CitatKære Niels Bak
Jeg er stort set enig i alt, du skriver ovenfor (jeg er faktisk oftest enig i det meste af det, du skriver her på jernbanen.dk). Du undlader dog en enkelt ting eller to, som jeg vil tillade mig at bringe på bane: Køreplanen og markedsføringen.
Køreplanen: Jeg har aldrig set noget så elendigt. Man lægger ud med timedrift baseret på DSB-tog, der forlænges København-Aalborg til København-Aalborg Lufthavn. Når disse tog er forsinket sydfra, aflyses de Aalborg-Aalborg Lufthavn-Aalborg for at genoprette driftet. En god driftsdisponering, men dræbende for lufthavnsbanen som sådan. Som inkarneret jernbanefan, turde ikke engang jeg tage toget til lufthavnen, når jeg skulle ud at flyve (dengang, der kun var timedrift).
På et tidspunkt vælger man at lave halvtimesdrift på lufthavnsbanen. Men man laver en halv løsning: Til at supplere DSB-kørslen København-Aalborg Lufthavn begynder man at køre NJ-tog Skørping-Aalborg Lufthavn forskudt ½ time i forhold til DSB-togene. Altså to vidt forskellige togsystemer, som det er nærmest umuligt at markedsføre. Og så er vi ved markedsføringen:
Markedsføringen: Da jeg var chef i DSB, var "vi" meget enige om, at "fundamentet skulle være i orden", inden vi ville bruge penge på markedsføring. I starten af 1990'erne (startende med K91) havde DSB meget store regularitetsproblemer, og der gik alt for lang tid, inden det gik op for os, at vi måtte vente med markedsføringen, indtil regulariteten var bragt i orden. På samme måde har køreplanen på lufthavnsbanen til Aalborg Lufthavn problemer: Hver andet tog risikere at blive aflyst og hver andet tog, er et lokaltog, der starter i Skørping og har beskedne muligheder for at tiltrække passagerer undervejs (bor du ikke lige i nærheden af f.eks. Aalborg station, tager du nok bybussen eller rutebilen til Aalborg Lufthavn - hvis ikke du tager din bil. Det er stadig latterligt billigt at parkere i Aalborg Lufthavn: 20 kroner pr. påbegyndt DØGN.
Der lægges op til, at i fremtiden (2027?) skal der køres DSB 30-minuttersdrift København-Aalborg Lufthavn (og ingen NJ-tog overhovedet). Når vi kommer dertil, forventer jeg, at man kører den helt stor bazooka-markeførings-kanon i stilling og markedsfører lufthavnsbanen, som den bør.
Indtil køreplanen er optimal, alle tog gennemføres som planlagt Aalborg-Aalborg Lufthavn-Aalborg og markedsføringen er gennemført, skal man ikke forvente ret mange flere passagerer på lufthavnsbanen.
Når det så er sagt: Man skal ikke forvente propfyldte tog, uanset god køreplan, topkvalitet og fin markedsføring. De, der besluttede lufthavnsbanen, vidste godt, at den aldrig ville blive mere end et godt tilbud, der ikke kan "betale" sig. Men som flere andre har været inde på: Vi FYRER millioner og milliarder af i vores lille smørhul af et land, på ting som ikke kan "betale sig".
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Ja, vi bruger milliarder på åndssvage ting i Danmark, fx 42 milliarder på motorveje, men så presset, upopulær, og underfinansieret som jernbanen er, så er det bare så meget vigtigere at vi hver gang får noget for pengene, og det gælder hele den kollektive transport. Derfor er jeg tilhænger af kvantitet og kvalitet, projekter som der lettest muligt kan findes pilitisk flertal for, samt at imødekomme eksisterenfe efterspørgsel, hvilket desværre bare ikke er jernbanen, men BRT og cykelstier, som billigt kan give bedre forbindelser til den eksisterende jernbane, som nok skal få flere rejsende på den anden side af 2030, når der er kommet el-tog, nye signaler, femern tunnel osv. også selvom billetpriserne ikke bliver betydeligt billigere end idag, hvilket de selvfølgelig bliver, fordi Eu tvinger konkurrence igennem til DSB, og DSB dermed, men også pga. af forbedringerne og den langt bedre og billigere drift, vil sætte priserne ned.
Klimaet vil også løbende give flere rejsende til jernbanen, men man skal ikke bruge 300 millioner på en jernbane til Aalborg lufthavn, når hovedstadem stadig mangler BRT, nattog, og sjælland's lokalbaner har så meget uudbyttet potentiale.