Citat fra: esni Dato 13/06-23, 16:06Citat fra: thomastog Dato 13/06-23, 15:40Citat fra: kme Dato 13/06-23, 15:30Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/06-23, 10:41I gamle dage blev alle "steder" i intern korrespondance stedfæstet med en kilometerangivelse på 3 decimaler - altså med en afvigelse på +/- 1 meter. Jeg har set sager, hvor en baneingeniør har fået smidt en sag tilbage i hovedet, fordi et nyt trinbræt ikke var nøjagtigt beskrevet: Afstanden mellem station A og station B skulle være den samme som summen af afstanden mellem station A og trinbræt C og afstanden mellem trinbræt C og station B.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Af ren nysgerrighed: Er 3. decimal faktisk en meter? Meteren blev først indført i 1907 og da havde man bygget en del bane - vel efter mil-systemet? (en mil = 7,5 km).
En "kilometerangivelse med 3 decimaler", der vil sidste decimal altid angive meter.
Men en afstand, der efter 1907 ville være angivet som en "kilometerangivelse med 3 decimaler", hvordan ville en tilsvarende afstand være angivet? For man brugte vel ikke decimalbrøk på mil-afstande? Men kravet til 'ubestemtheden' på angivelsen skulle vel være ca den samme fysiske afstand?
God eftermiddag i forummet
Hvordan selve notationen for jernbanestrækninger var, før metersystemet indførtes, ved jeg ikke, men jeg ved, at Ole Rømers vejopmålinger skete ved kongelig forordning af 1/5 1683, og den bestemte, at vejlængderne skulle angive i mil a' 4000 favne a' 2 fod, hvilket er lig med 4 bueminutter, som svarer (næsten) til 7,5 km - helt nøjagtigt 7532,48 m.
Håndværkernes måleenheder: fod, tommer, linier og skrupler anførtes jo med streger.
2 fod, 4 tommer 6 linjer noteredes: 2'4''6'''.
Om man har haft en lignende notation for mil, alen osv. er jo nærliggende at tænke sig.
Venlige hilsner i sommervarmen
Niels H