Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Gå ned Sider: 1 ... 18 19 [20] 21 22 ... 34
Citat fra: TWB Dato 11/06-23, 06:21
Citat fra: ivar Dato 10/06-23, 23:41
Citat fra: TWB Dato 10/06-23, 22:22Er strækningen godkendt til den hastighed.

Kører du 200 km/h så skal højeste tilladte hastighed vist være 220 km/h???

Hvad har du gjort for at undersøge, om det er tilfældet?
Noget meget mærkeligt!

Stillet spørgsmålet i dette forum!

Har du et problem med det?
.......men, siger du dermed at for at måtte køre 180 km/t på eksisterende SR-strækninger, skal strækningshastigheden være 198?

Mvh
Lars

Citat fra: larsht Dato 11/06-23, 09:14
Citat fra: TWB Dato 11/06-23, 06:21
Citat fra: ivar Dato 10/06-23, 23:41
Citat fra: TWB Dato 10/06-23, 22:22Er strækningen godkendt til den hastighed.

Kører du 200 km/h så skal højeste tilladte hastighed vist være 220 km/h???

Hvad har du gjort for at undersøge, om det er tilfældet?
Noget meget mærkeligt!

Stillet spørgsmålet i dette forum!

Har du et problem med det?
.......men, siger du dermed at for at måtte køre 180 km/t på eksisterende SR-strækninger, skal strækningshastigheden være 198?
Jeg er rimelig sikker på at derer et tillæg på 10%.
Med andre ord ord.
Når en strækning er godkendt til 180 km/h så er den bygget og planlagt til 198 km/h.

Hvilket vel er ganske fornuftigt.

Stort set alle hastighedsmålere har en usikkerhed på 5-8%.
Mår du kører 100 km/h i den bil - så er den reeelle hastighed omkring 92-94 km/h.

Ringsted–Vigerslev er under test blevet gennemkørt med 255 km/t da den blev testet og banen blev godkendt til 250 km/t da den blev åbnet (selvom signalsystemet så gør, at det ikke har kunnet lade sig gøre). Storebæltsforbindelsen er blevet kørt igennem med 235 km/t under en test og man må gå ud fra at man også har testet Øresund på samme måde inden man har lavet hastighedsgrænserne som man har.

Citat fra: TWB Dato 11/06-23, 12:43Jeg er rimelig sikker på at derer et tillæg på 10%.
Med andre ord ord.
Når en strækning er godkendt til 180 km/h så er den bygget og planlagt til 198 km/h.

Hvilket vel er ganske fornuftigt.

Stort set alle hastighedsmålere har en usikkerhed på 5-8%.
Mår du kører 100 km/h i den bil - så er den reeelle hastighed omkring 92-94 km/h.

Det her er noget sludder. Når man bygger en bane og godkender den til en given hastighed skal den ganske rigtigt testes med en højere hastighed så der er en sikkerhedsmargen. Det er ikke unikt i jernbanesammenhæng, men gælder alle former for ingeniørkunst – mange steder lægger man 50% oveni den forventede maksimalbelastning når man regner på hvad systemet skal kunne.

Ift hvad der bliver vist på skærmen tænker jeg, at man kan regne med at man i tog, der bliver betjent af uddannet personale, godt kan vise den reelle hastighed. I biler viser man en højere hastighed sådan at man ikke ender med at køre for stærkt hvis man pludseligt får nye (lidt større) dæk på bilen. Tog har ikke dæk og kommer uanset hvad ikke ud og køre med nogle hjul der pludseligt har en anden størrelse og så giver det jo meget god mening bare at vise hastigheden.

Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Af frederikhk. 11/06-23, 14:21.
Seneste redigering: 11/06-23, 14:23 af frederikhk
Citat fra: mpp Dato 11/06-23, 14:14Ringsted–Vigerslev er under test blevet gennemkørt med 255 km/t da den blev testet og banen blev godkendt til 250 km/t da den blev åbnet (selvom signalsystemet så gør, at det ikke har kunnet lade sig gøre). Storebæltsforbindelsen er blevet kørt igennem med 235 km/t under en test og man må gå ud fra at man også har testet Øresund på samme måde inden man har lavet hastighedsgrænserne som man har.

Ringsted-København blev faktisk ikke godkendt til 250 km/t, da man ikke nåede op på de krævede 275 km/t.

Jeg mener det blev diskuteret tidligere i dette forum, om hvorfor den endnu ikke er godkendt til 250. Men det ændrer sig snart, når SJ får deres nye højhastighedstog, som også kan køre i Danmark, så bliver man tvunget til at få det sidste på plads.

Citat fra: TWB Dato 11/06-23, 12:43
Citat fra: larsht Dato 11/06-23, 09:14
Citat fra: TWB Dato 11/06-23, 06:21
Citat fra: ivar Dato 10/06-23, 23:41
Citat fra: TWB Dato 10/06-23, 22:22Er strækningen godkendt til den hastighed.

Kører du 200 km/h så skal højeste tilladte hastighed vist være 220 km/h???

Hvad har du gjort for at undersøge, om det er tilfældet?
Noget meget mærkeligt!

Stillet spørgsmålet i dette forum!

Har du et problem med det?
.......men, siger du dermed at for at måtte køre 180 km/t på eksisterende SR-strækninger, skal strækningshastigheden være 198?
Jeg er rimelig sikker på at derer et tillæg på 10%.
Med andre ord ord.
Når en strækning er godkendt til 180 km/h så er den bygget og planlagt til 198 km/h.

Hvilket vel er ganske fornuftigt.

Stort set alle hastighedsmålere har en usikkerhed på 5-8%.
Mår du kører 100 km/h i den bil - så er den reeelle hastighed omkring 92-94 km/h.
Sikke dog noget værre sludder - kører bilen 100km/t, så kører bilen 100km/t, hastigheden er absolut. Hvad visningen er på bilens speedometer er anden sag.

Det er TILLADT at køre 200km/t på strækning 6, Vigerslev-Ringsted (via Køge Nord) (fraregnet visse lokale restriktioner) - det betyder at man MÅ køre 200km/t.
Ligeledes betyder det at man under de nuværende forhold MÅ køre 200km/t - ikke 220km/t

Mvh
Lars

Citat fra: larsht Dato 11/06-23, 14:24
Citat fra: TWB Dato 11/06-23, 12:43
Citat fra: larsht Dato 11/06-23, 09:14
Citat fra: TWB Dato 11/06-23, 06:21
Citat fra: ivar Dato 10/06-23, 23:41
Citat fra: TWB Dato 10/06-23, 22:22Er strækningen godkendt til den hastighed.

Kører du 200 km/h så skal højeste tilladte hastighed vist være 220 km/h???

Hvad har du gjort for at undersøge, om det er tilfældet?
Noget meget mærkeligt!

Stillet spørgsmålet i dette forum!

Har du et problem med det?
.......men, siger du dermed at for at måtte køre 180 km/t på eksisterende SR-strækninger, skal strækningshastigheden være 198?
Jeg er rimelig sikker på at derer et tillæg på 10%.
Med andre ord ord.
Når en strækning er godkendt til 180 km/h så er den bygget og planlagt til 198 km/h.

Hvilket vel er ganske fornuftigt.

Stort set alle hastighedsmålere har en usikkerhed på 5-8%.
Mår du kører 100 km/h i den bil - så er den reeelle hastighed omkring 92-94 km/h.
Sikke dog noget værre sludder - kører bilen 100km/t, så kører bilen 100km/t, hastigheden er absolut. Hvad visningen er på bilens speedometer er anden sag.

Det er TILLADT at køre 200km/t på strækning 6, Vigerslev-Ringsted (via Køge Nord) (fraregnet visse lokale restriktioner) - det betyder at man MÅ køre 200km/t.
Ligeledes betyder det at man under de nuværende forhold MÅ køre 200km/t - ikke 220km/t
Hvad er sludder!
Dit indlæg måske!!!

Når du kører i din bil så bruger dit speedometer eller er det bare efter en fornemmelse?

Bruger du dit speedometer så er der en vis fejlmarrgin. Hvilet de fleste ved. Men åbenbart ikke dig!

Når en togstrækning - her var der tale om Peberholmen og en del af Øresundsbroen- så var mit indlæg en kommentar til at man viste et foto med hastighed på 200 km/h på strækningen
Kører man så meget - så er jeg rimelig sikker på at strækningen er bygget til 200 + 10%.
Netop fordi der en en fejlvisning.


Citat fra: frederikhk Dato 11/06-23, 14:21Ringsted-København blev faktisk ikke godkendt til 250 km/t, da man ikke nåede op på de krævede 275 km/t.

Jeg mener det blev diskuteret tidligere i dette forum, om hvorfor den endnu ikke er godkendt til 250. Men det ændrer sig snart, når SJ får deres nye højhastighedstog, som også kan køre i Danmark, så bliver man tvunget til at få det sidste på plads.

Ah, det giver mening. Så med de testkørsler man har lavet ville den kunne blive godkendt til 230 og ellers må man få lavet nogle nye testkørsler? Er der så ikke i alle tilfælde noget med, at man kun kan køre 230 km/t omkring Køge Nord da der er et sving der?

Hvorfor al den snak? Gå dog ind og gik i strækningsoversigten... Der står tydeligt 200, og enkelte steder 180 lokalt på den strækning. Der er ikke så meget tvivl. Ingen undtagelser for lette togsæt eller andet, som i det gamle TIB.

https://bane.dk/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/ORF?drilldown=058edfdc-d7b8-4c6a-9447-d55eb32e39ae

Citat fra: TWB Dato 11/06-23, 14:32
Citat fra: larsht Dato 11/06-23, 14:24
Citat fra: TWB Dato 11/06-23, 12:43
Citat fra: larsht Dato 11/06-23, 09:14
Citat fra: TWB Dato 11/06-23, 06:21
Citat fra: ivar Dato 10/06-23, 23:41
Citat fra: TWB Dato 10/06-23, 22:22Er strækningen godkendt til den hastighed.

Kører du 200 km/h så skal højeste tilladte hastighed vist være 220 km/h???

Hvad har du gjort for at undersøge, om det er tilfældet?
Noget meget mærkeligt!

Stillet spørgsmålet i dette forum!

Har du et problem med det?
.......men, siger du dermed at for at måtte køre 180 km/t på eksisterende SR-strækninger, skal strækningshastigheden være 198?
Jeg er rimelig sikker på at derer et tillæg på 10%.
Med andre ord ord.
Når en strækning er godkendt til 180 km/h så er den bygget og planlagt til 198 km/h.

Hvilket vel er ganske fornuftigt.

Stort set alle hastighedsmålere har en usikkerhed på 5-8%.
Mår du kører 100 km/h i den bil - så er den reeelle hastighed omkring 92-94 km/h.
Sikke dog noget værre sludder - kører bilen 100km/t, så kører bilen 100km/t, hastigheden er absolut. Hvad visningen er på bilens speedometer er anden sag.

Det er TILLADT at køre 200km/t på strækning 6, Vigerslev-Ringsted (via Køge Nord) (fraregnet visse lokale restriktioner) - det betyder at man MÅ køre 200km/t.
Ligeledes betyder det at man under de nuværende forhold MÅ køre 200km/t - ikke 220km/t
Hvad er sludder!
Dit indlæg måske!!!

Når du kører i din bil så bruger dit speedometer eller er det bare efter en fornemmelse?

Bruger du dit speedometer så er der en vis fejlmarrgin. Hvilet de fleste ved. Men åbenbart ikke dig!

Når en togstrækning - her var der tale om Peberholmen og en del af Øresundsbroen- så var mit indlæg en kommentar til at man viste et foto med hastighed på 200 km/h på strækningen
Kører man så meget - så er jeg rimelig sikker på at strækningen er bygget til 200 + 10%.
Netop fordi der en en fejlvisning.


Inden du nu udstiller dig selv alt for meget - du ved godt der findes GPS, ikke?

Mvh
Lars

Citat fra: Frank Poulsen Dato 11/06-23, 17:45Hvorfor al den snak? Gå dog ind og gik i strækningsoversigten... Der står tydeligt 200, og enkelte steder 180 lokalt på den strækning. Der er ikke så meget tvivl. Ingen undtagelser for lette togsæt eller andet, som i det gamle TIB.

https://bane.dk/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/ORF?drilldown=058edfdc-d7b8-4c6a-9447-d55eb32e39ae
Lige præcis - men den falder nok lidt for døve ører.....

Mvh
Lars

Citat fra: larsht Dato 12/06-23, 01:51
Citat fra: TWB Dato 11/06-23, 14:32
Citat fra: larsht Dato 11/06-23, 14:24
Citat fra: TWB Dato 11/06-23, 12:43
Citat fra: larsht Dato 11/06-23, 09:14
Citat fra: TWB Dato 11/06-23, 06:21
Citat fra: ivar Dato 10/06-23, 23:41
Citat fra: TWB Dato 10/06-23, 22:22Er strækningen godkendt til den hastighed.

Kører du 200 km/h så skal højeste tilladte hastighed vist være 220 km/h???

Hvad har du gjort for at undersøge, om det er tilfældet?
Noget meget mærkeligt!

Stillet spørgsmålet i dette forum!

Har du et problem med det?
.......men, siger du dermed at for at måtte køre 180 km/t på eksisterende SR-strækninger, skal strækningshastigheden være 198?
Jeg er rimelig sikker på at derer et tillæg på 10%.
Med andre ord ord.
Når en strækning er godkendt til 180 km/h så er den bygget og planlagt til 198 km/h.

Hvilket vel er ganske fornuftigt.

Stort set alle hastighedsmålere har en usikkerhed på 5-8%.
Mår du kører 100 km/h i den bil - så er den reeelle hastighed omkring 92-94 km/h.
Sikke dog noget værre sludder - kører bilen 100km/t, så kører bilen 100km/t, hastigheden er absolut. Hvad visningen er på bilens speedometer er anden sag.

Det er TILLADT at køre 200km/t på strækning 6, Vigerslev-Ringsted (via Køge Nord) (fraregnet visse lokale restriktioner) - det betyder at man MÅ køre 200km/t.
Ligeledes betyder det at man under de nuværende forhold MÅ køre 200km/t - ikke 220km/t
Hvad er sludder!
Dit indlæg måske!!!

Når du kører i din bil så bruger dit speedometer eller er det bare efter en fornemmelse?

Bruger du dit speedometer så er der en vis fejlmarrgin. Hvilet de fleste ved. Men åbenbart ikke dig!

Når en togstrækning - her var der tale om Peberholmen og en del af Øresundsbroen- så var mit indlæg en kommentar til at man viste et foto med hastighed på 200 km/h på strækningen
Kører man så meget - så er jeg rimelig sikker på at strækningen er bygget til 200 + 10%.
Netop fordi der en en fejlvisning.


Inden du nu udstiller dig selv alt for meget - du ved godt der findes GPS, ikke?
Bliver et togs hastighed bestemt ved GPS?

Det kræver jo særligt udstyr i en tunnel?

Så den tror jeg ikke umiddelbart på.

Og metalhjul slides som gummihjul. Hvilket betyder at omkredsen på et metalhjul på et tog varierer med 1-2%.
Så bruges hjulets omdrejningshastighed til at bestemme arten - så er denne følgelig ikke præcis. Meget lig hvad der sker i en bil.

Citat fra: mpp Dato 11/06-23, 14:14Ringsted–Vigerslev er under test blevet gennemkørt med 255 km/t da den blev testet og banen blev godkendt til 250 km/t da den blev åbnet (selvom signalsystemet så gør, at det ikke har kunnet lade sig gøre). Storebæltsforbindelsen er blevet kørt igennem med 235 km/t under en test og man må gå ud fra at man også har testet Øresund på samme måde inden man har lavet hastighedsgrænserne som man har.

Da der blev kørt 235km/t på Storebælt var det langt efter at banen var åbnet. Denne test havde primært til formål at teste køreledningsanlægget, og så var det i øvrigt "kun" på lavbroen der blev kørt så stærkt.

Storebælt og Øresund er mig bekendt fra før tiden med TSIér og dermed kan/har der været andre regler/procedure ifm bestemmelse af banens maksimale hastighed.

/Bjørn

Citat fra: TWB Dato 12/06-23, 05:27..

Og metalhjul slides som gummihjul. Hvilket betyder at omkredsen på et metalhjul på et tog varierer med 1-2%.

Metalhjuls diameter varierer slet ikke på samme måde, som med gummihjul. Så din sammenligning holder ikke.

Men man kalibrerer i forhold til den faktiske hjuldiameter. Så, med dine tal, hvis hjulet er slidt 2% mindre, vil toget køre 196 km/h, når det viser 200 km/h.

Citat fra: TWB Dato 12/06-23, 05:27Så bruges hjulets omdrejningshastighed til at bestemme arten - så er denne følgelig ikke præcis. Meget lig hvad der sker i en bil.

Nej, den viste hastiged vil/kan blive højere, efterhånden som hjulet slides. Men så kalibrerer man blot den registrerede hjuldiameter.

Hvad tror du der sker, hvis ATC måler (via hjuldiameter) en længere afstand til næste balise, ende der forventes ?

Den kalibrering vil være ret præcis, ellers vil man mærke det på den hårde måde.

Citat fra: TWB Dato 11/06-23, 14:32..

Når du kører i din bil så bruger dit speedometer eller er det bare efter en fornemmelse?

Der er ikke krav om speedometer i en bil. Det er alene op til chaufføren, ikke at køre for stærkt. Så her er du også ude på tynd is.

Men hvis jeg kun må vælge de muligheder du stiller op, vil jeg svare "det er op til chaufførens fornemmelse og ansvar".

Men du kan stille dig selv et kontrol-spørgsmål, tror du at du slipper for en fartbøde, hvis du kan påvise at dit speedometer viser for lav hastighed ?

Gå op Sider: 1 ... 18 19 [20] 21 22 ... 34
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak