Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- K25 - øget frekvens
Gå ned Sider: 1 [2]
K25 - øget frekvens
Af Ncard00. 18/09-24, 16:11.
Citat fra: mgameing123 Dato 18/09-24, 15:53
Citat fra: Ncard00 Dato 18/09-24, 15:43
Citat fra: Krabsen Dato 18/09-24, 15:34
Citat fra: Ncard00 Dato 18/09-24, 14:21...Metro bør være hvert. 3 minut, letbaner hvert. 5, S tog og store/travle buslinjer hvert 7,5 minut, og ellers skal alt andet kører så ofte som det giver mening, og ellers minimum hver halve time, medmindre det er nattog eller busser.
Alt skal vel køre så ofte som det giver mening - uanset navn, transportform og andet... 
At eks. køre en metro eller letbane hvert 3. minut, hvis hvert 5. dækker passagerbehovet vil være spild af skattekroner...

Medmindre det er linje 5C i København, som, hvis den blev opgraderet til letbane, skulle bruges som aflastning af/supllement til M1 og M2 metroen, hvorfor denne vil give mening at give 3 minutters drift.

Men alle togstationer bør som minimum have 2 tog i timen i hver retning, og fx Østbanen Roskilde til Køge, her ville kvartersdrift give mening, når dobbeltsporet imellem Køge og Køge Nord kommer, fordi her er der ofte mange med toget. Man kunne også sætte 2 tog sammen, men efter min mening er frekvens vigtigere og bedre end kapacitet, igen, medmindre det er 5C hvor frekvensen næste ikke kan blive højere, men kapaciteten og rettidigheden kan godt.
Der nogen undtagelser ligesom Vestbanen og Lemvigbanen. De har ikke særlig mange passager selvom der køre ingen bus til de byer de betjener.

Igen, hønen eller ægget, men også billigere kollektiv transport, bedre cykelforhold, og dårligere forhold for bilerne kunne hjælpe her.

K25 - øget frekvens
Af Ncard00. 18/09-24, 16:14.
Citat fra: mgameing123 Dato 18/09-24, 15:55
Citat fra: Ncard00 Dato 18/09-24, 15:43
Citat fra: Krabsen Dato 18/09-24, 15:34
Citat fra: Ncard00 Dato 18/09-24, 14:21...Metro bør være hvert. 3 minut, letbaner hvert. 5, S tog og store/travle buslinjer hvert 7,5 minut, og ellers skal alt andet kører så ofte som det giver mening, og ellers minimum hver halve time, medmindre det er nattog eller busser.
Alt skal vel køre så ofte som det giver mening - uanset navn, transportform og andet... 
At eks. køre en metro eller letbane hvert 3. minut, hvis hvert 5. dækker passagerbehovet vil være spild af skattekroner...

Medmindre det er linje 5C i København, som, hvis den blev opgraderet til letbane, skulle bruges som aflastning af/supllement til M1 og M2 metroen, hvorfor denne vil give mening at give 3 minutters drift.

Men alle togstationer bør som minimum have 2 tog i timen i hver retning, og fx Østbanen Roskilde til Køge, her ville kvartersdrift give mening, når dobbeltsporet imellem Køge og Køge Nord kommer, fordi her er der ofte mange med toget. Man kunne også sætte 2 tog sammen, men efter min mening er frekvens vigtigere og bedre end kapacitet, igen, medmindre det er 5C hvor frekvensen næste ikke kan blive højere, men kapaciteten og rettidigheden kan godt.
Dog til gengæld så mener jeg at Herning - Vejle køre med halvtimesdrift i myldretiden og måske udenfor myldretiden men jeg kan ikke at der vil komme særlig mange kunder og der skal være plads til godstog.

Har det også helt fint med et fokus på flere godstog fremfor højere frekvens på passagertogene, fordi det fjerner en masse lastbiler fra vejene, alt er bedre end lastbiler og privatbiler med kun 1 person i hver bil, selv fly og krydstogskibe, for her kan der laves gode kollektive forbindelser til for de mange rejsende, og fjernes parkeringspladser, fx fra lufthavnen, her bør ingen betalt parkering være.

K25 - øget frekvens
Af steenth. 18/09-24, 16:24.
Citat fra: Niels Munch Dato 18/09-24, 13:26Behøver du at kigge i køreplanen, hvis der er 5 tog/time?
Ja. Jeg har selv haft erfaringer med 6 tog i timen på S-tog, som kørte hvert 8/12 minut - det skete regelmæssigt at jeg misse et tog. Der er et fast minuttal lettere at håndtere. Og der kom jo reelt 10 minutters drift 2007 - det var mærkbart.

Til Roskilde er jo forskellige togsystemer flettet ind i hinanden. Så det bliver svært at få opfyldt ønsket om faste minuttal anden end der bliver 15 minutters drift på det samlet system til Holbæk og Næstved i K25 ud over hurtigtog til Kalundborg og IC tog til Fredericia (derudover toget til Lufthavn uden om hovedbanegården)

K25 - øget frekvens
Af mgameing123. 19/09-24, 06:14.
Citat fra: Ncard00 Dato 18/09-24, 16:11
Citat fra: mgameing123 Dato 18/09-24, 15:53
Citat fra: Ncard00 Dato 18/09-24, 15:43
Citat fra: Krabsen Dato 18/09-24, 15:34
Citat fra: Ncard00 Dato 18/09-24, 14:21...Metro bør være hvert. 3 minut, letbaner hvert. 5, S tog og store/travle buslinjer hvert 7,5 minut, og ellers skal alt andet kører så ofte som det giver mening, og ellers minimum hver halve time, medmindre det er nattog eller busser.
Alt skal vel køre så ofte som det giver mening - uanset navn, transportform og andet... 
At eks. køre en metro eller letbane hvert 3. minut, hvis hvert 5. dækker passagerbehovet vil være spild af skattekroner...

Medmindre det er linje 5C i København, som, hvis den blev opgraderet til letbane, skulle bruges som aflastning af/supllement til M1 og M2 metroen, hvorfor denne vil give mening at give 3 minutters drift.

Men alle togstationer bør som minimum have 2 tog i timen i hver retning, og fx Østbanen Roskilde til Køge, her ville kvartersdrift give mening, når dobbeltsporet imellem Køge og Køge Nord kommer, fordi her er der ofte mange med toget. Man kunne også sætte 2 tog sammen, men efter min mening er frekvens vigtigere og bedre end kapacitet, igen, medmindre det er 5C hvor frekvensen næste ikke kan blive højere, men kapaciteten og rettidigheden kan godt.
Der nogen undtagelser ligesom Vestbanen og Lemvigbanen. De har ikke særlig mange passager selvom der køre ingen bus til de byer de betjener.

Igen, hønen eller ægget, men også billigere kollektiv transport, bedre cykelforhold, og dårligere forhold for bilerne kunne hjælpe her.
Vi taler ude på Vestjylland hvor der er kun små landsbyer.

Citat fra: Niels Munch Dato 18/09-24, 13:26
Citat fra: Ncard00 Dato 18/09-24, 13:17Er personligt ligeglad med hvor proppede togene er, fordi jeg alligevel altid kører på DSB 1 klasse i RE togene,

Bob, bob .....

Citat fra: Ncard00 Dato 18/09-24, 13:17vil blot gerne have en frekvens, som er hyppig nok til, at man ikke behøver at kigge på en køreplan, og/eller med faste minuttal, ligesom S-togene.

Behøver du at kigge i køreplanen, hvis der er 5 tog/time?
Jeg tror faktisk at ideen om at "tæt trafiktakt medfører at man ikke skal kigge i køreplanen" er udfordret, og måske også udtryk for en "traditionel tænkning". Der er to koncepter, der trækker i hver sin retning: 1: Taktkøreplan: Ideen om at alle takter passer sammen, og giver kortest mulige rejsetid (og ikke som det kan ses nogle steder: 30 min takt der føder ind til 20 min takt, der har forbindelse med 8 min takt). Husk at ved "Timemodellen" var de største rejsetidsbesparelser fundet ved at tilpasse forbindelserne, så ventetiden blev minimeret og omkostningsniveauet faldt. 2: I den anden ende trækker "MaaS", hvor netop tid er vigtig. Der er masser af forsøg på apps, der kan fortælle dig præcis hvornår du skal gå, og hvilken vej for at være på et bestemt sted på et bestemt tidspunkt. Fælles for begge løsninger er, at passagerernes tid er det vigtigste.

/Lasse

Gå op Sider: 1 [2]

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak