Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ny udrulningsplan for ERTMS i Østdanmark
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Nogen der ved om IC5 bliver udstyret med det "gamle" signalsystem? Hvis ikke kan signalprogrammets forsinkelser få nogle store konsekvenser for introduktionen af IC5 og udfasningen af IC3 og IC4.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 15/05-24, 13:20Nogen der ved om IC5 bliver udstyret med det "gamle" signalsystem? Hvis ikke kan signalprogrammets forsinkelser få nogle store konsekvenser for introduktionen af IC5 og udfasningen af IC3 og IC4.
IC5 får en STM-boks, som skal bruges på ATC-strækninger, som arbejder sammen med ETCS udstyret i toget.

Citat fra: steenth Dato 15/05-24, 13:57
Citat fra: Gustav Hansen Dato 15/05-24, 13:20Nogen der ved om IC5 bliver udstyret med det "gamle" signalsystem? Hvis ikke kan signalprogrammets forsinkelser få nogle store konsekvenser for introduktionen af IC5 og udfasningen af IC3 og IC4.
IC5 får en STM-boks, som skal bruges på ATC-strækninger, som arbejder sammen med ETCS udstyret i toget.

Blot for at tilføje en kilde:
https://www.dsb.dk/om-dsb/baredygtighed/strategiske-projekter/coradia-stream/

Citat fra: hummel_62 Dato 15/05-24, 12:35Vestfyn skyde et år
hvordan passer det med hvornår banen er klar til brug ?+

Kommer vi til at se en ny bane uden system, som ligge ødet hen i et år ( eller mere)

Åbningen af den nye bane over Vestfyn er også udsat til 2029. Det blev annonceret i januar: https://www.vejdirektoratet.dk/node/14318

Simon

Citat fra: steenth Dato 15/05-24, 10:05
Citat fra: peter christensen Dato 15/05-24, 09:32Nå, men bare roligt. Alstom skal nok malke BDK for de penge, som Alstom mener er nødvendige....alternativt kan Alstom true med at arbejde langsomt eller skride. Desuden ved Alstom udmærket, at der ikke er tradition i Danmark for at opsige kontrakter trods det, at de er kørt i grøften for længst....husk IC4....
Der er sket en gang før, at en kontrakt blev opsagt. Bombardier skulle levere trafikstyring til S-tog og den kontrakt blev ophævet. Og efter et genudbud fik Siemens opgaven. Og det er også i den del af det samlet systemet, hvor der er de værste problemer.

For god ordens skyld: Eksemplet på udskiftning af fjernstyringssystemet for S-tog var en kontrakt indgået i 1995 mellem Banedanmark og ADtranz på 60 mio DKK. BDK kom med en del ændringsforslag og ADtranz undervurderede opgaven. Da budgettet var blevet mere end fordoblet i pris og tid i år 2000 blev kontrakten ophævet. Der blev efterfølgende indgået et økonomisk kompromis, og som jeg har hørt historien ville den iøvrigt ikke være gået i dag, da ændringerne fra BDK side var væsentligt større, end man må gøre i offentlige udbud nutildags.

I det "store" udland har Danmark et meget skidt ry, fordi det netop ikke har konsekvenser, hvis man ikke leverer, og at man normalt godt kan give lave tilbud og forvente genforhandlinger. Det er ordregiverne også opmærksomme på, så forhåbentlig ser vi ikke dette i de næste mega projekter.

Lasse

Citat fra: steenth Dato 15/05-24, 13:57
Citat fra: Gustav Hansen Dato 15/05-24, 13:20Nogen der ved om IC5 bliver udstyret med det "gamle" signalsystem? Hvis ikke kan signalprogrammets forsinkelser få nogle store konsekvenser for introduktionen af IC5 og udfasningen af IC3 og IC4.
IC5 får en STM-boks, som skal bruges på ATC-strækninger, som arbejder sammen med ETCS udstyret i toget.
...og dermed er der reelt "udsolgt" af STM-bokse, der jo oprindeligt slet ikke var tiltænkt at skulle produceres længere end til 2020. Forsinkelsen på Signalprogrammet betyder reelt, at "kommercielle" operatører må udskyde investeringerne i Danmark - det være sig kommercielle passagertog og godstog. Det er et problem (for dem og jernbanen som sådan)
/Lasse

Citat fra: Designtechdk Dato 15/05-24, 23:08
Citat fra: hummel_62 Dato 15/05-24, 12:35Vestfyn skyde et år
hvordan passer det med hvornår banen er klar til brug ?+

Kommer vi til at se en ny bane uden system, som ligge ødet hen i et år ( eller mere)

Åbningen af den nye bane over Vestfyn er også udsat til 2029. Det blev annonceret i januar: https://www.vejdirektoratet.dk/node/14318

Simon

Ha! Den blev jo originalt fremrykket med et år, men det har så ikke kunne lade sig gøre.

Ny udrulningsplan for ERTMS i Østdanmark
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 17/05-24, 09:46.
der flyttes og udskydes hele tiden.

Lige før man tror det er med henblik på at forvirre politiker og andre der prøver at følge med.
har Alstrøm på noget tidspunkt leveret til tiden ??

forudser vi står med en forbindelse til Tyskland og så er Alstrøm forsinket 2 år med det de (desværre) fik opgaven på.
At Tyskland så måske er forsinket på deres del er en anden snak. men så super forbindelse til Bordershop

Citat fra: hummel_62 Dato 17/05-24, 09:46der flyttes og udskydes hele tiden.

Lige før man tror det er med henblik på at forvirre politiker og andre der prøver at følge med.
har Alstrøm på noget tidspunkt leveret til tiden ??

På de strækninger som Alstom har leveret, er der daglige fejl og forsinkelser som skyldes problemer med enten materiel, signaludstyr eller begge dele i kombination. Der er meget få sporskifter der fungerer på den nye bane over Køge Nord. I Nykøbing F. er flere sporskifte aflåste og på lille syd, er der problemer med overkørselsanlæggene.

Selv om strækningerne er leveret, så kan de næppe betegnes som succesfulde. De 'nødvendige' børnesygdomme burde der for længst være styr på, men det er slet ikke tilfældet.

Politikerne lukker formentlig øjnene og håber på, at det kun kan blive bedre. Der er i realiteten ikke meget de kan gøre for at afhjælpe problemerne på nuværende tidspunkt, hvis det skulle være sket, så skulle man nok have håndteret problembarnet Alstom noget anderledes og langt mere konsekvent end det har været tilfældet.

Thales ser ud til at være langt mere succesfuld med deres projekt i Jylland og det kan faktisk leverer noget der fungerer, om ikke perfekt, men langt bedre end det Alstom kan præsterer.

Ny udrulningsplan for ERTMS i Østdanmark
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 17/05-24, 14:08.
Citat fra: Henrik Hansen Dato 17/05-24, 13:14
Citat fra: hummel_62 Dato 17/05-24, 09:46der flyttes og udskydes hele tiden.

Lige før man tror det er med henblik på at forvirre politiker og andre der prøver at følge med.
har Alstrøm på noget tidspunkt leveret til tiden ??

På de strækninger som Alstom har leveret, er der daglige fejl og forsinkelser som skyldes problemer med enten materiel, signaludstyr eller begge dele i kombination. Der er meget få sporskifter der fungerer på den nye bane over Køge Nord. I Nykøbing F. er flere sporskifte aflåste og på lille syd, er der problemer med overkørselsanlæggene.

Selv om strækningerne er leveret, så kan de næppe betegnes som succesfulde. De 'nødvendige' børnesygdomme burde der for længst være styr på, men det er slet ikke tilfældet.

Politikerne lukker formentlig øjnene og håber på, at det kun kan blive bedre. Der er i realiteten ikke meget de kan gøre for at afhjælpe problemerne på nuværende tidspunkt, hvis det skulle være sket, så skulle man nok have håndteret problembarnet Alstom noget anderledes og langt mere konsekvent end det har været tilfældet.

Thales ser ud til at være langt mere succesfuld med deres projekt i Jylland og det kan faktisk leverer noget der fungerer, om ikke perfekt, men langt bedre end det Alstom kan præsterer.

takker jeg har ikke set så meget om der er problemer i det Jyske. kun et par gange at der var andre systemer der sendte 2 tog mod hinanden. dette fik sikkerheds systemet stoppet, hver gang som de skulle. som jeg læste det.

Citat fra: Henrik Hansen Dato 17/05-24, 13:14På de strækninger som Alstom har leveret, er der daglige fejl og forsinkelser som skyldes problemer med enten materiel, signaludstyr eller begge dele i kombination. Der er meget få sporskifter der fungerer på den nye bane over Køge Nord. I Nykøbing F. er flere sporskifte aflåste og på lille syd, er der problemer med overkørselsanlæggene.

Det er nu heller ikke fantastisk på S-banen, selvom jeg ikke ved, om det er direkte relateret til deres nye signalsystem. Men for anden dag i træk kører hele S-tog-nettet (bortset fra Ringbanen) som vinden blæser pga sporskiftefejl ved Østerport.

Jeg havde også en forståelse af, at det nye signalsystem på S-banen skulle gøre genopretning, vending af tog og isolering af fejl nemmere, sådan at det meste af S-banen netop ikke ville blive berørt af en fejl ét sted på banen.

Det var så ikke tilfældet.

Citat fra: Togiudlandet Dato 17/05-24, 14:21
Citat fra: Henrik Hansen Dato 17/05-24, 13:14På de strækninger som Alstom har leveret, er der daglige fejl og forsinkelser som skyldes problemer med enten materiel, signaludstyr eller begge dele i kombination. Der er meget få sporskifter der fungerer på den nye bane over Køge Nord. I Nykøbing F. er flere sporskifte aflåste og på lille syd, er der problemer med overkørselsanlæggene.

Det er nu heller ikke fantastisk på S-banen, selvom jeg ikke ved, om det er direkte relateret til deres nye signalsystem. Men for anden dag i træk kører hele S-tog-nettet (bortset fra Ringbanen) som vinden blæser pga sporskiftefejl ved Østerport.

Jeg havde også en forståelse af, at det nye signalsystem på S-banen skulle gøre genopretning, vending af tog og isolering af fejl nemmere, sådan at det meste af S-banen netop ikke ville blive berørt af en fejl ét sted på banen.

Det var så ikke tilfældet.
Et defekt, travlt sporskifte på den del af nettet, hvor alle linjer passerer, kan nok ikke undgå at berøre netop alle linjer...

Citat fra: Krabsen Dato 17/05-24, 14:24
Citat fra: Togiudlandet Dato 17/05-24, 14:21
Citat fra: Henrik Hansen Dato 17/05-24, 13:14På de strækninger som Alstom har leveret, er der daglige fejl og forsinkelser som skyldes problemer med enten materiel, signaludstyr eller begge dele i kombination. Der er meget få sporskifter der fungerer på den nye bane over Køge Nord. I Nykøbing F. er flere sporskifte aflåste og på lille syd, er der problemer med overkørselsanlæggene.

Det er nu heller ikke fantastisk på S-banen, selvom jeg ikke ved, om det er direkte relateret til deres nye signalsystem. Men for anden dag i træk kører hele S-tog-nettet (bortset fra Ringbanen) som vinden blæser pga sporskiftefejl ved Østerport.

Jeg havde også en forståelse af, at det nye signalsystem på S-banen skulle gøre genopretning, vending af tog og isolering af fejl nemmere, sådan at det meste af S-banen netop ikke ville blive berørt af en fejl ét sted på banen.

Det var så ikke tilfældet.
Et defekt, travlt sporskifte på den del af nettet, hvor alle linjer passerer, kan nok ikke undgå at berøre netop alle linjer...

Der har været rigtig mange sporskifteproblemer efter signalprogrammet er indført på S-banen .... og der i den forbindelse er lagt nye drev i .....

"Gode tog til alle" er til stadighed 5-10 år væk.

Fortsatt gäller väl att sträckan Peberholm - Femern Bælt ska ha ERTMS hela vägen för tåg som ikke går over København H, när FemernBælt-tunneln är klar 2029? Så att dansk ATC ikke bli nödvändigt för godståg och nattåg. Men det kan ta mera tid att få spår Femern - Lübeck?

Gå op Sider: 1 [2] 3

Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak