Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- foreslåede/ ikke anlagt jernbaner
Gå ned Sider:[1] 2 3
Goddag alle sammen, Jeg arbejder med at lave et lille kort over "jernbaner" i Danmark som en hobbyprojekt, og i forbindelse med det søger jeg  information omkring jernbaner som ikke blev anlagt eller var bare foreslåede,som kan blive tilføjet til kortet.

Her er hvad jeg har allerede fået tilføjet
Rød-gamle jernbane
Gule-nuværede jernbane
Blå-foreslåede/ ikke anlagt jernbaner
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

foreslåede/ ikke anlagt jernbaner
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 22/02-25, 20:31.
Herligt kort!

Du bliver nok nødt til at definere, hvad "foreslåede" jernbaner er.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

PS: Jeg har ikke været kortet igennem; men umiddelbart mangler Tønder-Højer Sluse (anlagt) og Mors (delvist anlagt),

Citat fra: kiankier Dato 22/02-25, 19:27Goddag alle sammen, Jeg arbejder med at lave et lille kort over "jernbaner" i Danmark som en hobbyprojekt, og i forbindelse med det søger jeg  information omkring jernbaner som ikke blev anlagt eller var bare foreslåede,som kan blive tilføjet til kortet.

Rød-gamle jernbane
Gule-nuværede jernbane
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
https://danskejernbaner.dk/vis.ikke_anlagtebaner.oversigt.php

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 22/02-25, 20:31Herligt kort!

Du bliver nok nødt til at definere, hvad "foreslåede" jernbaner er.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

PS: Jeg har ikke været kortet igennem; men umiddelbart mangler Tønder-Højer Sluse (anlagt) og Mors (delvist anlagt),

foreslåede som jernbaneforslag der blev læg frem af lokalsamfund eller privat personer, som ikke kom videre. Fx "letbane" Fredericia-Viuf-Egtved.

Thomas, Tønder-Højer Sluse er på kortet (den lille rød linje nedste til venstre, som komme ud fra hvor den vestlige sønderjyske linje stopper)

Mors jernbaner er under arbejdet nu.

Citat fra: tgsen Dato 22/02-25, 20:40
Citat fra: kiankier Dato 22/02-25, 19:27Goddag alle sammen, Jeg arbejder med at lave et lille kort over "jernbaner" i Danmark som en hobbyprojekt, og i forbindelse med det søger jeg  information omkring jernbaner som ikke blev anlagt eller var bare foreslåede,som kan blive tilføjet til kortet.

Rød-gamle jernbane
Gule-nuværede jernbane
https://danskejernbaner.dk/vis.ikke_anlagtebaner.oversigt.php

Tak for det, jeg har kigger lidt på siden, og har enkelt af dem allerede på kortet, men jeg kan prøver igen at kigge på hvilken kilder der bliver brugt.

Hvis du tænker på ikke-anlagte jernbaner, så har den danske Wikipedia artikler for de forskellige jernbanelove, og de lister også baner der aldrig kom videre, såsom elbaner i Østjylland.

Af kiankier. 22/02-25, 21:34.
Seneste redigering: 22/02-25, 21:36 af kiankier
Citat fra: Dan V. P. Christiansen Dato 22/02-25, 21:28Hvis du tænker på ikke-anlagte jernbaner, så har den danske Wikipedia artikler for de forskellige jernbanelove, og de lister også baner der aldrig kom videre, såsom elbaner i Østjylland.

kender godt den side (Elbaner), men mange af linjer har intet om Linjeføring, stationer eller oplysninger kommer fra (udover Århus-Randers ideer)

Dog kan jeg see, at jeg har overset punktet omkring ideen om en elektriske jernbane på fyn sidste gang, jeg læst denne side, så tak for det.  Jeg kan kun håbe at jeg kan finder mere omkring den

Citat fra: kiankier Dato 22/02-25, 20:58foreslåede som jernbaneforslag der blev læg frem af lokalsamfund eller privat personer, som ikke kom videre. Fx "letbane" Fredericia-Viuf-Egtved.

:o  :o  :o
Forslag fra privatpersoner, der ikke kom videre er der mange af.
Når du har pløjet dette forum, vil du kun tegne et meget finmasket net hen over landet og tegne pænt mange tunneller oven i købet.
Skal vi sige "forslag til hvis undersøgelse der kunne rejses 500.000 nutidskroner"?

Citat fra: Thorfinn Dato 23/02-25, 17:32
Citat fra: kiankier Dato 22/02-25, 20:58foreslåede som jernbaneforslag der blev læg frem af lokalsamfund eller privat personer, som ikke kom videre. Fx "letbane" Fredericia-Viuf-Egtved.

Når du har pløjet dette forum, vil du kun tegne et meget finmasket net hen over landet og tegne pænt mange tunneller oven i købet.
Skal vi sige "forslag til hvis undersøgelse der kunne rejses 500.000 nutidskroner"?

skulle muligvis putter en aldergræsen på forslag, da det er mere ældre forslag som jeg mente med "privatpersoner", men for nyere forslag, let os siger efter 1970s, kunne 500.000 nutidskroner reglen bruges.

Jeg laver en list over hvilken forslag/linjer jeg allerede har fundet/skrevet ned

Som jeg husker fandtes der et forslag efter genforeningen om en normalsporet bane nord-syd gennem Sønderjylland, som skulle koble Rødding, Gram og Toftlund på Lunderskov-Esbjerg banen.

Af kiankier. 23/02-25, 19:56.
Seneste redigering: 23/02-25, 19:59 af kiankier
Citat fra: QN903Qnr0779 Dato 23/02-25, 19:49Som jeg husker fandtes der et forslag efter genforeningen om en normalsporet bane nord-syd gennem Sønderjylland, som skulle koble Rødding, Gram og Toftlund på Lunderskov-Esbjerg banen.

Kan du husker hvor du find det? minder lidt om Midtslandsbanen ideer. Som Genforeningen på sporet kort dækker

Citat fra: kiankier Dato 23/02-25, 17:55

skulle muligvis putter en aldergræsen på forslag, da det er mere ældre forslag som jeg mente med "privatpersoner", men for nyere forslag, let os siger efter 1970s, kunne 500.000 nutidskroner reglen bruges.

Jeg laver en list over hvilken forslag/linjer jeg allerede har fundet/skrevet ned

Her er en:
https://danskejernbaner.dk/vis.bane.php?BANE_ID=36&content=Skjern-Videb%C3%A6k
"Den Mulige Forlængelse til Skive
Planen om at forlænge Skjern-Videbæk Jernbane til Skive blev aldrig realiseret, men den var en del af grundlaget for placeringen af Videbæk Station lidt uden for byen. Placeringen af stationen blev set som en praktisk foranstaltning for fremtidige udvidelser, hvilket var almindeligt for mange jernbaneprojekter i perioden. Den økonomiske usikkerhed og ændrede transportbehov førte dog til, at forlængelsen aldrig blev gennemført."

Formodentlig via Vildbjerg og Aulum, jvf kort.

Citat fra: tgsen Dato 23/02-25, 22:47

Her er en:
Planen om at forlænge Skjern-Videbæk Jernbane til Skive blev aldrig realiseret, men den var en del af grundlaget for placeringen af Videbæk Station lidt uden for byen. Placeringen af stationen blev set som en praktisk foranstaltning for fremtidige udvidelser, hvilket var almindeligt for mange jernbaneprojekter i perioden. Den økonomiske usikkerhed og ændrede transportbehov førte dog til, at forlængelsen aldrig blev gennemført."

jvf kort?

Citat fra: kiankier Dato 23/02-25, 23:09
Citat fra: tgsen Dato 23/02-25, 22:47

Her er en:

jvf kort?
fx.
https://www.openrailwaymap.org/
Der er nogle ellers umotiverede knæk på banen Herning - Holstebro ved Vildbjerg og Aulum, som om de allerede da den blev bygget havde forudset en Skjern - Skive bane. 

Foreslåede baner kan være mange ting. Antallet af lokale banestrækninger som er blevet foreslået i små lokale aviser igennem tiden må være enormt. Mere konkret kunne man se på, hvilke baner, man faktisk vedtog anlæggelseslov for, uden at de af den grund blev anlagt. Her er 1918-loven den med flest ikke-anlagte baner. Vel ca. halvdelen som ikke blev til noget. Mvh MM

Gå op Sider:[1] 2 3
DSB MT 163Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak