Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Via hvorfor?
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4
Via hvorfor?
Af Frank Poulsen. 11/03-24, 21:58.
Jeg vil nu mene at skiltningen ikke kun bør basere sig på pendlere der kender alle togsystemer i hovedet. Tvivler jeg i øvrigt på alle pendlere gør. Og i mine øjne noget der burde strammes op på.

Via hvorfor?
Af emc. 11/03-24, 22:04.
Citat fra: RasmusD Dato 11/03-24, 21:20Og her er "via Køge Nord" ikke en særlig nyttig skiltning, da dette tog ikke følger den sædvanlige rute som tog til Næstved med stop i Køge Nord følger. Der burde man have skrevet noget mere informativt, såsom "via Køge Nord og Ringsted".

Glad for, at du er enig.

Generelt bør man ikke skilte så dårligt, at man skal udi søforklaringer om, at pendlere "alligevel kender togene" eller sjældent rejsende "alligevel bruger Rejseplanen". Man skal bare gøre det logisk, ordentligt og forståeligt for alle - eller finde sig et andet job.

Via hvorfor?
Af steenth. 11/03-24, 22:52.
Citat fra: RasmusD Dato 11/03-24, 21:20Problemet er til at overse, hvis man pendler eller i øvrigt kører med toget ofte.

Til mange (slut-)destinationer kører toget reelt kun én vej. Toget fra København til Holbæk og Kalundborg kan fx kun køre én rute, for der er ikke rigtig andre veje til Holbæk. Og for de destinationer, hvor det potentielt er muligt at køre både via gammel eller ny bane, kører toget konsevkent altid én rute. Toget til Esbjerg kører via Roskilde. Toget til Fredericia/Aarhus kører via Køge Nord. Toget til Nykøbing F kører altid via Køge Nord, men stopper det meste af døgnet slet ikke før Ringsted, så der er det egentlig underordnet.

Der er selvfølgelig undtagelser: Regionaltogene med endestation i Næstved kører skiftevis via Roskilde-Ringsted og Køge Nord-Køge. Men de kører aldrig Køge Nord-Ringsted. Og derfor er det i langt de fleste tilfælde tilstrækkeligt at skrive "Via Roskilde" eller "Via Køge Nord", for det er utvetydigt. Et tog kan umuligt komme forbi begge stationer.

Nu har emc så været uheldig og fange et af de få tog til Nykøbing F, der afkobler et togsæt på Næstved station og derfor også har "Næstved" på destinationslisten, og tilmed så sent på aftenen at toget stopper ved flere stationer end i dagtimerne, herunder København Syd og Køge Nord. Og her er "via Køge Nord" ikke en særlig nyttig skiltning, da dette tog ikke følger den sædvanlige rute som tog til Næstved med stop i Køge Nord følger. Der burde man have skrevet noget mere informativt, såsom "via Køge Nord og Ringsted". Eller bare slet ikke have nævnt Næstved som endedestination, så skiltningen matchede de øvrige 12xx-tog.

Men vi er ret meget ude i en edge-case her. Det er kun fordi denne ene afgang afkobler et sæt i Næstved, at der er grund til forvirring. Resten af døgnet kører alle tog fra København Syd til Næstved via det "rigtige" Køge.

Jeg pendler mellem Roskilde og København, og når jeg skal hjem, tjekker jeg sjældent togtider - jeg går bare ind i afgangshallen, kigger på tavlen og finder et tog mod enten Holbæk, Kalundborg, Næstved via Roskilde, eller Esbjerg. Pendlere med færre afgange at vælge mellem, kender sikkert deres minuttal eller endestationer, og har dermed den info de skal bruge.

Og de passagerer, der ikke rejser så ofte, må formodes at benytte Rejseplanen og dermed sigte efter én bestemt afgang med bestemt afgangstid, og for dem er en eventuel "via"-information slet ikke relevant.
Nu kører jeg med toget via Køge og jeg har opleveret mange gange, at der var passagerer, som skulle til Roskilde, som havde taget regionaltoget via Køge. Som du er inde på, så er det ikke fast rejsende, som har problemer med finde ud hvor toget kører hen.

Jeg selv kender minuttal på mit tog. Men i perioden i november/december, hvor godstog vendte på hovedbanegården, var et tog i time forskudt nogle minutter. Der skulle man passe på. Jeg kommer de fleste gange via Tiegensbroen. De oversigtsskærme, som er på det sted, er uden via eller tognummer (som også godt fixpunkt). Hvis man ikke kender toggangen, så er det svært finde det rigtige spor uden at kigge på alle skærme ved trappen. Sammen problem er i perrontunnelen.. Skærmen dernede viser kun afgangstid og destination.

Og der er tog, som kører Køge Nord-Ringsted-Næstved. Lille Syd er ramt af, at et forsinket tog sendes direkte til Næstved via Ringsted... Det er ikke sjovt at blive sat i Køge Nord.... det sker ca. par gange om dagen. Og nogle gang bliver de omlagt via Roskilde...

Via hvorfor?
Af RasmusD. 12/03-24, 00:04.
Citat fra: emc Dato 11/03-24, 22:04Generelt bør man ikke skilte så dårligt, at man skal udi søforklaringer om, at pendlere "alligevel kender togene" eller sjældent rejsende "alligevel bruger Rejseplanen". Man skal bare gøre det logisk, ordentligt og forståeligt for alle - eller finde sig et andet job.

Altså, du har med dit billede ramt det éne tidspunkt i døgnet, hvor der reelt kan være forvirring.

Det meste af tiden kan man komme til tre endestationer fra København Syd. Det ene er Helsingør, som er ligegyldigt i denne sammenhæng. Det andet er Næstved - her kører toget altid* via Køge. Det tredje er Fredericia/Århus - her kører toget altid via Køge Nord. Der går ikke tog fra København Syd mod Roskilde i den almindelige køreplan.

Så det meste af tiden er "via Køge" eller lignende slet ikke nyttig information for toget til Næstved - for der kører kun det samme. Du kan ikke komme til Næstved fra København Syd ad andre veje.

Der er så lige undtagelsen i de sene aftentimer, hvor toget til Nykøbing F også standser på København Syd og Køge Nord, stationer det normalt springer over. Her kan det være nyttigt at skrive "via" på for at skelne, fordi det for disse tre-fire afgange gælder at man kan komme til Næstved ad en anden rute end normalt.

Men de nærmere detaljer om hvor et tog standser er for meget info at få ind på en informationstavle, der blot skal give et hurtigt overblik. Disse oplysninger vises meget bedre på afgangsskærmene for det enkelte spor, der kan vise samtlige stationer, et tog standser på.

"Via"-feltet bruges til at fortælle om et tog kører via Ny Bane eller den gamle bane. I praksis er "via" kun relevant for regionaltogene mellem Helsingør og Næstved samt IC-togene til Fyn og Jylland, for det er de eneste systemer, der byder på alternative ruter til samme destination. Hvis man blindt stiger på toget mod Nykøbing Falster i troen om, at det sikkert stopper i Borup eller Haslev, så er man offer for sine egne forudindtagelser og formodninger i en grad at ingen skiltning kan hjælpe.

(* angående "altid" - det hænder at toget København-Køge-Næstved og omvendt er så forsinket, at det kører uden stop mellem Køge Nord og Næstved for ikke at forstyrre resten af toggangen og kunne nå sit returløb. I disse tilfælde kører toget reelt via Ringsted, men det er uden stop og passagerafsætning, så der er "via" igen en unyttig oplysning, og det faktiske standsningsmønster fremgår igen bedst af skærmen for det enkelte spor)

Via hvorfor?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/03-24, 00:28.
Seneste redigering: 12/03-24, 00:31 af Per Holm
Måske det ville være mere brugbart for de rejsende om man droppede al lyriken og omsvøbene og i stedet ganske simpelt fortalte ad hvilken rute og hvortil man havde tænkt sig at sende togene hen?

For eks. fra Kh: "Strkn. 6 og 4", "Strkn. 6 og 2", "Strkn. 1 og 2" og hvis alt går galt "Strkn. 1 og 4". Bevares: En lille indlæringskurve at overvinde men de stakkels rejsende vil slippe for alle de mulige indforståelser og misforståelser som tråden tidligere har båret vidne om ...  ;D 

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Via hvorfor?
Af thade, Aarhus/Slesvig by. 12/03-24, 06:12.
Man kunne også tænke over, at give de enkelte forbindelser linjenumre, sådan som det eksempelvis sker i Tyskland. Så kunne Helsingør-Næstved hedde Re1, forbindelsen til Kalundburg Re2 osv.
Hvis man så eksmp. skal til Haslev så ved man altid, at det er Re(x) som er det eneste, som holder der.
I Tyskland fungerer lunjenumre i øvrigt primært som en maske eller interface for passageren, i togdriften anvendes stadig specifikke tognumre for den enkelte afgang, således behøver passagere ikke huske at det er alle 12xx-tog som holder, men at det blot er linje Re1, som holder.
Man kunne endda indføre beslægtede numre til hurtigtog m.m. Hvis Re2 f.eks. kørte til Kalundborg kunne man tænke sig at linje Re22 kun kørte til Holbæk.

Via hvorfor?
Af mikkelwf. 12/03-24, 08:32.
Citat fra: Per Holm Dato 12/03-24, 00:28Måske det ville være mere brugbart for de rejsende om man droppede al lyriken og omsvøbene og i stedet ganske simpelt fortalte ad hvilken rute og hvortil man havde tænkt sig at sende togene hen?

For eks. fra Kh: "Strkn. 6 og 4", "Strkn. 6 og 2", "Strkn. 1 og 2" og hvis alt går galt "Strkn. 1 og 4". Bevares: En lille indlæringskurve at overvinde men de stakkels rejsende vil slippe for alle de mulige indforståelser og misforståelser som tråden tidligere har båret vidne om ...  ;D 

Og næste forslag er så at erstatte hele stationsnavnet med stationsforkortelser. Så kan passagererne fandme lære det! (det er de nødt til for overhovedet at komme i nær den rigtige retning!)  ;D

Via hvorfor?
Af steenth. 12/03-24, 10:46.
Citat fra: Per Holm Dato 12/03-24, 00:28Måske det ville være mere brugbart for de rejsende om man droppede al lyriken og omsvøbene og i stedet ganske simpelt fortalte ad hvilken rute og hvortil man havde tænkt sig at sende togene hen?

For eks. fra Kh: "Strkn. 6 og 4", "Strkn. 6 og 2", "Strkn. 1 og 2" og hvis alt går galt "Strkn. 1 og 4". Bevares: En lille indlæringskurve at overvinde men de stakkels rejsende vil slippe for alle de mulige indforståelser og misforståelser som tråden tidligere har båret vidne om ... 
Du er meget glad for strækningsnumre. Men fru. og hr. Hansen, som kun rejser en gang om året. Hvordan skal de vide hvad for en strækning et nummer dækker over? Du kan hellere ikke søge frem til dem. Hvis du ikke kan formidle det, så falder den ide meget tung til jorden.

Via hvorfor?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/03-24, 12:15.
Seneste redigering: 12/03-24, 12:21 af Per Holm
Den "tyske" måde hvor hver regionaltogslinje betegnes med sit eget nummer lyder egentlig meget besnærende. I Tyskland har man jo også en større erfaring med at formidle komplekse net til den almindelige rejsende og det de der har valgt har nok vist sig at holde vand.

Det er vel egentlig også DSBs måde at gøre det på: Hver gang Hovedbanegården eller Svanemøllen "brænder" og Lyngby-toget skal køre over Nørrebro får det sit eget litra.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Via hvorfor?
Af anho. 12/03-24, 14:02.
Citat fra: Per Holm Dato 12/03-24, 00:28Måske det ville være mere brugbart for de rejsende om man droppede al lyriken og omsvøbene og i stedet ganske simpelt fortalte ad hvilken rute og hvortil man havde tænkt sig at sende togene hen?

For eks. fra Kh: "Strkn. 6 og 4", "Strkn. 6 og 2", "Strkn. 1 og 2" og hvis alt går galt "Strkn. 1 og 4". Bevares: En lille indlæringskurve at overvinde men de stakkels rejsende vil slippe for alle de mulige indforståelser og misforståelser som tråden tidligere har båret vidne om ...  ;D 

Jeg ved godt at forslaget om strækningsnumre er i sjov, men det ville da ikke være en helt dårlig ide at skrive "Næstved via Lille Syd" på togene som kører den vej, og "Næstved via Vestbanen" på dem som kører via Roskilde.

