Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Forligskredsen går videre med ny Silkeborgbane
Forligskredsen går videre med ny Silkeborgbane
Af frederikhk. 11/04-24, 12:02.
Seneste redigering: 11/04-24, 12:06 af frederikhk
Forligskredsen har besluttet at gå videre med miljøkonsekvensvurdering af den nye jernbane mellem Silkeborg-Aarhus, efter en ekstern vurdering af prisen på projektet. Det anslås at der kan spares 100-200 mio. ved nogle omlægninger af veje osv. Stadig usædvanlig dyrt for en enkeltsporet jernbane.

Overkørsel 56 har man også besluttet hvilke løsninger man går videre med.

Pressemeddelser:
Ny bane Silkeborg-Aarhus

Overkørsel 56

Fornuften sejrer heldigvis hos det lokale folketingsmedlem fra S, Thomas Jensen, der afviser BRT som en mulighed, da det ikke forbinder byerne vestpå, og en jernbane er bedre.

I en artikel fra Midtjyllands Avis, siger han også at de ikke forventer at prisen ender så højt som den gør, da det jo er inkl. den 50% buffer, og projektet allerede er meget detaljeret, så den reelle pris forhåbentlig bliver lavere.

Ved desværre ikke om der er en betalingsmur: https://www.midtjyllandsavis.dk/artikel/1071eb56-3253-4672-811d-e57a98a7aec5/

Citat fra: frederikhk Dato 11/04-24, 12:02Forligskredsen har besluttet at gå videre med miljøkonsekvensvurdering af den nye jernbane mellem Silkeborg-Aarhus, efter en ekstern vurdering af prisen på projektet. Det anslås at der kan spares 100-200 mio. ved nogle omlægninger af veje osv. Stadig usædvanlig dyrt for en enkeltsporet jernbane.

Overkørsel 56 har man også besluttet hvilke løsninger man går videre med.

Pressemeddelser:
Ny bane Silkeborg-Aarhus

Overkørsel 56

Fornuften sejrer heldigvis hos det lokale folketingsmedlem fra S, Thomas Jensen, der afviser BRT som en mulighed, da det ikke forbinder byerne vestpå, og en jernbane er bedre.

I en artikel fra Midtjyllands Avis, siger han også at de ikke forventer at prisen ender så højt som den gør, da det jo er inkl. den 50% buffer, og projektet allerede er meget detaljeret, så den reelle pris forhåbentlig bliver lavere.

Ved desværre ikke om der er en betalingsmur: https://www.midtjyllandsavis.dk/artikel/1071eb56-3253-4672-811d-e57a98a7aec5/

Dobbeltspor med elmaster og s-togs lignende togdrift Silkeborg-Skanderborg-Aarhus. Hvorfor skal jyderne altid være 2. prioritet mht projekter? Kbh og omegn har da nydt godt af s-tog i 90 år...

Forligskredsen går videre med ny Silkeborgbane
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 11/04-24, 17:28.
Citat fra: Thom32 Dato 11/04-24, 15:52
Citat fra: frederikhk Dato 11/04-24, 12:02Forligskredsen har besluttet at gå videre med miljøkonsekvensvurdering af den nye jernbane mellem Silkeborg-Aarhus, efter en ekstern vurdering af prisen på projektet. Det anslås at der kan spares 100-200 mio. ved nogle omlægninger af veje osv. Stadig usædvanlig dyrt for en enkeltsporet jernbane.

Overkørsel 56 har man også besluttet hvilke løsninger man går videre med.

Pressemeddelser:
Ny bane Silkeborg-Aarhus

Overkørsel 56

Fornuften sejrer heldigvis hos det lokale folketingsmedlem fra S, Thomas Jensen, der afviser BRT som en mulighed, da det ikke forbinder byerne vestpå, og en jernbane er bedre.

I en artikel fra Midtjyllands Avis, siger han også at de ikke forventer at prisen ender så højt som den gør, da det jo er inkl. den 50% buffer, og projektet allerede er meget detaljeret, så den reelle pris forhåbentlig bliver lavere.

Ved desværre ikke om der er en betalingsmur: https://www.midtjyllandsavis.dk/artikel/1071eb56-3253-4672-811d-e57a98a7aec5/

Dobbeltspor med elmaster og s-togs lignende togdrift Silkeborg-Skanderborg-Aarhus. Hvorfor skal jyderne altid være 2. prioritet mht projekter? Kbh og omegn har da nydt godt af s-tog i 90 år...
tror der er langt op til de passagerer tal s-tog og det Århus Skanderborg kan levere.
Men de førerløs må I da gerne få

Citat fra: hummel_62 Dato 11/04-24, 17:28
Citat fra: Thom32 Dato 11/04-24, 15:52
Citat fra: frederikhk Dato 11/04-24, 12:02Forligskredsen har besluttet at gå videre med miljøkonsekvensvurdering af den nye jernbane mellem Silkeborg-Aarhus, efter en ekstern vurdering af prisen på projektet. Det anslås at der kan spares 100-200 mio. ved nogle omlægninger af veje osv. Stadig usædvanlig dyrt for en enkeltsporet jernbane.

Overkørsel 56 har man også besluttet hvilke løsninger man går videre med.

Pressemeddelser:
Ny bane Silkeborg-Aarhus

Overkørsel 56

Fornuften sejrer heldigvis hos det lokale folketingsmedlem fra S, Thomas Jensen, der afviser BRT som en mulighed, da det ikke forbinder byerne vestpå, og en jernbane er bedre.

I en artikel fra Midtjyllands Avis, siger han også at de ikke forventer at prisen ender så højt som den gør, da det jo er inkl. den 50% buffer, og projektet allerede er meget detaljeret, så den reelle pris forhåbentlig bliver lavere.

Ved desværre ikke om der er en betalingsmur: https://www.midtjyllandsavis.dk/artikel/1071eb56-3253-4672-811d-e57a98a7aec5/

Dobbeltspor med elmaster og s-togs lignende togdrift Silkeborg-Skanderborg-Aarhus. Hvorfor skal jyderne altid være 2. prioritet mht projekter? Kbh og omegn har da nydt godt af s-tog i 90 år...
tror der er langt op til de passagerer tal s-tog og det Århus Skanderborg kan levere.
Men de førerløs må I da gerne få

Det er nu mere dét at der ikke tør investeres. Man får ikke højere passagertal af et gammelt Arriva tog hver time. Der skal investeres så folk kan se at der kommer noget som føles integreret, som en blodåre. Tilflyttere søger integreret infrastruktur.   

Citat fra: Thom32 Dato 11/04-24, 19:29
Citat fra: hummel_62 Dato 11/04-24, 17:28
Citat fra: Thom32 Dato 11/04-24, 15:52
Citat fra: frederikhk Dato 11/04-24, 12:02Forligskredsen har besluttet at gå videre med miljøkonsekvensvurdering af den nye jernbane mellem Silkeborg-Aarhus, efter en ekstern vurdering af prisen på projektet. Det anslås at der kan spares 100-200 mio. ved nogle omlægninger af veje osv. Stadig usædvanlig dyrt for en enkeltsporet jernbane.

Overkørsel 56 har man også besluttet hvilke løsninger man går videre med.

Pressemeddelser:
Ny bane Silkeborg-Aarhus

Overkørsel 56

Fornuften sejrer heldigvis hos det lokale folketingsmedlem fra S, Thomas Jensen, der afviser BRT som en mulighed, da det ikke forbinder byerne vestpå, og en jernbane er bedre.

I en artikel fra Midtjyllands Avis, siger han også at de ikke forventer at prisen ender så højt som den gør, da det jo er inkl. den 50% buffer, og projektet allerede er meget detaljeret, så den reelle pris forhåbentlig bliver lavere.

Ved desværre ikke om der er en betalingsmur: https://www.midtjyllandsavis.dk/artikel/1071eb56-3253-4672-811d-e57a98a7aec5/

Dobbeltspor med elmaster og s-togs lignende togdrift Silkeborg-Skanderborg-Aarhus. Hvorfor skal jyderne altid være 2. prioritet mht projekter? Kbh og omegn har da nydt godt af s-tog i 90 år...
tror der er langt op til de passagerer tal s-tog og det Århus Skanderborg kan levere.
Men de førerløs må I da gerne få

Det er nu mere dét at der ikke tør investeres. Man får ikke højere passagertal af et gammelt Arriva tog hver time. Der skal investeres så folk kan se at der kommer noget som føles integreret, som en blodåre. Tilflyttere søger integreret infrastruktur.   

Uden yderligere kommentarer:
Kollektiv transportsystemet i Karlsruhe (opland 600.000 indbyggere)har 125 mio årlige rejsende, hvoraf letbane/by-banen i 2012 havde de 70 mio, og "snart" forventer at runde 110 mio årlige rejsende.

Aarhus med opland er ca 360.000 indbyggere, så det burde være mulig at opnå væsentlig mere, end man har i dag (jeg har ikke et konsolideret tal for Arriva, DSB, Letbanen og Midttrafik, men det er næppe sammenligneligt med Karlsruhe.

/Lasse

Forligskredsen går videre med ny Silkeborgbane
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 14/04-24, 13:53.
Citat fra: Thom32 Dato 11/04-24, 19:29
Citat fra: hummel_62 Dato 11/04-24, 17:28
Citat fra: Thom32 Dato 11/04-24, 15:52
Citat fra: frederikhk Dato 11/04-24, 12:02Forligskredsen har besluttet at gå videre med miljøkonsekvensvurdering af den nye jernbane mellem Silkeborg-Aarhus, efter en ekstern vurdering af prisen på projektet. Det anslås at der kan spares 100-200 mio. ved nogle omlægninger af veje osv. Stadig usædvanlig dyrt for en enkeltsporet jernbane.

Overkørsel 56 har man også besluttet hvilke løsninger man går videre med.

Pressemeddelser:
Ny bane Silkeborg-Aarhus

Overkørsel 56

Fornuften sejrer heldigvis hos det lokale folketingsmedlem fra S, Thomas Jensen, der afviser BRT som en mulighed, da det ikke forbinder byerne vestpå, og en jernbane er bedre.

I en artikel fra Midtjyllands Avis, siger han også at de ikke forventer at prisen ender så højt som den gør, da det jo er inkl. den 50% buffer, og projektet allerede er meget detaljeret, så den reelle pris forhåbentlig bliver lavere.

Ved desværre ikke om der er en betalingsmur: https://www.midtjyllandsavis.dk/artikel/1071eb56-3253-4672-811d-e57a98a7aec5/

Dobbeltspor med elmaster og s-togs lignende togdrift Silkeborg-Skanderborg-Aarhus. Hvorfor skal jyderne altid være 2. prioritet mht projekter? Kbh og omegn har da nydt godt af s-tog i 90 år...
tror der er langt op til de passagerer tal s-tog og det Århus Skanderborg kan levere.
Men de førerløs må I da gerne få

Det er nu mere dét at der ikke tør investeres. Man får ikke højere passagertal af et gammelt Arriva tog hver time. Der skal investeres så folk kan se at der kommer noget som føles integreret, som en blodåre. Tilflyttere søger integreret infrastruktur.   
Enig, mem hørte en trafik minister siger, først flere passagerer så bedre offentlige transport.

Ved ikke hvor han fik det fra

Citat fra: hummel_62 Dato 14/04-24, 13:53
Citat fra: Thom32 Dato 11/04-24, 19:29
Citat fra: hummel_62 Dato 11/04-24, 17:28
Citat fra: Thom32 Dato 11/04-24, 15:52
Citat fra: frederikhk Dato 11/04-24, 12:02Forligskredsen har besluttet at gå videre med miljøkonsekvensvurdering af den nye jernbane mellem Silkeborg-Aarhus, efter en ekstern vurdering af prisen på projektet. Det anslås at der kan spares 100-200 mio. ved nogle omlægninger af veje osv. Stadig usædvanlig dyrt for en enkeltsporet jernbane.

Overkørsel 56 har man også besluttet hvilke løsninger man går videre med.

Pressemeddelser:
Ny bane Silkeborg-Aarhus

Overkørsel 56

Fornuften sejrer heldigvis hos det lokale folketingsmedlem fra S, Thomas Jensen, der afviser BRT som en mulighed, da det ikke forbinder byerne vestpå, og en jernbane er bedre.

I en artikel fra Midtjyllands Avis, siger han også at de ikke forventer at prisen ender så højt som den gør, da det jo er inkl. den 50% buffer, og projektet allerede er meget detaljeret, så den reelle pris forhåbentlig bliver lavere.

Ved desværre ikke om der er en betalingsmur: https://www.midtjyllandsavis.dk/artikel/1071eb56-3253-4672-811d-e57a98a7aec5/

Dobbeltspor med elmaster og s-togs lignende togdrift Silkeborg-Skanderborg-Aarhus. Hvorfor skal jyderne altid være 2. prioritet mht projekter? Kbh og omegn har da nydt godt af s-tog i 90 år...
tror der er langt op til de passagerer tal s-tog og det Århus Skanderborg kan levere.
Men de førerløs må I da gerne få

Det er nu mere dét at der ikke tør investeres. Man får ikke højere passagertal af et gammelt Arriva tog hver time. Der skal investeres så folk kan se at der kommer noget som føles integreret, som en blodåre. Tilflyttere søger integreret infrastruktur.   
Enig, mem hørte en trafik minister siger, først flere passagerer så bedre offentlige transport.

Ved ikke hvor han fik det fra

Som de fleste ved, så er det omendt. Bedre service giver flere passagerer. Selvom at klima, trængsel og parkering også begynder at spille ind.

Årh H -> Silk bør dobbelspores, elles og bygges til 200 km/t og forberes til føreløse tog. At grave den ned i Silkeborg er spild af penge. De er bedre brugt på dobbelsporet, som vil betyde at flere stationer kan anlægges i byerne imellem.

S-tog bliver det ikke, men en mellemting mellem s-tog og regional, kan man godt opnå omkring Århus, men det er lidt fanget af sækbanegården. Så skal man overveje at bore en tunnel nord på.

Citat fra: hummel_62 Dato 14/04-24, 13:53
Citat fra: Thom32 Dato 11/04-24, 19:29
Citat fra: hummel_62 Dato 11/04-24, 17:28
Citat fra: Thom32 Dato 11/04-24, 15:52
Citat fra: frederikhk Dato 11/04-24, 12:02Forligskredsen har besluttet at gå videre med miljøkonsekvensvurdering af den nye jernbane mellem Silkeborg-Aarhus, efter en ekstern vurdering af prisen på projektet. Det anslås at der kan spares 100-200 mio. ved nogle omlægninger af veje osv. Stadig usædvanlig dyrt for en enkeltsporet jernbane.

Overkørsel 56 har man også besluttet hvilke løsninger man går videre med.

Pressemeddelser:
Ny bane Silkeborg-Aarhus

Overkørsel 56

Fornuften sejrer heldigvis hos det lokale folketingsmedlem fra S, Thomas Jensen, der afviser BRT som en mulighed, da det ikke forbinder byerne vestpå, og en jernbane er bedre.

I en artikel fra Midtjyllands Avis, siger han også at de ikke forventer at prisen ender så højt som den gør, da det jo er inkl. den 50% buffer, og projektet allerede er meget detaljeret, så den reelle pris forhåbentlig bliver lavere.

Ved desværre ikke om der er en betalingsmur: https://www.midtjyllandsavis.dk/artikel/1071eb56-3253-4672-811d-e57a98a7aec5/

Dobbeltspor med elmaster og s-togs lignende togdrift Silkeborg-Skanderborg-Aarhus. Hvorfor skal jyderne altid være 2. prioritet mht projekter? Kbh og omegn har da nydt godt af s-tog i 90 år...
tror der er langt op til de passagerer tal s-tog og det Århus Skanderborg kan levere.
Men de førerløs må I da gerne få

Det er nu mere dét at der ikke tør investeres. Man får ikke højere passagertal af et gammelt Arriva tog hver time. Der skal investeres så folk kan se at der kommer noget som føles integreret, som en blodåre. Tilflyttere søger integreret infrastruktur.   
Enig, mem hørte en trafik minister siger, først flere passagerer så bedre offentlige transport.

Ved ikke hvor han fik det fra
De samme minister der vil kun investere i biler og ikke andet.

Gå op Sider:[1]
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak