Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- IC5 projektet er 6 måneder forsinket
Gå ned Sider:[1] 2
IC5 projektet er 6 måneder forsinket
Af andersj, Aalborg. 25/05-22, 14:55.
Allerede nu kan DSB og Alstom offentliggøre at leveringen af Coradia Stream / IC5 er forsinket med mindst 6 måneder i forhold til den oprindelige tidsplan. Første togsæt skulle køre i december 2024, men det bliver nu medio 2025.

Mere info kan læses her: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/andring-i-tidsplanen-for-coradia-stream-el-togsat/

Anders

"Der er tilkommet en række ændringer på togets design, som er nødvendige, for at Danmark modtager de optimale togsæt i forhold til behovet."

Forhåbentlig er der tale om døre, der kan holde til, at køre forbi tog med 250 km/t.

IC5 projektet er 6 måneder forsinket
Af andersj, Aalborg. 25/05-22, 17:00.
Citat fra: frederikhk Dato 25/05-22, 16:11"Der er tilkommet en række ændringer på togets design, som er nødvendige, for at Danmark modtager de optimale togsæt i forhold til behovet."

Forhåbentlig er der tale om døre, der kan holde til, at køre forbi tog med 250 km/t.

Det var allerede et krav i den oprindelige kontrakt: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=170452

Anders

Ing.dk har en artikel om forsinkelsen - det er en betalingsartikel, men man kan lige se at ændringerne drejer sig om parkeringsbremse, ekstra døre og LED-belysning
https://ing.dk/artikel/dsb-aendring-bremsesystem-aarsag-ic5-forsinkelse-257580

 - Martin

Vi må se, hvem der bliver den første, der kan fortælle os andre uvidende, hvad der menes med "ekstra døre"

IC5 projektet er 6 måneder forsinket
Af andersj, Aalborg. 28/05-22, 00:15.
I artiklen står: "DSB har bedt om at få sat en ekstra dør ind i toget, så området, hvor passagererne befinder sig, bliver adskilt med det område, hvor toilettet findes."

Jeg tænker det handler om handicaptoilettet, da de to øvrige toiletter ser ud til at være placeret med indgang fra vestibulerne på reklamefilmen om toget.

Anders

Citat fra: marrix Dato 27/05-22, 22:00Ing.dk har en artikel om forsinkelsen - det er en betalingsartikel, men man kan lige se at ændringerne drejer sig om parkeringsbremse, ekstra døre og LED-belysning
https://ing.dk/artikel/dsb-aendring-bremsesystem-aarsag-ic5-forsinkelse-257580

DSB har åbenbart bestilt toget uden parkeringsbremse - eller i hvert fald en parkeringsbremse, der også vil virker, hvis der ikke strøm til toget. Hvis toget går i stå under f.eks. Storebælt og strømmen forsvinder, så skal lokomotivføreren krav ind under toget for at lægge en hemsko foran hjulene, da en indkøbte parkeringsbremse ikke vil være istand til at holde toget, det er det der skal ændres.

Man kan så spørge sig selv, hvorfor man først finder ud af det nu - det har vel fremgået af kontrakten....

Link til artikel fra jp.dk (desværre bag betalingsmur):

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE14076189/spritnye-eltog-bliver-et-halvt-aar-forsinket-pbremserne-er-ikke-gode-nok/?st=1

IC5 projektet er 6 måneder forsinket
Af andersj, Aalborg. 28/05-22, 20:14.
Citat fra: Henrik Hansen Dato 28/05-22, 19:39Man kan så spørge sig selv, hvorfor man først finder ud af det nu - det har vel fremgået af kontrakten....

Offentligheden finder først ud af det nu. Ændringerne er jo allerede identificeret, vilkårene er forhandlet og en ny tidsplan er på plads. Så DSB fandt ud af det for lang tid siden og man har måske håbet at det kunne holdes indenfor den oprindelige tidsplan, så en pressemeddelelse ikke var nødvendig.

Anders

IC5 projektet er 6 måneder forsinket
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 28/05-22, 21:22.
Åh DSB  igen prøver de på at gemme tingene.
Paranoia måske, men ja ...

IC5 projektet er 6 måneder forsinket
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 28/05-22, 21:27.
Citat fra jyllands-posten.dk 28. maj 2022:

""Derfor kommer de nye eltog i første omgang til at køre mellem København og Esbjerg, hvor der er elektrificeret," forklarer Jürgen Müller, der forventer, at DSB formentlig vil ende med at købe omkring 150 nye eltog""

Hvorfor bestiller man i første omgang kun 100, hvis man alligevel regner med at købe 150? Hvad skal de sidste 50 sæt udføre af kørsel?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Mon ikke man mener, at de første togsæt skal køre København-Esbjerg/Sønderborg, hvor der er elektrificeret, og det må være nemt at erstatte IR4/IC3? og derefter skal der liiiige elektrificeres helt til Aalborg, inden resten rigtigt komme til gavn.

MVH; Lars


IC5 projektet er 6 måneder forsinket
Af andersj, Aalborg. 28/05-22, 23:04.
Citat fra: hummel_62 Dato 28/05-22, 21:22Åh DSB  igen prøver de på at gemme tingene.
Paranoia måske, men ja ...

Jeg synes nu de gør det stik modsatte. Det er DSB der uopfordret har udsendt en pressemeddelelse om forsinkelsen og det er ikke et resultat af en eller anden journalist der har gravet.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 28/05-22, 21:27Citat fra jyllands-posten.dk 28. maj 2022:

""Derfor kommer de nye eltog i første omgang til at køre mellem København og Esbjerg, hvor der er elektrificeret," forklarer Jürgen Müller, der forventer, at DSB formentlig vil ende med at købe omkring 150 nye eltog""

Hvorfor bestiller man i første omgang kun 100, hvis man alligevel regner med at købe 150? Hvad skal de sidste 50 sæt udføre af kørsel?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Der er vel stadig nogle jokere i forhold til:
  • Ny trafikkontrakt med ukendt kørselsomfang
  • Resten af Timemodellen og/eller Kattegat eller ingen af delene (evt. indkøb af højhastighedstog og flere regionaltog i Østjylland)
  • S-tog på Kystbanen eller ej
  • S-tog til Roskilde eller ej
  • Afklaring i Sønderjylland (skal tyskerne køre til Padborg, Tinglev eller Fredericia?)
  • Afklaring af restlevetid på dobbeltdækkere
  • Afklaring af evt. batteritogsløsning for kørsel med fjerntog til Struer over Herning og evt. Frederikshavn
  • Evt. udvidelse af regionaltogskørslen på Vestfyn, måske med anden operatør og andre togsæt
  • Evt. elektrificering med køreledninger af ny bane Aarhus-Silkeborg-(Herning)

Anders

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 28/05-22, 21:27Citat fra jyllands-posten.dk 28. maj 2022:

""Derfor kommer de nye eltog i første omgang til at køre mellem København og Esbjerg, hvor der er elektrificeret," forklarer Jürgen Müller, der forventer, at DSB formentlig vil ende med at købe omkring 150 nye eltog""

Hvorfor bestiller man i første omgang kun 100, hvis man alligevel regner med at købe 150? Hvad skal de sidste 50 sæt udføre af kørsel?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Der kan blive ret tæt trafik KBH-Esbjerg og retur bare med de 100 sæt  ;D

Mvh.
Lars

Netop - som artiklen fra Ingeniøren, som nævnes ovenfor, beskriver.

Svag parkeringsbremse er jo en konsekvens af en mangel i udbuddet. Leverandørerne læser nøje hvad der kræves og leverer kun det som står i kontrakten. De (leverandørerne) tjener så på, at kunden har "glemt" noget senere.

JH

Gå op Sider:[1] 2
Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak