Derfor er den senest foreslåede M5-linjeføring tåbelig, hvis man vil aflaste M1/M2-havnesnit:
Baseret på tidligere indlæg andetsteds:
Metroselskabet oplyste allerede i december 2022 indirekte hvor meget dårligere "M5 Øst Syd" (uden krydsning ved KUA og Amager-centret) ville aflaste M1/M2 - hvis man selv sammenstiller oplysninger fra flere forskellige rapporter:
Aflastning af M1/M2 per hverdag i 2070:
- M5 Vest: 40.000 færre M1/M2-påstigere
- M5 Øst
med Amagerbro/KUA:
38.000 færre M1/M2-påstigere
- M5 Øst Syd
uden Amagerbro/KUA:
22.100 færre M1/M2-påstigere
(Bemærk at her er
færre M1/M2-påstigere
bedre, da det handler om at aflaste)
Dvs. at "M5 Øst Syd" aflaster
væsentligt dårligere på M1/M2 havnesnit end alle tidligere M5-varianter.
Men så kunne man jo tro at det totale antal flere påstigere som følge af M5 i det mindste blev højere med den nuværende variant? Men det gør det heller ikke:
Total antal mer-påstigere per hverdag i 2070 iflg. udredninger/notater:
- M5 Vest: 149.000
- M5 Øst med Amagerbro/KUA: 146.000
- M5 Øst Syd uden Amagerbro/KUA: 141.600
Så at droppe M5-stationer ved KUA og Amager-centret virker umiddelbart stadig ikke som en god idé. Men mere som en fiks ide hos nogle politikere.
I udredningsrapporten 2020 oplyste man i øvrigt "antal efterladte" på havnesnit-stationer på hverdage i 2070:
- "Basis" uden mere metro: 11.100 efterladte
- Orange M5 Vest, som nu er droppet helt: 2.000 efterladte
- Lilla M5 "Øst", i oprindelig udgave
med krydsning ved Amager-centret og KUA, dvs.
før fravalg af disse stationer: 3.600 efterladte
Det tal for "antal efterladte" findes sjovt nok
ikke længere i hverken 2022-tillægsnotatet eller senere notater. Så kan man nok godt gætte på at tallene er blevet væsentligt dårligere i nuværende linjeføring.
Alle ovenstående beregninger er fra
før man inkluderede linjeføring fra Lynetteholm til Østerport i nuværende M5 Øst. Hvad denne ændring betyder for aflastningen af havnesnittet ved jeg ikke.
Jeg er klar over at man i øvrigt forlader sig på at højere frekvens (90 sekunder) kan hjælpe. Men dermed udskyder man jo bare pinen, for på et tidspunkt er det heller ikke nok.
Kilder: Udredningsrapport 2020, især figur 3.16, 3.24, 4.16, 4.25:
https://m.dk/media/warlyexs/udredningsrapport-lynetteholmen-a4-final-web-enkeltsidet.pdfTillægsnotat december 2022:
https://m.dk/media/fhjj0xgw/tillaegsnotat-til-forundersoegelse-af-metrobetjening-af-lynetteholm-lilla-linje-m5-oest-amagerbrogade.pdfJeg bruger i alle tilfælde tal for 2070. Det kan være en god ide at tænke fremad, i stedet for at bygge for småt eller forkert.