Det er nu lykkedes mig at køre to små ture med de nye Stadler Flirt Akku batteritog mellem hhv. Lüneburg-Büchen og Flensburg-Süderbrarup i juni måned. Desværre kunne jeg ikke tage nogle fotos indefra, da togene i begge tilfælde var fyldte med passagerer under mit ophold i togene.
Komfortmæssigt er det som at køre i et almindeligt eltog, men forskellen til en Lint eller Desiro er som nat og dag. Jeg synes typisk ikke at selve motorstøjen er så dominerende i en Lint/Desiro, men rigtig ofte er der resonans fra udstødningsrørene - ikke i samme omfang som i IC4, men alligevel en meget irriterende lyd.
I Flirt Akku var der nærmest pinlig stilhed midt i et fyldt myldretidstog, for toget gled bare hen over skinnerne.
Fra Flensburg er der etableret et par kilometer med køreledning, så toget kan oplade lidt ekstra da det under normale forhold først kan oplade igen lidt udenfor Kiel.
Nu er jeg langt fra ekspert på strømaftagere, så jeg ved ikke om det kan gøres på andre måder - men det giver et ordentligt brag inde i kupéen når strømaftageren sænkes på de tog, hvilket jeg kunne se folk bemærkede da det skete under kørslen, men ikke da det skete under stilstand i Lüneburg. Det er nok ikke noget man har tænkt på før med traditionelle el-tog, men med batteritog kunne man måske få lidt affjedring på så strømaftageren ikke falder med et brag?
Indretningen i togene til
NAH.SH er meget behagelig, da man meget atypisk har valgt at give væggene inde i kupéen en farve. Dertil også et behageligt lysdesign med direkte belysning over sæderne og indirekte belysning over gangen.
Sæderne er umiddelbart også ret godt designet i forhold til de nærtrafiksæder vi herhjemme kender fra Lint/Desiro/dobbeltdækkervogne. Sædetypen hedder "Visio" og kommer fra tjekkiske Borcad
Der er også et eller andet nostalgisk i at Stadler stadig putter vinduerne i gummilister - men det ser selvfølgelig ikke så moderne ud.
Jeg tog en video af togets afgang fra Süderbrarup mod den midlertidige endestation "Boren-Lindaunis Schleibrücke Nord" hvorfra man til fods skal gå over floden Schlei (eller Silen på dansk) til "Rieseby Schleibrücke Süd" hvorfra der igen er tog videre mod Kiel. Bemærk at man har løst problemet med sporløbere i personovergangen, ved at installere bomme - en idé Banedanmark åbentbart aldrig har fået -
https://www.youtube.com/watch?v=zsBouvuCqNYPressefoto af interiøret - Erixx Holstein:
Her lades der i Büchen under krydsning og mens der ventes på tilslutningstog fra Hamburg. Køreledningerne i spor 40 og 41 er etableret i forbindelse med indførelse af batteritog, da disse spor før ikke var elektrificeret. Foto er taget den 5. juni 2024
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Her et billede af "motorvognen" i profil i Süderbrarup. På de fleste Flirt togsæt bygger Stadler stadig motorudstyr/teknik ind mellem førerrummet og kupéen, hvilket stjæler noget plads. Foto er taget den 21. juni 2024.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.