Nu blev lufthavnen nævnt og hvordan der er en opdeling mellem SAS og lufthavnen, men det er jo ikke helt så enkelt. Lufthavnen er jo en megamyretue og kun omkring 10% af medarbejderne i lufthavnen er direkte ansat i Københavns Lufthavne A/S – resten er ansatte i andre virksomheder, der bare lige tilfældigvis arbejder med lufttrafik i lufthavnen.
Og her har SAS jo faktisk en ret stor business for ground handling, hvor de også supporterer andre flyselskaber, hvad enten det er (nye) alliancepartnere eller bare nogle de har en bilateral aftale med. Det gælder alt fra check in til bagagehåndtering til loungeadgang til at checke boardingpas ved gatesne og her er der vel nok noget, der kunne overføres til jernbanen i hvert fald for de store stationer.
F.x. har DSB jo en lounge på Hovedbanen for deres passagerer og det er jo lidt konkurrenceforvridende for en konkurrent, at de enten skal købe adgang i DSBs lounge eller leje et lokale for at kunne tilbyde deres passagerer en lounge. Der er få stationer, der er store nok til at kunne understøtte en "lufthavnsmodel" fuldt ud, men på de store stationer kunne det da være noget at se på.
Hovedbanegården ligger jo på en toplækker addresse og der kunne man da godt forestille sig, at der kunne være nye muligheder for udvikling, hvis den blev udskilt og skulle udvikle sig på egen hånd – man kunne forestille sig større synergier med de to hoteller mod Vesterbrogade, samarbejde med Tivoli, udvikling af centerkoncept, der ikke kun var til rejsende og meget andet.
Og så kunne det da give nogle muligheder, når nu København på et tidspunkt bliver en by med flere banegårde. Metroselskabet er jo ved at bygge et højhus på København Syd og med concoursen i kælderen skulle der jo her gerne være nogle muligheder for at lave noget passagerrettet service. Internationale tog vil jo nok bruge enten Hovedbanen, Kbh S eller lufthavnen (eller en flere af dem) og så ville det da være lækkert, hvis serviceniveauet overfor passagerene var en faktor, når nu alle 3 i øvrigt er rimeligt godt forbundne med metro og Øresunds-/S-tog.
Det kunne også være, at der kunne være ræson i nye stationer. Jeg har før nævnt Dybbelsbro Fjern/International som en teoretisk mulighed, men det kunne jo også være, at en ny station på en shunt i Aarhus kunne gøre det baneprojekt gangbart (og især finansierbart). Mulighederne er i hvert fald uendelige i drømmeland ...