De fleste baner har allerede rimelig mundrette navne, som man kan bruge i skiltning. Den eneste på Sjælland der mangler et navn der er let at huske og nemt at sige er vel Ny Bane.

...men linjenumre er måske alligevel en bedre ide.

Via hvorfor?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/03-24, 14:51.
Seneste redigering: 12/03-24, 14:57 af Per Holm
Korte linjebetegnelser vil nok være nemmest at præsentere. For eksempel foretrækker DSB "F" frem for "København Syd/Hellerup/Klampenborg via Flintholm/Ringbanen"

Men man kan sagtens danne linjebetegnelserne ud fra strækningsnumrene så "nørderne" også kan være med: Re15 og Re51 når det har noget med Holbæk og Kalundborg at gøre, Re46 og Re64 så kører man forbi Hugos Kælder og Re12, Re21, Re26 og Re62 så kører man en af de andre veje. Re11 O'ense/Fredericia, Re23 og Re32 Rostock via Gedser. 😀

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Via hvorfor?
Af Frank Poulsen. 12/03-24, 16:00.
S-tog har jo linjenumre om hvor de stopper. Så ja det synes jeg ville være fint til det sjællandske regionaltogsnet. Problemet kommer ved omlægninger, sen aften osv osv. Hvad nummer skal de så have når Kalundborg toget kører via København Syd i stedet for Valby, og måske kun den ene retning osv osv.

Via hvorfor?
Af thomastog. 12/03-24, 19:30.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 12/03-24, 16:00S-tog har jo linjenumre om hvor de stopper. Så ja det synes jeg ville være fint til det sjællandske regionaltogsnet. Problemet kommer ved omlægninger, sen aften osv osv. Hvad nummer skal de så have når Kalundborg toget kører via København Syd i stedet for Valby, og måske kun den ene retning osv osv.

Tror du skal nær-studere f.eks linje A/E, hverdag i dagtimerne, hhv. aften/weekend, inden du bruger dem som eksempel ;-)

Via hvorfor?
Af larsht, København. 12/03-24, 22:46.
Citat fra: thomastog Dato 12/03-24, 19:30
Citat fra: Frank Poulsen Dato 12/03-24, 16:00S-tog har jo linjenumre om hvor de stopper. Så ja det synes jeg ville være fint til det sjællandske regionaltogsnet. Problemet kommer ved omlægninger, sen aften osv osv. Hvad nummer skal de så have når Kalundborg toget kører via København Syd i stedet for Valby, og måske kun den ene retning osv osv.

Tror du skal nær-studere f.eks linje A/E, hverdag i dagtimerne, hhv. aften/weekend, inden du bruger dem som eksempel ;-)
A1 og A2 har et standsningsmønster, A3 og A4 har et andet standsningsmønster........

Mvh
Lars

Via hvorfor?
Af thomastog. 13/03-24, 10:19.
Citat fra: larsht Dato 12/03-24, 22:46
Citat fra: thomastog Dato 12/03-24, 19:30
Citat fra: Frank Poulsen Dato 12/03-24, 16:00S-tog har jo linjenumre om hvor de stopper. Så ja det synes jeg ville være fint til det sjællandske regionaltogsnet. Problemet kommer ved omlægninger, sen aften osv osv. Hvad nummer skal de så have når Kalundborg toget kører via København Syd i stedet for Valby, og måske kun den ene retning osv osv.

Tror du skal nær-studere f.eks linje A/E, hverdag i dagtimerne, hhv. aften/weekend, inden du bruger dem som eksempel ;-)
A1 og A2 har et standsningsmønster, A3 og A4 har et andet standsningsmønster........

Ja internt og i TKS. Men troede vi snakkede om, hvordan man benævner tog-linier overfor kunderne, så de ved hvilken rute/standsningsmønster toget har (?)

Gå op Sider: 1 [2] 3 4
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere
DSB MX 132

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak