Citat fra: stassc Dato 8/07-22, 02:10TWB du bliver ved med at sige at "vi andre" gerne vil genere folk i danmark. I stedet foreslaar du kaempe projekter saasom tunnel fra Trelleborg til Rugen (eller Gedser Rostock - eller var det en anden?).
Som jeg skrev foer: mange steder ved ruten Ring6 kraeves der ikke meget afskaermning. Jeg har vaeret taet ved ruten mange gange - du skriver at naturligvis kender du den ikke da den ikke eksisterer, men det er relativt nemt at se hvor den kunne ligge - og der er IKKE specielt store problemer herved.
Man sparer MANGE milliarder - men ja, det er primaert svenskerne der sparer (hvis alternativet er en tunnel fra Sverige til Tyskland). Jeg mener dog at man maa kunne finde en sam-finansierings model, som goer at Danmark kan faa et tilskud til en Ring6 bane fra baade EU og Sverige, og vi faar dermed en "billig" HH+Ring6 forbindelse der dermed ogsaa giver mere traffik til Fehmern, som dermed hjaelper med oekonomien paa det projekt.
Som en tidligere skrev her: der er vel ikke noget galt i at have en vision om Danmark som trafikalt knudepunkt for Nord Europa. Det kan der vaere god oekonomi og gode "bivirkninger" ved. Isaer hvis SAS nu ender som "rent dansk" selskab, med base i Kastrup.
Start med at få styr på hvem som har foreslået de kæmpeprojekter du giver mig ansvaret for! (tunnel fra Trelleborg til Rugen eller Gedser Rostock).
Derudover så handler tråden om godstogskapacitet og svenskerne ønske om en ny forbindelse primært med sigte på at kunne køre mere gods mellem Sverige og Tyskland.
De forslag som er lagt frem for en H-H-forbindelse omhandler netop IKKE godstog.
Skal godstog var en del af en sådan forbindelse - så kræver det en noget længere tunnel og ny bane fra Helsingør til et eller andet sted mellem Høje Taastrup & Roskilde.
Sverige er mange gange større end Danmark. De har meget mere natur og der bor langt færre mennesker pr. km2 i Sydsverige end det er tilfældet i Nordsjælland.
Så når der er tale om et svensk ønske om mulighed for mere gods - ja så er det vel rimeligt at generne primært bliver et svensk anliggende.
En ny bane (Ring 6) med støjafskærmning vil være en øjenbæ af rang, afskære en masse mennesker fra hinanden og give mange mennesker støjgener.
Forstår derfor ikke at du synes det er så fantastisk at få en ikke-nødvendig "Berlinmur" gennem Nordsjælland.
Og prisen for en tunnel til godstog mellem Helsingør og Helsingborg bliver givet en del mere end de ca. 23 mia. som i 2021 var prisen for en persontogtunnel.
Læg dertil en dobbeltsporetbane fra Helsingør gennem noget af det dyreste landskab i landet - så bliver prisen for denne bane givet over 30 mia. kr
Sikkert endnu mere med de priser på jernbaneområdet som vi ser aktuelt.
En ren godstogtunnel med 2 spor og en servicetunnel er altså meget mindre end den tunnel som skal bygges til Fehmern.
Så forbruget af stål og beton til tunnelelementerne er nok max 40% til bygning af en ren godstogstunnel i forhold til Fehmerntunnel.
Dermed er udgifterne altså ikke det samme pr. km. Ligesom den rende som skal graves kun skal være 40% af den som graves ved Fehmern.
Alt i alt bliver prisen nok snarere omkring 35-50 mia. kr. for en tunnel mellem enten Limhamm og Mosede eller Falsterbo & Stevns.
Og støjen vil genere langt færre end tilfældet vil være i nordsjælland.
Læg dertil de udfordringer og senere udgifter til flere spor mellem Roskilde og Ringsted såfremt godstogenes antal fordobles efter 2050.