Citat fra: hummel_62 Dato 22/04-23, 17:07Tåbelig at sende infrastruktur til DSB skal ikke spredes men men samles. Skulle Arriva så have vest Jylland?
Jeg studsede også over det.
Som jeg ser det kan der være to baggrunde - en teknisk og en politisk. Det følgende er rent gæt og betragt det gerne til oplæg til diskussion, også fra folk som ved bedre:
Den tekniske grund kunne have noget med den automatiserede drift at gøre. Altså at der er så tætte integrationer pga den førerløse drift at togkørsel og infrastruktur bedst drives sammen, som vi kender det fra metroen.
Den politiske grund kan være sammenhængende med den første. Ved at lægge infrastrukturen tilbage i DSB er det en relativt simpel øvelse at udskille S-tog fra den øvrige virksomhed og fx lægge den sammen med Metroselskabet, da de to banesystemer kommer til at minde meget om hinanden. Forslaget om at lægge de to bybanesystemer i samme selskab har før været bragt til torvs, men om der er planer om dette og om det skyldes praktiske forhold eller politisk pres fra fx københavnske sognerådspolitikere, der ønsker at få magten over hele den offentlige transport, ligger bag, det ved jeg ikke.