tog, de burde være det bedste kvalitetsmæssigt, men Siemens Mireo kunne også fungere. Og CAF's Civity kunne fungere som sådan men CAF har det med at være et wildcard når det gælder kvalitet så vi må vente og se, men være forsigtige med optimismen hvis de vinder udbuddet.

Tvivl om nye batteritog til Lokaltog
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 21/11-22, 00:00.
Årsagen til forskel mellem vores og vise andre lande vilje til invester findes måske og kun måske i vores social og sundhedsnet. Som mange ønsker udbygget.

Måske men selv i Sverige er der markant større politisk medvilje. Den er lidt dæmpet nu pga deres blå regering men under den tidligere var der fuld skrue på.

Men uanset hvad så burde vi stoppe diskussionen pt og vente at se med hvad der kommer af resultater fra Lokaltogs udbud.

Tvivl om nye batteritog til Lokaltog
Af TWB. 21/11-22, 09:23.
Seneste redigering: 21/11-22, 09:24 af TWB
Citat fra: Danskjävlar Dato 20/11-22, 22:10
Citat fra: TWB Dato 20/11-22, 20:39Ja - det koster rigtig mange penge at bygge og vedligeholde det danske vejnet.
Sjovt nok fr staten f
mange flere penge ind i statskassen fra vejtrafikken end staten bruger.
Faktisk så mange at nogle af disse bliver brugt på skinnenettet!

Hvis dem som bruger skinnerne skulle betale hvad det reelt koster - så var der ikke mange i vognene!

Og dit argument om kollektiv trafik i yderområderne viser jo lige netop hvad som er galt når man prioriterer tog fremfor anden kollektiv trafik.

I midtjylland har letbanen betydet at busdriften i yderområderne er kraftig beskåret.

I region Sjælland kommer Østbanen med skinneudskiftning til at reducere busdriften i andre områder.

Så er der ikke et ordentligt passagergrundlag- så er skinnedrift nok den dyreste måde at flytte folk på.

Nu burde det er jo ikke fortsætte ud i uendelighed men lad mig stille dig et spørgsmål. Hvordan kan det være at vi i Danmark reducerer service så kraftigt hver gang der sker et eller andet når det ikke er tilfældet i resten af Europa?

Jeg har allerede svaret og det er kort sagt politisk vilje. Vi er blandt de mest konservative på transportpolitik på hele det europæiske kontinent og politikerne har sjældent medvilje til at stille reel finansiering til drift og vedligehold til side med mindre de er fra Radikale, SF, Alternativet, eller Enhedslisten. Og sidst jeg checkede har de næppe kunne skabe et flertal. Og det er alt imens det er almindeligt at politikere fra hele spektrummet investerer grundigt i og respekterer den kollektive trafik i resten af Europa.

I de andre lande er der ikke slagsmål om finansieringen mellem nødvending renovering, en udvidelse med letbane, metro, eller BRT, og driften af linjer.

Situationen er sådan som den står lige nu at vi har en god base at arbejde fra med kollektiv trafik, men der er intet flertal der er villigt til at merinvestere på hele fronten, hvilket er hvad sektoren reelt har brug for når vi sammenligner med vores nabolande. Og når de merinvesteringer er gennemført og man har en bedre service uden at skulle skære et andet sted, så er man i stand til at være en god service for markant flere borgere, hvilket gør at investeringerne har lettere ved at betale sig tilbage, og at kollektiv trafik er en markant bedre forretning der kræver mindre i statsstøtte per passager fordi det fungerer bedre for flere folk! Det er jo ligepræcis det vi ser i Nordsjælland, hvor der er investeret mere i den kollektive trafik generelt og hvor der derfor er markant flere brugere. Merinvesteringerne i sig selv er nok til at skabe efterspørgsel.For mange politikere så er det en hønen eller ægget situation. Skal man bygge investeringen først for at tiltrække efterspørgsel, eller skal man vente med investeringer indtil efter man har efterspørgslen? Det som jeg har set rundt omkring både lokalt og globalt tyder på at investeringen kommer først.


Når infrastrukturen og køreplanerne er på plads er det ellers også nemt nok at udvidde med ekstra kapacitet. Mangel på plads? Køb nogle ekstra togsæt, vogne, eller ledbusser. Nemt nok. Med en vej så ender vi med hvad jeg kan li at kalde "Just one more lane bro, I swear its gonna fix traffic".

Pg undskyld men jeg må dog også bare hurtigt spørge, hvad laver du her? Det er et jernbanerelateret forum men du har ikke gjort andet end at underminere jernbanens rolle i hele diskussionen. Og for hvad? Førerløse biler?



Men anyways back on track. Jeg håber at vi snart kan finde ud af hvad der kommer til at køre på Region Sjællands lokalbaner fremadrettet. Jeg håber personligt på Stadler's Flirt tog, de burde være det bedste kvalitetsmæssigt, men Siemens Mireo kunne også fungere. Og CAF's Civity kunne fungere som sådan men CAF har det med at være et wildcard når det gælder kvalitet så vi må vente og se, men være forsigtige med optimismen hvis de vinder udbuddet.
Vi har jo lige haft folketingsvalg og var der et reelt ønske om kun at benytte kollektiv trafik så var Enhedslisten nok endt som vinder af valget.

De fleste mennesker har nok en mere jordnær tilgang og ikke mindst praktisk.

Så individuel transport  er kommet for at blive for langt de fleste.

Det skal dog ikke forhindre at forholdene forbedres for især dem som idag ikke ser anden udvej end at tage bilen til og fra arbejde.

Der har du også svaret på hvorfor jeg er her.

Jeg er interesseret i jernbane, da jeg synes der træffes mange  dårlige løsninger og mange løsninger er ikke fremtidssikrede - så skulle man få flere over på skinner af de daglige rejsende - så forsvinder de hurtigt igen grundet for få afgange  hyppige forsinkelser etc.

Men mange her er mere interesseret i "utopiske" planer om nattog, højhastighedstog og godstog.

Nattog er en dyr løsning medmindre det bare er et tog som kører om natten.
Vil næppe komme til at tage mange rejsende fra fly eller bil.

Højhastighedstog er udover 200-225 km/h utopi i Danmark og hvergang emnet er oppe så ender det med at der ønskes standsningsmuligheder altfor mange steder.
Plus det blandes sammen med alle andre togarter.

Godstog. Kun interessant såfremt det enten er gennemkørende eller der er et stort volumen til og fra udlandet.
At køre rundt med gods indenfor landets grænser er dyrt  besværligt og tidskrævende.

Så du kan sikkert ikke lide svaret - men sådan ser jeg "verdenen".

Sikke voldsomme diskussioner batteritog kan afstedkomme :-)

Her lidt (egne beregninger på autoriserede systemer) postulater om rejsetider for Lokalbanerne i Region Sjælland til København H (Kh):

Vig - Kh: 60 min
Sakskøbing - Kh: 60 min (indrømmet, den er lidt stram)
Hårlev - Kh: 30 min

...Baseret på kommende batteritog til Lokaltog (eller hvis DSBs Coradia Stream fik batterier).

Hvad vil det betyde for "et Danmark i balance", "Udligningsordningen", "huspriserne i København" osv.

Fidusen er, at ovennævnte ikke kræver yderligere infrastrukturinvesteringer, end dem der allerede er igang.

/Lasse

P.S: Og så kunne det jo være "sjovt" at lade et togsæt fra Gilleleje koble på Kystbanens myldretidstog (men så er vi ovre i at trafikkøberansvaret for Kystbanen flyttes til Regionen, og dén diskussion er nok ret giftig)


Gå op Sider: 1 [2] 3 4 ... 7
DSB MO 1887ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak