Citat fra: Time will tell Dato 29/05-23, 17:59Citat fra: anders_vejby Dato 29/05-23, 15:02Kan IC5 sammenkobles til 3 togsæt? Jeg ved godt at toget nok ville være for lang til de fleste stationer, men hypotetisk set?
Reelt ender det nok med at 4 togsæt kan kobles. Men ligesom 5xER er det nok ikke noget det vil blive brugt.
Jeg har været udsat for 5x ER en gang! Jeg sad i et togsæt med 3x ER hvoraf det bagerste var aflåst. Men da vi så ankom til Roskilde Station var vi nødt til at koble os sammen med 2 andre ER der allerede holdt på stationen, før de åbnede dørene for os.
Det bagerste togsæt med passagerer holdt uden for perronen, så vi var nødt til at krydse over til det næste togsæt bare for at komme ud. Den i forvejen slemme forsinkelse blev forværret betydeligt. Men jeg fik da set 5x ER køre væk som samlet passagerførende togstamme, omend det ene sæt var tomt og med lyset slukket.
Men nej, det giver ingen mening i ordinær drift, i hvert fald ikke med de perronlængder vi holder os her i landet.
Citat fra: hummel_62 Dato 29/05-23, 18:41Kan man finde hvad der er IC stationer? Vil nok hjælpe på min forståelse når talen falder på standsning mønster for, IC,IC LYN,SUPER IC LYN
"Intercity-stationer" er vist ikke et officielt eller teknisk begreb. Det er bare en betegnelse for de stationer som IC- og ICL-togene standser ved. Det kan dog debatteres om den Skrå Bane skal tælle med, da InterCityLyntogene her jo kun kører som erstatning for og i samme standsningsmønster og minuttal som almindelige regionaltog. Tilsvarende kan man også argumentere for at Hadsten, Hinnerup, og Aalborg Nærbanes stationer heller ikke bør tælle med, selvom der jo egentlig standser IC-tog.
Den nemmeste måde at finde ud af hvad der er IC-stationer er nok bare at slå det op i rejseplanen, det er hvad jeg typisk har gjort. Men her er de alle sammen (uden den skrå bane men med alle andre):
CPH Lufthavn, Østerport, Nørreport, København H, Valby, Høje Taastrup, Roskilde, Ny Ellebjerg (snart København Syd), Køge Nord, Ringsted, Sorø, Slagelse, Korsør, Nyborg, Langeskov, Odense, Middelfart, Fredericia, Vejle, Horsens, Skanderborg, Viby Jylland, Århus, alle stationer mellem Århus og Aalborg, Aalborg Vestby, Lindholm, Aalborg Lufthavn, Kolding, Lunderskov, Vejen, Bramming, Esbjerg, og alt fra Lunderskov til Padborg, samt alt fra Tinglev til Sønderborg.
ICL+-stationerne er lette at huske: København H, Odense, Århus H.
Citat fra: Petteri Dato 29/05-23, 18:25Ny Ellebjerg i retning FRA København H er heller ikke særlig lang
Ny Ellebjerg har lige nu 330 meter perron i begge retninger, uanset om du kører til eller fra København H. Det er først når Øresundsperronerne bliver taget i brug, at der kan opstå problemer med perronlængde for tog der kommer fra Lufthavnen og som skal mod Hvidovre Fjern. Alle andre relationer burde have samme perronlængde på cirka 330 meter.
Citat fra: Trainee Dato 29/05-23, 19:39Med hjælp fra ChatGPT har jeg lavet et dataudtræk med stationer hvor IC-tog stopper fra Rejseplanens GTFS-data:
https://1drv.ms/x/s!AmU9q14Weic-mtE4nynEoCf1hu6W-g?e=9BB9Ga
Meget flot, men også fyldt med fejl. Der er virkelig mange stationer på den liste som ikke har nogen IC-betjening i normal drift!
Jeg lægger særligt mærke til at mange af de små stationer på Vestfynske Bane er med, og derudover er Hamburg-Altona også på listen. Hamburg-togene går til Hamburg Hbf,
ikke Altona.