Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 16:29Citat fra: Gustav Hansen Dato 25/07-24, 16:08Citat fra: ThomasTT Dato 25/07-24, 15:56Hvorfor skal disse godstog - hvis de findes - absolut ned gennem østjylland?
Hvorfor ikke få dem vestover. Det er vel ikke engang en omvej?
Der er måske 25 km fra Hobro Syd til Viborg vest. En forbindelse her vil koste en brøkdel af alle de voldsomme forslag i østjylland. Struer kan skæres af for småpenge, og så er man via Holstebro ude vestpå, hvor der burde være god plads. Nede ved Varde/Esbjerg kan man overveje en ny afskæring.
Fordelen ved løsningerne i Østjylland er at de ikke kun kommer godstrafikken til gode men også passagertrafikken (hvilket der i forvejen er behov for, uanset om der kommer mere gods eller ej). Og så gør de også godstrafik med start eller slutpunkt i Østjylland mere attraktivt. Godsterminaler i Horsens (Nær Landbrugsskolen mellem Hatting og Horsens? Ved Vestvejen syd for Hatting?) og Aarhus (Logistikparken? Nær Enslev med nem adgang til Giber Ringvej og E45?) områderne savnes. Og også bedre kapacitet til og fra Aarhus Havn.
Jeg har svært ved at se, hvordan godstog kunne være til fordel for passagertrafikken, medmindre vi forudsætter urealistiske investeringer. Alene Vejle fjord koster seks milliarder udover, at det politisk er det mest stendøde projekt af alle.
Godsterminaler i Horsens mv er vel næppe lige på dagsordenen.
Vejlefjord projektet er slet ikke sten dødt. Det er i limbo, men hvis rød blok får flertal i folketinget igen, så er det igen flertal for en forbindelse over Vejle fjord, med mindre nogen springer fra forliget. Højhastighedsbanen Hovedgård-Hasselager har selv den nuværende regering ikke taget stilling til. Kapacitetsopgraderinger kommer alt trafik til gode. Banen over Vejle fjord er jo i forvejen en del af timeplanen, som jo netop vil give en masse ekstra kapacitet til både gods og passagertog. Det samme gælder Hovedgård-Hasselager.
Bypass baner rundt om Aarhus og Horsens er rigtig nok urealistiske (og mindre gavnlige, da de næsten eksklusivt vil være til godstog), men mindre projekter vil også være en stor hjælp, som f. eks. dem jeg selv nævnte til længere oppe.
Der er lige nu ikke nogle planer for banegods overhovedet, men det er ved at være på tide det kommer, og man taler mere og mere om det på politisk plan, for der er pres på fra stort set alle aktører, også sværvægtere som Dansk Industri og så også EU. Og så er det meget aktuelt at overveje godsterminaler ved byer med meget industri. Horsens har usædvanlig meget industri af en by på sin størrelse, og har rigtig mange varehuse og lagere, som vil være meget smart at give adgang til jernbanen, så de kan modtage varer og gods langvejs fra. Det er især aktuelt for firmaer som DSV, som har et kæmpelager der vil have meget god adgang til en terminal nær Landbrugsskolen ved Hattingvej. For ikke at tale om alt den industri der ellers er nede i det sydvestlig Horsens.
Østjylland er et vækstområde på stort set alle punkter, også industri. Med Taulov i syd, Aarhus i nord og Horsens i midten vil man være godt dækket ind med adgang til jernbanen for gods.