Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Perronhøjder - igen igen igen
Gå ned Sider:[1] 2 3
Perronhøjder - igen igen igen
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 3/08-24, 21:46.
Jeg har idag haft fornøjelsen at prøve at have en cykel med i både bus, lokaltog og S-tog og jeg vil sige at jeg ikke er imponeret over højden på perronerne generelt. Fuglebakken, Hellerup og Hillerød, hvor jeg stod på, skiftede og stod af S-tog var peronnerne ca. 10 cm for lave i forhold til gulvhøjden i S-toget. Klar designfejl, så det må de lige rette til i de nye S-tog.
Lokaltogs perron i Hillerød er også samme ca. 10 cm for lav, mens perronen i Vejby passede fuldstændig med gulvhøjden i LINT41 toget, og det bevægelige dørtrin gik lige ud 1,5 cm fra kanten.
Så der er altså noget der skal rettes til one way or another. Det nemmeste er nok at lave den rigtige gulvhøjde i de nye S-tog og så rette Lokaltogs peronner i Hillerød når de bygges om alligevel :-)

Af en eller anden grund ville det ikke overraske mig. Hvis det fortsatte sådan alligevel efter de nye s tog er kommet. Noget nyt om dem enlig ? 

Men s-togs perroner vel også forskellig højde? Jeg husker da ikke nogen forskel i Køge eksempelvis. Så nytter det jo ikke at ændre s-tog hvis problemerne så bare kommer modsat på andre stationer.

Det er da meget nemt løst:
Anskaf flere typer togsæt med de forskellige indstigningshøjder og tilføj en bemærkning til køreplaner: toget standser kun ved de stationer, hvor perronhøjden passer til toget. Det vil også give kortere rejsetider...

Perronhøjder - igen igen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 4/08-24, 10:34.
Seneste redigering: 4/08-24, 10:43 af Per Holm
Seneste netredegørelse beskriver alle S-banens køreplansmæssige standsningssteder (undt. Høvelte, der ikke er nævnt) som 92 cm hvilket giver en trinhøjde på 18 cm.

I DACHL-land er 96 cm meget udbredt på tilsvarende baner og det kunne derfor være nærliggende for Banedanmark herhjemme at lægge 90 kg/m² PA (4 cm) mere på nærmest ved perronkanterne.

Det ville dels umiddelbart sænke trinhøjden til 14 cm og dels på længere sigt gøre togsæt der er konstrueret til 96 cm perronhøjde mere interessante at købe.


PS. I tilgift vil det også mindske risikoen for at "løse genstande" utilsigtet triller ned i sporet.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Krabsen Dato  4/08-24, 10:25Det er da meget nemt løst:
Anskaf flere typer togsæt med de forskellige indstigningshøjder og tilføj en bemærkning til køreplaner: toget standser kun ved de stationer, hvor perronhøjden passer til toget. Det vil også give kortere rejsetider...

Nemlig. Niveaufri indstigning bør være et krav til alle tog i drift, igennem alle døre, og man skal kunne køre en kørestol igennem hele toget, uden trin, og med tilstrækkelig bredde i midtergangen hele vejen. DD-vognene er heller ikke for gode. Her er der også, ofte, højdeforskel, eller stor afstand til perronen.

Man skal bare have et automatisk "gap filler", system, som kører rampen ud så langt som nødvendigt, med automatisk stop, når en sensor kan mærke at perronkanten er nået.

Derudover bør der være 2 elevatorer på alle stationer, så den ene kan arbejdes på, imens den anden stadig virker, men det er en helt anden diskussion.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  3/08-24, 21:46Jeg har idag haft fornøjelsen at prøve at have en cykel med i både bus, lokaltog og S-tog og jeg vil sige at jeg ikke er imponeret over højden på perronerne generelt. Fuglebakken, Hellerup og Hillerød, hvor jeg stod på, skiftede og stod af S-tog var peronnerne ca. 10 cm for lave i forhold til gulvhøjden i S-toget. Klar designfejl, så det må de lige rette til i de nye S-tog.
Lokaltogs perron i Hillerød er også samme ca. 10 cm for lav, mens perronen i Vejby passede fuldstændig med gulvhøjden i LINT41 toget, og det bevægelige dørtrin gik lige ud 1,5 cm fra kanten.
Så der er altså noget der skal rettes til one way or another. Det nemmeste er nok at lave den rigtige gulvhøjde i de nye S-tog og så rette Lokaltogs peronner i Hillerød når de bygges om alligevel :-)
Hillerød Station skal alligevel ombygges for Lokaltog i 2026. Godt nok er der to år endnu, men forstår ikke problemet her. Det er at brokke sig over et problem som planlægges løst..?

På en måde ville det ikke overraske mig, hvis de kommende S-tog ender med ikke at blive niveaufrie. Som det er nu, skal lokoføreren ud og slå en rampe ud til kørestolsbrugere, der skal med toget. Skal man køre med førerløse tog, fungerer den løsning ikke. Nå, Danmark elsker jo Komplicerede, Specialdesignede Tekniske Løsninger. (Og så ser vi bort fra problemet med de kronisk defekte elevatorer på stationerne)

Og som nævnt af en anden kommentator i et tidligere indlæg: I Hamborg og Berlin har man haft niveaufri adgang siden ... i al fald al den tid, jeg har besøgt vort sydlige naboland.

Citat fra: Ncard00 Dato  4/08-24, 12:08
Citat fra: Krabsen Dato  4/08-24, 10:25Det er da meget nemt løst:
Anskaf flere typer togsæt med de forskellige indstigningshøjder og tilføj en bemærkning til køreplaner: toget standser kun ved de stationer, hvor perronhøjden passer til toget. Det vil også give kortere rejsetider...

Nemlig. Niveaufri indstigning bør være et krav til alle tog i drift, igennem alle døre, og man skal kunne køre en kørestol igennem hele toget, uden trin, og med tilstrækkelig bredde i midtergangen hele vejen. DD-vognene er heller ikke for gode. Her er der også, ofte, højdeforskel, eller stor afstand til perronen.

Man skal bare have et automatisk "gap filler", system, som kører rampen ud så langt som nødvendigt, med automatisk stop, når en sensor kan mærke at perronkanten er nået.

Derudover bør der være 2 elevatorer på alle stationer, så den ene kan arbejdes på, imens den anden stadig virker, men det er en helt anden diskussion.

Niveaufri indstigning bliver det ikke med Talgo 230 (littra EC) da det er kun niveaufri indstigning i Tyskland men ikke i Danmark.

Citat fra: Ollebrum Dato  4/08-24, 16:51Niveaufri indstigning bliver det ikke med Talgo 230 (littra EC) da det er kun niveaufri indstigning i Tyskland men ikke i Danmark.
Det er også fordi Danmark har valgt en anden standardperronhøjde end nabolandende.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Perronhøjder - igen igen igen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 4/08-24, 17:07.
Citat fra: Ollebrum Dato  4/08-24, 16:51Niveaufri indstigning bliver det ikke med Talgo 230 (littra EC) da det er kun niveaufri indstigning i Tyskland men ikke i Danmark.
 
DB ICE L alias DSB EC har 76 cm.

Hvis man nu begynder med at opbygge Padborg, Vejle og Horsens til 76 cm vil det da være en start.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  4/08-24, 17:07
Citat fra: Ollebrum Dato  4/08-24, 16:51Niveaufri indstigning bliver det ikke med Talgo 230 (littra EC) da det er kun niveaufri indstigning i Tyskland men ikke i Danmark.
 
DB ICE L alias DSB EC har 76 cm.

Hvis man nu begynder med at opbygge Padborg, Vejle og Horsens til 76 cm vil det da være en start.

Det er en standard, der anvendes ì dele af Tyskland. Det er ikke - og vil ikke komme - på tale her i landet.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  3/08-24, 21:46Jeg har idag haft fornøjelsen at prøve at have en cykel med i både bus, lokaltog og S-tog og jeg vil sige at jeg ikke er imponeret over højden på perronerne generelt. Fuglebakken, Hellerup og Hillerød, hvor jeg stod på, skiftede og stod af S-tog var peronnerne ca. 10 cm for lave i forhold til gulvhøjden i S-toget. Klar designfejl, så det må de lige rette til i de nye S-tog. ..

Af nysgerrighed... Hvad gør du, når du skal af cyklen og op på fortorvet ? Giver du op, hvis kantstenen er 10 cm, og går på cykelisti/vejbane til nærmeste rampe eller niveau-frit sted ?

Jeg personligt ser det ikke som et problem, udover hvis man insisterer på at (op)finde et.

P.S. hvad var niveau-forskellen fra fortorv til bus, og hvorfor anføres det ikke som en fejl ?

Perronhøjder - igen igen igen
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 4/08-24, 23:53.
Citat fra: thomastog Dato  4/08-24, 20:09
Citat fra: Michael Deichmann Dato  3/08-24, 21:46Jeg har idag haft fornøjelsen at prøve at have en cykel med i både bus, lokaltog og S-tog og jeg vil sige at jeg ikke er imponeret over højden på perronerne generelt. Fuglebakken, Hellerup og Hillerød, hvor jeg stod på, skiftede og stod af S-tog var peronnerne ca. 10 cm for lave i forhold til gulvhøjden i S-toget. Klar designfejl, så det må de lige rette til i de nye S-tog. ..

Af nysgerrighed... Hvad gør du, når du skal af cyklen og op på fortorvet ? Giver du op, hvis kantstenen er 10 cm, og går på cykelisti/vejbane til nærmeste rampe eller niveau-frit sted ?

Jeg personligt ser det ikke som et problem, udover hvis man insisterer på at (op)finde et.

P.S. hvad var niveau-forskellen fra fortorv til bus, og hvorfor anføres det ikke som en fejl ?
Der er jo opkørsler ved indkørseler og lignende der letter den oipration :-) men ellers mån man jo løfte for- hhv baghjul op.
Jeg tænkte faktisk på kørestoilsbrugere. Det er simpelthen utroligt at det er sådan i 2024 med tog der er produceret i nyere tid. Ved fortovene er der en grund til at der er den kant, men der er den onde lyne mig ingen grund til at der ikke er niveaufri indgang fra perron til tog. Basta-bom. Hele miseren her mindene mig om hvordan nogle dansk-amerikanske venner opgav at benytte S-tog fordi hustruen ikke kunne komme ind med den elektriske kørestol. Talentløst er det ord der falder mig ind.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/08-24, 23:53
Citat fra: thomastog Dato  4/08-24, 20:09
Citat fra: Michael Deichmann Dato  3/08-24, 21:46Jeg har idag haft fornøjelsen at prøve at have en cykel med i både bus, lokaltog og S-tog og jeg vil sige at jeg ikke er imponeret over højden på perronerne generelt. Fuglebakken, Hellerup og Hillerød, hvor jeg stod på, skiftede og stod af S-tog var peronnerne ca. 10 cm for lave i forhold til gulvhøjden i S-toget. Klar designfejl, så det må de lige rette til i de nye S-tog. ..

Af nysgerrighed... Hvad gør du, når du skal af cyklen og op på fortorvet ? Giver du op, hvis kantstenen er 10 cm, og går på cykelisti/vejbane til nærmeste rampe eller niveau-frit sted ?

Jeg personligt ser det ikke som et problem, udover hvis man insisterer på at (op)finde et.

P.S. hvad var niveau-forskellen fra fortorv til bus, og hvorfor anføres det ikke som en fejl ?
Der er jo opkørsler ved indkørseler og lignende der letter den oipration :-) men ellers mån man jo løfte for- hhv baghjul op.
Jeg tænkte faktisk på kørestoilsbrugere. Det er simpelthen utroligt at det er sådan i 2024 med tog der er produceret i nyere tid. Ved fortovene er der en grund til at der er den kant, men der er den onde lyne mig ingen grund til at der ikke er niveaufri indgang fra perron til tog. Basta-bom. Hele miseren her mindene mig om hvordan nogle dansk-amerikanske venner opgav at benytte S-tog fordi hustruen ikke kunne komme ind med den elektriske kørestol. Talentløst er det ord der falder mig ind.

Ja det er jo noget, der bør fikses senest i forbindelse med selvkørende S-tog. Det er jo også lidt en lappeløsning, at S-togføreren skal ud og sætte en rampe op, for at kørestolsbrugere kan komme med. Det skal jo kunne klares uden hjælp, ligesom i Metroen.

Men det kræver selvfølgelig, at folk kan se ud over egen næsetip og ikke negligerer andres problemer, fordi de ikke selv har et problem med det. Personligt synes jeg det var en meget nedladende udtalelse overfor kørestolsbrugere og andre, der ikke springer så friskt og frejdigt rundt som andre.

Gå op Sider:[1] 2 3

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak