Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Står på en Alpetop del 1
Står på en Alpetop del 1
Af Niels Buch. 30/09-23, 17:20.
I dagene fra den 22. til 25. september tilbragte nogle forrygende dage hvor jeg skulle klatre op af flere alpetoppe i Schweiz.....med tog.
Jeg havde valgt at bo i Baar som ligger i nærheden af byen med det gode navn Zug (så er stemningen ligesom sat) .
Jeg startede med verdens stejleste tandhjulsbane, nemlig den op til Pilatus.
Man bliver alligevel noget overrasket over hvor stejl den er. Forhåbentlig kan billederne give et indtryk af hvor stejl banen er. Visse steder stiger den med 48% (og nej der skulle ikke have stået promille).
På toppen var der desværre ret skyet, så det blev ikke til udsigtsbilleder denne gang.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Pilatusbahn i Alpnachstad

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
På vej op mod Pilatus

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
På vej ned fra Pilatus, ses de specielle sporskifter, her under omstilling

Andendagen blev brugt til at køre med tandhjulsbanen op til Rothorn i nærheden af Interlaken.
Banen befares (næsten) 100 % damplokomotiver, hvoraf nogen er af nyere dato og olie-fyrede. Heldigvis var hele to kulfyrede lokomotiver i drift. Således var der 5 damplokomotiver i drift. Det lyder helt vildt når de små lokomotiver kæmper sig op af bjerget.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
To tog på vej op mod Brienzer Rothorn, det forreste med oliefyret lokomotiv og det bagerste med kul.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lokomotiverne nr. 5 (kul) og nr. 16 (olie) i Planalp

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lokomotiv nr. 6 i Planalp

Vi fortsætter med del 2 om lidt.

Hilsen
Niels

Står på en Alpetop del 2
Af Niels Buch. 30/09-23, 17:37.
Hermed 2. del:

3. dag bragte mig til det bjerg som schweizerne betegner som "königin der berge"; Rigi.
Der er to normalsporede tandhjulsbaner der op. Oprindeligt konkurrerende, men nu samlet i Rigibahnen. De har verdens eneste funktionsdygtige tandhjulsdamplokomotiv med lodretstående kedel. Og det skulle luftes den dag.
Jeg startede derfor i Art Goldau hvor damptoget skulle udgå fra.
På toppen var vejret heldigvis godt, selvom der af og til passerede en sky forbi.
Jeg tog den anden bane ned fra bjerget, til Viznau. Herfra sejlede jeg så til Luzern med hjuldamperen "Stadt Luzern". Herlig tur.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lokomotiv nr. 5 i Arth Goldau

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
På banen til Arth Goldau kører hovedsageligt ældre materiel, mens nye tog kører på banen til Viznau. Billedet taget på Rigi Kulm

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ældre oprangering af et Arth Goldau - Rigi tog, med motorvogn nr. 7 i Rigi Staffel

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hjuldamperen "Stadt Luzern" anløber Viznau


Sidste dag skulle jeg transportere mig fra Baar til Bern via Interlaken. Og nu kunne man måske tro at jeg ville slutte på toppen, nemlig på Europas højeste station Jungfraujoch, men det gjorde jeg ikke.
Jeg startede med et besøg på "Bergbahn Lauterbrünnen Mürren". Banen har været nævnt her på siden fordi der er bestilt nye elektriske motorvogne til den ene del af banen. For der er jo faktisk tale om to baner, nemlig først en svævebane og så en "rigtig" jernbane. Svævebanen har (som det også har været nævnt her på siden) erstattet en standseilbahn. Svævebaner bliver nok i øvrigt ikke min stærke side, de svejer altså for meget.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Motorvogn 22 i Mürren, med den lille godsvogn til transport af varer til hotellerne i Mürren forrest

Efter dette besøg, var det faktisk min oprindelige ide at tage til Jungfraujoch, men nogle billeder af små elektriske lokomotiver der skubber tog op af et bjerg, fik mig til at ændre planerne. Så i stedet blev "Schynige Platte Bahn" besøgt. Og det valg fortryder jeg ikke. De små ellokomotivet skubber hver 2 personvogne op af bjerget fra start juli til oktober. Det knirker og knager hele vejen op og det går bestemt ikke stærkt.
Når man når toppen er her også udsigter for alle pengene.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
3 tog på Schynige Platte

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lokomotiv nr. 61 på Schynige Platte

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Et tog på vej ned fra Schynige Platte, set fra et forankørende tog

Jeg håber at der er andre her på siden som måske vil komme med lidt mere fakta om banerne og deres rullende materiel.

Hilsen
Niels

Jeg kan ikke supplere med mere viden om materiel, men her er 4 billeder fra mit besøg ved Pilatusbahn sidste sommer.

Vogne fra Pilatusbahn ankommer til stationen i Alpnachstad ved foden af bjerget.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Udsigt på vejen op med banen
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Udsigt fra udsigtsplatformen på toppen ind mod Luzern
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Tog på vej op eller ned, set fra udsigtsplatformen på toppen.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

Står på en Alpetop del 1
Af Niels Munch. 2/10-23, 09:33.
Seneste redigering: 2/10-23, 09:38 af Niels Munch
Citat fra: Niels Buch Dato 30/09-23, 17:37Jeg håber at der er andre her på siden som måske vil komme med lidt mere fakta om banerne og deres rullende materiel.

Hej Niels,

Tak for en god reportage med fine billeder fra det schweiziske jernbanemekka. Vedr. banerne og deres historie m.v. kan man f.eks. begynde her:

Pilatusbahn: https://en.wikipedia.org/wiki/Pilatus_Railway
Pilatusbahn Rollmaterial: https://www.dragonride.ch/zahnradbahn_rollmaterial.htm
Brienz Rothorn Bahn: https://en.wikipedia.org/wiki/Brienz_Rothorn_Railway
Rigi Bahnen: https://en.wikipedia.org/wiki/Rigi_Railways
Bergbahn Lauterbrunnen-Mürren: https://de.wikipedia.org/wiki/Bergbahn_Lauterbrunnen%E2%80%93M%C3%BCrren
Schynige Platte Bahn: https://en.wikipedia.org/wiki/Schynige_Platte_Railway

Liste von Bergbahnen in der Schweiz: https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_von_Bergbahnen_in_der_Schweiz

Bedste hilsener
Niels

Jeg bor lidt udenfor Luzern, og kan se Pilatus fra min balkon, så kender Pilatusbahn ret godt. Et ingeniør-vidunder, specielt når man tænker på at banen stod færdig i 1889. Et par supplerende billeder:

Pilatusbahn start-punkt i Alpnachstad, man ser banen gå opad og bag om det gule hus, siger lidt om hvor stejl den her, selv helt nede i starten
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Et Pilatusbahn-tog kort før ankomst til endestationen, Pilatus Kulm. Her et af de ældre tog.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Står på en Alpetop del 1
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 6/11-23, 11:57.
"Vis en sveitser en fjelltopp, og han bygger en jernbane opp dit." Jeg husker ikke hveem som har sagt det, men det sto på en tysk jernbanekalender jeg hadde for mange år siden.

Jungfrau Regionen er et skønt område. Vi var også oppe ved Schynige Platte, men også Lauterbrunnen, Grindelwald og Jungfraujoch (Top of Europe)


Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm
Følg min arbejdsdag som lokomotivfører: https://www.instagram.com/kennystog/?hl=da

Citat fra: Niels Buch Dato 30/09-23, 17:20Jeg startede med et besøg på "Bergbahn Lauterbrünnen Mürren". Banen har været nævnt her på siden fordi der er bestilt nye elektriske motorvogne til den ene del af banen. For der er jo faktisk tale om to baner, nemlig først en svævebane og så en "rigtig" jernbane. Svævebanen har (som det også har været nævnt her på siden) erstattet en standseilbahn. Svævebaner bliver nok i øvrigt ikke min stærke side, de svejer altså for meget.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Motorvogn 22 i Mürren, med den lille godsvogn til transport af varer til hotellerne i Mürren forrest

Nye Stadler-tog til Bergbahn Lauterbrunnen-Mürren på vej, se denne dramatiske video: https://media.jungfrau.ch/video/upload/v1715668997/13-5-24-BLM-Transport-1080p.mp4 .

Kilde: https://www.jungfrau.ch/fr-ch/corporate/news/bergbahn-lauterbrunnen-muerren-neues-rollmaterial-wird-auf-der-strasse-und-der-schiene-transportiert/ .

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]
Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak