Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Gå ned Sider: 1 ... 8 9 [10]
Tør vi gætte på en rejsetid med direkte forbindelse København H-Oslo S? De nuværende hurtigste tider er:
Kbh.-Malmö: 0:36 time
Malmö-Göteborg: 2:26 timer
Göteborg-Oslo: 3:31 timer (når Follobanen er klar igen til december)
I alt: 6:33 timer. Hertil skal lægges lidt tid til retningsskifte i Göteborg (endnu). Til gengæld bliver Varberg-tunnelen og dobbeltspor klar til K26. Altså tæt på 6,5 time, eller er det for optimistisk?

MVH; Lars

DSB selv skriver 7 timer i deres præsentationer om de direkte forbindelser, men det er nok et pessimistisk skøn. Link til seneste korte præsentation: https://drive.google.com/file/d/1AX2IfxdxXVZlQYmNE1NvuJLA4Uf_84gz/view

Det ser ikke ud til at det er muligt at løbe om ved perron i Göteborg, så der bliver man nød til at lave lokomotivskifte eller køre med to lokomotiver. Men hele trækkræft situationen er også en sag for sig selv, for EB'erne er ikke udrustet til kørsel i Sverige og Norge og skal man til at leje lokomotiver så vil man nok gerne mindske lokomotivforbruget mest muligt.

Anders

Citat fra: andersj Dato 11/11-24, 21:06DSB selv skriver 7 timer i deres præsentationer om de direkte forbindelser, men det er nok et pessimistisk skøn. Link til seneste korte præsentation: https://drive.google.com/file/d/1AX2IfxdxXVZlQYmNE1NvuJLA4Uf_84gz/view

Det ser ikke ud til at det er muligt at løbe om ved perron i Göteborg, så der bliver man nød til at lave lokomotivskifte eller køre med to lokomotiver. Men hele trækkræft situationen er også en sag for sig selv, for EB'erne er ikke udrustet til kørsel i Sverige og Norge og skal man til at leje lokomotiver så vil man nok gerne mindske lokomotivforbruget mest muligt.
Hvad taler du om? EB kan godt køre i Sverige men ikke Norge.

Citat fra: mgameing123 Dato 11/11-24, 22:18
Citat fra: andersj Dato 11/11-24, 21:06DSB selv skriver 7 timer i deres præsentationer om de direkte forbindelser, men det er nok et pessimistisk skøn. Link til seneste korte præsentation: https://drive.google.com/file/d/1AX2IfxdxXVZlQYmNE1NvuJLA4Uf_84gz/view

Det ser ikke ud til at det er muligt at løbe om ved perron i Göteborg, så der bliver man nød til at lave lokomotivskifte eller køre med to lokomotiver. Men hele trækkræft situationen er også en sag for sig selv, for EB'erne er ikke udrustet til kørsel i Sverige og Norge og skal man til at leje lokomotiver så vil man nok gerne mindske lokomotivforbruget mest muligt.
Hvad taler du om? EB kan godt køre i Sverige men ikke Norge.

EB har ikke svensk ATC.

Anders

Citat fra: mgameing123 Dato 11/11-24, 22:18EB kan godt køre i Sverige men ikke Norge.
DSB's Vectron kan ikke køre i hverken Sverige eller Norge, fordi den ikke har en ATC2-STM til det svensk-norske ATC-system. Men får den det, kan den køre i Sverige, og i Norge indtil Oslo enten fra syd (via Göteborg) eller fra øst (Via Karlstad).

Citat fra: mlarsen Dato 11/11-24, 16:34Smart at køre udenom hvis det er muligt og kan spare tid og lokomotivskifte. Hvad angår Bad Bentheim er de nok nødt til at standse; skiftet mellem Nederlandsk og Tysk kørestrøm kan ikke foretages i fart på den station.


Et eller andet sted kommer man jo nok at lave et lokomotiv skifte, da der endnu ikke er lokomotiver med DK og NL i samme landepakke, men man kan da håbe at det ændrer sig ;)

mvh Marc

Citat fra: LarsJels Dato 11/11-24, 20:42Tør vi gætte på en rejsetid med direkte forbindelse København H-Oslo S? De nuværende hurtigste tider er:
Kbh.-Malmö: 0:36 time
Malmö-Göteborg: 2:26 timer
Göteborg-Oslo: 3:31 timer (når Follobanen er klar igen til december)
I alt: 6:33 timer. Hertil skal lægges lidt tid til retningsskifte i Göteborg (endnu). Til gengæld bliver Varberg-tunnelen og dobbeltspor klar til K26. Altså tæt på 6,5 time, eller er det for optimistisk?

MVH; Lars

Det overrasker mig hver gang at det alligevel tager så lang tid at kommer fra København H til Malmö C. Der er 40 km bane mellem de to stationer, og størstedelen af strækningen er jo bygget til 180 eller 200 km/t, men alligevel kommer gennemsnitshastigheden kun lige en smule op over 60 km/t, selv for de tog der kun standser i Københavns Lufthavn undervejs (eller standser de også i Hyllie...?).

Jeg synes at have læst noget om at Øresundsbanen (eller i hvert fald strækningen mellem København H og Kastrup) bruger et meget stort køretidstillæg i forhold til andre baner. Måske kan dette reduceres når stationen ved lufthavnen bliver udbygget til fire spor.

Citat fra: andersj Dato 11/11-24, 21:06DSB selv skriver 7 timer i deres præsentationer om de direkte forbindelser, men det er nok et pessimistisk skøn. Link til seneste korte præsentation: https://drive.google.com/file/d/1AX2IfxdxXVZlQYmNE1NvuJLA4Uf_84gz/view

Det ser ikke ud til at det er muligt at løbe om ved perron i Göteborg, så der bliver man nød til at lave lokomotivskifte eller køre med to lokomotiver. Men hele trækkræft situationen er også en sag for sig selv, for EB'erne er ikke udrustet til kørsel i Sverige og Norge og skal man til at leje lokomotiver så vil man nok gerne mindske lokomotivforbruget mest muligt.

Angående trækkraft, så skal der jo ikke bruges EB til CDs Comfortjet til Prag, Da CD fra 2026 får leveret 20 Vectron230 der kan køre i Danmark.
Iøvrigt er Comfortjet begyndt at køre til Flensburg, Dog i en amputeret oprangering uden styrevogn og med en af de gamle spisevogne.

mvh Marc 



Citat fra: anho Dato 11/11-24, 23:03
Citat fra: LarsJels Dato 11/11-24, 20:42Tør vi gætte på en rejsetid med direkte forbindelse København H-Oslo S? De nuværende hurtigste tider er:
Kbh.-Malmö: 0:36 time
Malmö-Göteborg: 2:26 timer
Göteborg-Oslo: 3:31 timer (når Follobanen er klar igen til december)
I alt: 6:33 timer. Hertil skal lægges lidt tid til retningsskifte i Göteborg (endnu). Til gengæld bliver Varberg-tunnelen og dobbeltspor klar til K26. Altså tæt på 6,5 time, eller er det for optimistisk?

MVH; Lars

Det overrasker mig hver gang at det alligevel tager så lang tid at kommer fra København H til Malmö C. Der er 40 km bane mellem de to stationer, og størstedelen af strækningen er jo bygget til 180 eller 200 km/t, men alligevel kommer gennemsnitshastigheden kun lige en smule op over 60 km/t, selv for de tog der kun standser i Københavns Lufthavn undervejs (eller standser de også i Hyllie...?).

Jeg synes at have læst noget om at Øresundsbanen (eller i hvert fald strækningen mellem København H og Kastrup) bruger et meget stort køretidstillæg i forhold til andre baner. Måske kan dette reduceres når stationen ved lufthavnen bliver udbygget til fire spor.

Nej. Svaret er "mixtrafik". Hvornår du blander gods, regional og fjerntogskørsel så bliver hastigheden et problem. Hvis du skal se nogen forskel mellem Kh og Cph så skal der til fire spor hele vejen og det sker ikke før 2040...

Citat fra: Ollebrum Dato 12/11-24, 03:11
Citat fra: anho Dato 11/11-24, 23:03
Citat fra: LarsJels Dato 11/11-24, 20:42Tør vi gætte på en rejsetid med direkte forbindelse København H-Oslo S? De nuværende hurtigste tider er:
Kbh.-Malmö: 0:36 time
Malmö-Göteborg: 2:26 timer
Göteborg-Oslo: 3:31 timer (når Follobanen er klar igen til december)
I alt: 6:33 timer. Hertil skal lægges lidt tid til retningsskifte i Göteborg (endnu). Til gengæld bliver Varberg-tunnelen og dobbeltspor klar til K26. Altså tæt på 6,5 time, eller er det for optimistisk?

MVH; Lars

Det overrasker mig hver gang at det alligevel tager så lang tid at kommer fra København H til Malmö C. Der er 40 km bane mellem de to stationer, og størstedelen af strækningen er jo bygget til 180 eller 200 km/t, men alligevel kommer gennemsnitshastigheden kun lige en smule op over 60 km/t, selv for de tog der kun standser i Københavns Lufthavn undervejs (eller standser de også i Hyllie...?).

Jeg synes at have læst noget om at Øresundsbanen (eller i hvert fald strækningen mellem København H og Kastrup) bruger et meget stort køretidstillæg i forhold til andre baner. Måske kan dette reduceres når stationen ved lufthavnen bliver udbygget til fire spor.

Nej. Svaret er "mixtrafik". Hvornår du blander gods, regional og fjerntogskørsel så bliver hastigheden et problem. Hvis du skal se nogen forskel mellem Kh og Cph så skal der til fire spor hele vejen og det sker ikke før 2040...
Hvilket jo også er den måde stort set hele det statslige jernbanenet herhjemme både nu og i mange år fremover skal fungere på.

Det er op til den enkelte selv at vurdere hvorvidt "højhastighedstog" så bliver en reel mulighed?

DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Af anho. 12/11-24, 15:43.
Seneste redigering: 12/11-24, 15:49 af anho
Citat fra: Ollebrum Dato 12/11-24, 03:11
Citat fra: anho Dato 11/11-24, 23:03
Citat fra: LarsJels Dato 11/11-24, 20:42Tør vi gætte på en rejsetid med direkte forbindelse København H-Oslo S? De nuværende hurtigste tider er:
Kbh.-Malmö: 0:36 time
Malmö-Göteborg: 2:26 timer
Göteborg-Oslo: 3:31 timer (når Follobanen er klar igen til december)
I alt: 6:33 timer. Hertil skal lægges lidt tid til retningsskifte i Göteborg (endnu). Til gengæld bliver Varberg-tunnelen og dobbeltspor klar til K26. Altså tæt på 6,5 time, eller er det for optimistisk?

MVH; Lars

Det overrasker mig hver gang at det alligevel tager så lang tid at kommer fra København H til Malmö C. Der er 40 km bane mellem de to stationer, og størstedelen af strækningen er jo bygget til 180 eller 200 km/t, men alligevel kommer gennemsnitshastigheden kun lige en smule op over 60 km/t, selv for de tog der kun standser i Københavns Lufthavn undervejs (eller standser de også i Hyllie...?).

Jeg synes at have læst noget om at Øresundsbanen (eller i hvert fald strækningen mellem København H og Kastrup) bruger et meget stort køretidstillæg i forhold til andre baner. Måske kan dette reduceres når stationen ved lufthavnen bliver udbygget til fire spor.

Nej. Svaret er "mixtrafik". Hvornår du blander gods, regional og fjerntogskørsel så bliver hastigheden et problem. Hvis du skal se nogen forskel mellem Kh og Cph så skal der til fire spor hele vejen og det sker ikke før 2040...

Ah, det er måske lige lovligt skarpt trukket op. Der er nu adskillige steder i verden hvor man godt kan finde ud af både at køre stoptog og meget hurtige tog. F.eks. Shinkansen i Japan, hvor de hurtigste tog kører med deres tophastighed næsten hele vejen. Det kommer så på bekostning af køretiden for de langsommere tog, som skal holde stille på stationerne i flere minutter for at blive overhalet.

Ja, der skal laves nogle afvejninger, men det er ganske muligt at køre hurtigt i blandet trafik. Afvejningen står mellem gennemsnitshastighed for de hurtige tog, gennemsnitshastighed for de langsomme tog, driftsstabilitet, og kapacitet. Er man villig til at ofre én af dem, kan man sagtens optimere de andre. På Øresundsforbindelsen kunne det for eksempel gøres ved at lade hurtigtogene overhale godstog og/eller regionaltog på Kastrup Station. Det vil så bare føre til længere rejsetid for Øresundstogene eller for godstogene. Endnu bedre ville det selvfølgelig være med overhalingsspor på Peberholm.

Citat fra: Ollebrum Dato 12/11-24, 03:11
Citat fra: anho Dato 11/11-24, 23:03
Citat fra: LarsJels Dato 11/11-24, 20:42Tør vi gætte på en rejsetid med direkte forbindelse København H-Oslo S? De nuværende hurtigste tider er:
Kbh.-Malmö: 0:36 time
Malmö-Göteborg: 2:26 timer
Göteborg-Oslo: 3:31 timer (når Follobanen er klar igen til december)
I alt: 6:33 timer. Hertil skal lægges lidt tid til retningsskifte i Göteborg (endnu). Til gengæld bliver Varberg-tunnelen og dobbeltspor klar til K26. Altså tæt på 6,5 time, eller er det for optimistisk?

MVH; Lars

Det overrasker mig hver gang at det alligevel tager så lang tid at kommer fra København H til Malmö C. Der er 40 km bane mellem de to stationer, og størstedelen af strækningen er jo bygget til 180 eller 200 km/t, men alligevel kommer gennemsnitshastigheden kun lige en smule op over 60 km/t, selv for de tog der kun standser i Københavns Lufthavn undervejs (eller standser de også i Hyllie...?).

Jeg synes at have læst noget om at Øresundsbanen (eller i hvert fald strækningen mellem København H og Kastrup) bruger et meget stort køretidstillæg i forhold til andre baner. Måske kan dette reduceres når stationen ved lufthavnen bliver udbygget til fire spor.

Nej. Svaret er "mixtrafik". Hvornår du blander gods, regional og fjerntogskørsel så bliver hastigheden et problem. Hvis du skal se nogen forskel mellem Kh og Cph så skal der til fire spor hele vejen og det sker ikke før 2040...

2040, det er jo lige om et øjeblik. Men hvor kommer det årstal fra og hvad dækker det?

Citat fra: andersj Dato 11/11-24, 21:06DSB selv skriver 7 timer i deres præsentationer om de direkte forbindelser, men det er nok et pessimistisk skøn. Link til seneste korte præsentation: https://drive.google.com/file/d/1AX2IfxdxXVZlQYmNE1NvuJLA4Uf_84gz/view

Det ser ikke ud til at det er muligt at løbe om ved perron i Göteborg, så der bliver man nød til at lave lokomotivskifte eller køre med to lokomotiver. Men hele trækkræft situationen er også en sag for sig selv, for EB'erne er ikke udrustet til kørsel i Sverige og Norge og skal man til at leje lokomotiver så vil man nok gerne mindske lokomotivforbruget mest muligt.

Jeg syntes, det gør situationen bedre. De kan leje et lokomotiv til Gøteborg og så et andet fra Gøteborg til Oslo. At styre retningsændringen - før Talgo-kørende biler ankommer - ville have været sværere, hvis de brugte deres egne Vectrons.

Citat fra: Svend Dato 12/11-24, 17:15
Citat fra: Ollebrum Dato 12/11-24, 03:11
Citat fra: anho Dato 11/11-24, 23:03
Citat fra: LarsJels Dato 11/11-24, 20:42Tør vi gætte på en rejsetid med direkte forbindelse København H-Oslo S? De nuværende hurtigste tider er:
Kbh.-Malmö: 0:36 time
Malmö-Göteborg: 2:26 timer
Göteborg-Oslo: 3:31 timer (når Follobanen er klar igen til december)
I alt: 6:33 timer. Hertil skal lægges lidt tid til retningsskifte i Göteborg (endnu). Til gengæld bliver Varberg-tunnelen og dobbeltspor klar til K26. Altså tæt på 6,5 time, eller er det for optimistisk?

MVH; Lars

Det overrasker mig hver gang at det alligevel tager så lang tid at kommer fra København H til Malmö C. Der er 40 km bane mellem de to stationer, og størstedelen af strækningen er jo bygget til 180 eller 200 km/t, men alligevel kommer gennemsnitshastigheden kun lige en smule op over 60 km/t, selv for de tog der kun standser i Københavns Lufthavn undervejs (eller standser de også i Hyllie...?).

Jeg synes at have læst noget om at Øresundsbanen (eller i hvert fald strækningen mellem København H og Kastrup) bruger et meget stort køretidstillæg i forhold til andre baner. Måske kan dette reduceres når stationen ved lufthavnen bliver udbygget til fire spor.

Nej. Svaret er "mixtrafik". Hvornår du blander gods, regional og fjerntogskørsel så bliver hastigheden et problem. Hvis du skal se nogen forskel mellem Kh og Cph så skal der til fire spor hele vejen og det sker ikke før 2040...

2040, det er jo lige om et øjeblik. Men hvor kommer det årstal fra og hvad dækker det?

Mon ikke det dækker over at den pt gældende Infrastrukturplan strækker sig til 2035, og skal der laves nye ting til implementering derefter, tager det i al fald mindst 5 år. Om det så er realistisk er en anden snak.
/Lasse

Citat fra: MBRrail Dato 11/11-24, 23:10
Citat fra: andersj Dato 11/11-24, 21:06DSB selv skriver 7 timer i deres præsentationer om de direkte forbindelser, men det er nok et pessimistisk skøn. Link til seneste korte præsentation: https://drive.google.com/file/d/1AX2IfxdxXVZlQYmNE1NvuJLA4Uf_84gz/view

Det ser ikke ud til at det er muligt at løbe om ved perron i Göteborg, så der bliver man nød til at lave lokomotivskifte eller køre med to lokomotiver. Men hele trækkræft situationen er også en sag for sig selv, for EB'erne er ikke udrustet til kørsel i Sverige og Norge og skal man til at leje lokomotiver så vil man nok gerne mindske lokomotivforbruget mest muligt.

Angående trækkraft, så skal der jo ikke bruges EB til CDs Comfortjet til Prag, Da CD fra 2026 får leveret 20 Vectron230 der kan køre i Danmark.
Iøvrigt er Comfortjet begyndt at køre til Flensburg, Dog i en amputeret oprangering uden styrevogn og med en af de gamle spisevogne.

mvh Marc 




CDs nye Vectron er i al fald ikke officielt bestilt til kørsel i Danmark, og mig bekendt er der heller ikke Vectron MS med dansk godkendelse i horisonten før en Signalprogrammet er færdigt, så STM boksen kan udelades.
Dertil er det sandsynligt, at DSB vil indlemme Pargtogene i deres kontraktrakbetaling i Danmark, ligesom CD har det i Tjekkiet. Dette er nok svært at få igennem, hvis det er samme togmateriel, der kører hele vejen (man må kun køre på kontraktbetaling i eet land i EU).

Lasse

Gå op Sider: 1 ... 8 9 [10]

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak