Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 29 30 [31]
Coradia Stream & Talgo nyt
Af steenth. 18/09-24, 14:41.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 18/09-24, 14:10Der er normalt flere definitioner, om denne lige er identisk med Talgo kontrakten ved jeg ikke:

1: Togene er i Danmark for tests, der skal overstås og dokumenteres, inden sagsbehandlingen/homologeringen hos myndighederne kan afsluttes. Togene tilhører Talgo og de er hverken "leveret", "færdgmeldt" eller "overdraget"

2: "Levering": Togene ankommer fysisk til kunden efter myndighedsgodkendelse, men er stadig leverandørens ejendom

3: Foreløbig overtagelse: Togene kan bestå en test og indsættes i drift. "Risikoen" er overgået til operatøren, men toget er ikke fuldt betalt endnu. Foreløbig overtagelse er ofte "nogle dage" men kan også være "nogle måneder" efter levering.

4: Endelig overtagelse: Efter en periode i drift uden for meget bøvl, kan toget endeligt overtages.

"Levering" er derfor ofte ikke et decideret juridisk anvendt begreb. "Overtagelse" er nok mere korrekt.

/Lasse
Når jeg har været til erhvervsret, så er levering er meget brugt begreb i jura. Levering sker, når ansvaret for varen flyttes fra sælger til køber. Købeloven angiver en række mulighed for hvornår det sker. Hentet hos sælger, leveret hos køber eller mest almindelig afleveret til forsendelse. Men købeloven bruges mest til at afgøre det problemer, som opstår, som ikke er en aftale om i enten i aftalen eller hvad der er normalt for branchen - forbrugerkøb er dog beskyttet, hvor en del bestemmelser ikke kan fraviges. Og her er det international handel, som har egne regler. Og Talgo og DSB har helt sikkeret aftale hvornår levering skal ske.
Mvh
Steen

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mpp. 19/09-24, 23:13.
Den anden del af diskussionen om "levering" handler vel om hvornår garantien træder i kraft. Det må trods alt være lettere for en leverandør at lave opdateringer på tog de selv juridisk ejer end først at skulle oprette en garantisag og vurdere, hvem der skal betale – uanset om der så følger en servicekontrakt med. Det er så givetvist noget, der fungerer forskelligt afhængig om man sælger mobiltelefoner eller tog.

Gå op Sider: 1 ... 29 30 [31]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak