Citat fra: Svend Dato 26/04-24, 19:37Det er mere den modsatte køreretning, der vil være et problem. Lokomotiver der kommer fra nord (altså Danmark) vil alle være forsynet med ETCS/ERTMS. Udfordringen - eller det helt store spørgsmål - er, hvordan lokomotiver der kører "på signal" fra syd vil komme ind på Padborg station. Hvis det i det hele taget kan lade sig gøre at finde en løsning. Padborg station bliver jo ikke, ligesom resten af den danske ERTMS/ETCS-net, forsynet med fysiske signaler.
Det bliver også spændende at se, hvor tyskerne har tænkt sig at placere de sidste (tyske) signaler før den danske grænse hhv de første (tyske) signaler efter den danske grænse.
Det sidste signal før Padborg er et dansk indkørselssignal. Man kunne nøjes med at fjerne den og flytte tilslutningn af det tyske sikringsanlæg fra det nuværende sikringsanlæg i Padborg til det nye sikringsanlæg og det sidste tyske signal skal kun vise, at blokken før Padborg er fri. Og de 2 tyske udkørselssignaler i Padborg kan bevares som markering, at her starter det tyske regime.
På ERTMS/ETCS niveau, så skal tyske og danske Radio Blok Center (RBC) snakke sammen. Jeg ser ikke nogen forskel på det niveau, at den tyske side har signaler eller ej. Og proceduren er den samme, hvis det er også imellem de RBC, som også allerede findes allerede i Danmark eller andre steder i verden. Fx er 3 RBC mellem Esbjerg og Struer. Og der er en grænse imellem 2 RBC ved Køge Nord. Et for Lille Syd og en anden for den nye bane. Proceduren er at den RBC, som skal afleverer et tog, sender oplysninger om toget til den nye RBC og den nye RBC sender den kørselstilladelse tilbage, som toget skal bruge efter passage af grænsen imellem dem. Så spørgsmålet er mere, at få 2 RBC fra forskellige levandører til at kommunikere med hinanden.