Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Øresundstog på Kystbanen?
Gå ned Sider:[1] 2
Jeg troede da  ikke at Øresundstogene kørte på Kystbanen mere, men denne trafikinfo fra DSB antyder noget andet.

https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/fr---rungsted/

Citat fra: Anders Larsen Dato 16/04-23, 08:39Jeg troede da  ikke at Øresundstogene kørte på Kystbanen mere, men denne trafikinfo fra DSB antyder noget andet.

https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/fr---rungsted/

Problemet er, at "Øresundstog" bruges i flere betydninger.

- Nogle mener "Litra ET", når de siger øresundstog
- Nogle mener tog der kører til Sverige (langs Øresund)
- Nogle er måske i en kaotisk situation, og får brugt "gamle" termer

Der kører stadig ET på kysten (dem der ejes/drives af DSB), ofte til Nivå, lejlighedsvis til Helsingør. De kører dog ikke til Sverige.

Øresundstog på Kystbanen?
Af MBRrail. 16/04-23, 12:13.
Men at der dirkte står "Øresundståg" på ETerne gør jo heller ikke det nemmere.

Mvh Marc

Øresundstog på Kystbanen?
Af andersj, Aalborg. 16/04-23, 12:32.
Citat fra: thomastog Dato 16/04-23, 09:52Der kører stadig ET på kysten (dem der ejes/drives af DSB), ofte til Nivå, lejlighedsvis til Helsingør. De kører dog ikke til Sverige.

Ikke længere til Nivå, da Nivå-tog nu skal have ETCS for at kunne fortsætte til Køge/Næstved. ET kører dog nu fast nogle løb på Helsingør-Roskilde-Næstved togene.

Anders

Øresundstog på Kystbanen?
Af ChrBrun. 18/04-23, 21:44.
I dag holdt der f eks 3 ET stammer på Helsingør St kl 13 (til Næstved og Roskilde)Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Christian Brun

Hvordan skal det bli i fremtiden?
Öresundståg AB i betydelsen Skånetrafiken med flere,
ønsker å kjøpe alle ET fra DSB.

Har DSB nye tog å bruke Helsingør-Roskilde etc?

Allerede til sommeren vil de være behov til 9-vogners tog til Göteborg (dvs Mölndal)
fordi SJ kjører ikke Malmö-Göteborg grunnet banearbeide Göteborg-Mölndal.


Set udefra:

På den ene side vil DSB gerne reducere antallet af materieltyper (det tema har været oppe før), hvilket vil tale for at sælge de resterende ET.

På den anden side vil DSB så miste ca. 1800 sæder, som der er hårdt brug for i trafikken på Sjælland. De "tyske" IC3'ere er vel en del af regningen her, men de skal lige omrustes til ETCS (og de tyske IC1-vogne lige godkendes - nu bliver det snart spændende at se om det sker, inden Talgo-sættene kommer  :D ), og der går nogle år før Coradiaerne er klar til trafik i Danmark.

Nu ved jeg godt, det er noget lidt andet, men jeg har tænkt lidt på, hvorfor man egentlig ikke bruger dobbeltdækkervogne til lufthavnen, for eksempel på Slagelse-toget?


Forudsætningerne for materielkabalen ændrer sig næste år, idet man går fra seks tog i timen + myldretidstog til fire tog i timen + myldretidstog. Og myldretidstogene skal køres med IC4 til/fra Holbæk, i stedet for at være knyttet sammen med IC-systemerne.

Det frigiver dobbeltdækkere og IR4 (og måske også IC3, det kan jeg ikke helt huske).

Citat fra: jacobchristensen Dato 20/04-23, 09:56Set udefra:

På den ene side vil DSB gerne reducere antallet af materieltyper (det tema har været oppe før), hvilket vil tale for at sælge de resterende ET.

På den anden side vil DSB så miste ca. 1800 sæder, som der er hårdt brug for i trafikken på Sjælland. De "tyske" IC3'ere er vel en del af regningen her, men de skal lige omrustes til ETCS (og de tyske IC1-vogne lige godkendes - nu bliver det snart spændende at se om det sker, inden Talgo-sættene kommer  :D ), og der går nogle år før Coradiaerne er klar til trafik i Danmark.
Jeg spørger med hensyn til godkendelse, de vogne IC1 det er jo vogne der næsten har kørt i Danmark tidligere og tænk på Snælltåget deres vogne blev godkendte og ligeledes SK nattog til Hamburg, så hvormange skal der til med venlig hilsen

Bent Jensen

Undskyld jeg kom lidt ud af tråden
Med venlig hilsen Bent Jensen

Øresundstog på Kystbanen?
Af LM94. 22/04-23, 16:44.
Det ligner, at de skal overdrages. Om det så bliver til SJ er nok tvivlsomt. Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Øresundstog på Kystbanen?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 22/04-23, 17:07.
Tåbelig at sende infrastruktur til DSB skal ikke spredes men men samles. Skulle Arriva så have vest Jylland?

Citat fra: hummel_62 Dato 22/04-23, 17:07Tåbelig at sende infrastruktur til DSB skal ikke spredes men men samles. Skulle Arriva så have vest Jylland?

Jeg studsede også over det.

Som jeg ser det kan der være to baggrunde - en teknisk og en politisk. Det følgende er rent gæt og betragt det gerne til oplæg til diskussion, også fra folk som ved bedre:

Den tekniske grund kunne have noget med den automatiserede drift at gøre. Altså at der er så tætte integrationer pga den førerløse drift at togkørsel og infrastruktur bedst drives sammen, som vi kender det fra metroen.

Den politiske grund kan være sammenhængende med den første. Ved at lægge infrastrukturen tilbage i DSB er det en relativt simpel øvelse at udskille S-tog fra den øvrige virksomhed og fx lægge den sammen med Metroselskabet, da de to banesystemer kommer til at minde meget om hinanden. Forslaget om at lægge de to bybanesystemer i samme selskab har før været bragt til torvs, men om der er planer om dette og om det skyldes praktiske forhold eller politisk pres fra fx københavnske sognerådspolitikere, der ønsker at få magten over hele den offentlige transport, ligger bag, det ved jeg ikke.

Øresundstog på Kystbanen?
Af andersj, Aalborg. 24/04-23, 12:06.
Hele årsagen til at man rundt omkring i Europa skulle adskille infrastrukturen fra den statslige operatør, var for at sikre lige vilkår og adgang for alle operatører.

S-banen er et lukket system hvor der ikke vil være mere end en operatør i daglig drift, ligesom på metroen eksempelvis. Så her giver det mening at infrastrukturforvalter og operatør er den samme virksomhed, så man også bedre kan koordinere sporarbejder og driftsforstyrrelser. For der er helt klart fordele ved at det hele er samlet i et hus.

Anders

Gå op Sider:[1] 2

Jernbanebøger

På Sporet Af 2021

På Sporet Af 2021. Pris 240 kr.

Læs mere
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak