Citat fra: TWB Dato 12/06-23, 05:27..
Og metalhjul slides som gummihjul. Hvilket betyder at omkredsen på et metalhjul på et tog varierer med 1-2%.
Metalhjuls diameter varierer slet ikke på samme måde, som med gummihjul. Så din sammenligning holder ikke.
Men man kalibrerer i forhold til den faktiske hjuldiameter. Så, med dine tal, hvis hjulet er slidt 2% mindre, vil toget køre 196 km/h, når det viser 200 km/h.
Citat fra: TWB Dato 12/06-23, 05:27Så bruges hjulets omdrejningshastighed til at bestemme arten - så er denne følgelig ikke præcis. Meget lig hvad der sker i en bil.
Nej, den viste hastiged vil/kan blive højere, efterhånden som hjulet slides. Men så kalibrerer man blot den registrerede hjuldiameter.
Hvad tror du der sker, hvis ATC måler (via hjuldiameter) en længere afstand til næste balise, ende der forventes ?
Den kalibrering vil være ret præcis, ellers vil man mærke det på den hårde måde.