Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hvad blev der af Esbjerg Nærbane?
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: Per Holm Dato  2/04-23, 18:36
Citat fra: SEB Dato  2/04-23, 16:34Ofte ser man folk der spørger efter en bus til Bilka inde på busterminalen, selvom der holder et tog lige ved siden af, som kan køre den samme strækning på få minutter - Kontra tiden på knap 1/2 time med bus... Og prisen er tilmed den samme.


Gjesing St. og Bilka i City Nord ser på Google Maps ikke særligt integrerede ud. Her var nok en opgave i at bringe det hele under samme tag så en indkøbstur kan ske fri for blæst, islag, nedbør og barrierrer fra man træder ind på den hjemlige station til man er tilbage igen.

I Hovedstadsområdet vil man finde flere eksempler på at der til en vis grad er taget fat på at løse denne opgave og i O'ense har Rosengårdscenteret investeret i at bringe den lokale sporvej i tættere kontakt med centeret gennem opførelsen af en "Walk-Way" mellem center og standsningssted.

Der er også sket lidt:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=158403


Mvh Vestjyden


Der er også sket lidt:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=158403


Det har nu ikke så meget med Bilka at gøre, der er direkte adgang til Bilka via flisebelagt sti. Den nye trappe og elevator er beregnet til området på sydsiden af Kjersing ringvej og området øst for jernbanen.

Citat fra: Jens Peter Dato  2/04-23, 19:52Der er også sket lidt:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=158403


Det har nu ikke så meget med Bilka at gøre, der er direkte adgang til Bilka via flisebelagt sti. Den nye trappe og elevator er beregnet til området på sydsiden af Kjersing ringvej og området øst for jernbanen.

Der er også sket forbedring af cykelsti og fortov fra forpladsen rundt om Bilka.

Mvh Vestjyden

Lidt sjovt, for jeg har selv haft lign tanker omkring Esbjerg banegård. Jeg har aldrig rigtig forstået, hvorfor "Broen" skulle anbringes så langt væk fra selve banegården. Hvorfor ikke lægge "Broen", hvor bybusserne holder? Så ville man kunne få en overdækket busterminal, der ville være knyttet sammen med togene. Det ville give potentielt langt flere kunder. Og den nu helt glemte cykelbro, kunne have været en integreret del - Tilmed helt dækket fra vind og vejr, da det altsammen ville have passet sammen. Men det valgte man altså ikke at gøre. Man lagde "Broen" længst mulig væk fra den offentlige trafik. Og bilerne der skal til "Broen", ja de holder ofte i kø og blokerer for hinanden - Ligesom normalt.

Ja eller trappeopgang og elevator fra perronerne op til Broen shopping. Kunne også være godt med vinduespartierne ud til perronerne, så kunne man sidde og få en kop kaffe og kig på tog 8)

Mvh Vestjyden

Hvad blev der af Esbjerg Nærbane?
Af vestjyden. 7/06-23, 08:56.
Seneste redigering: 7/06-23, 08:58 af vestjyden
Citat fra: Thom32 Dato  7/06-23, 08:34
Citat fra: vestjyden Dato  6/06-23, 22:54https://jv.dk/sydjylland/er-du-klar-til-at-tage-s-toget-til-esbjerg-magtfulde-kraefter-kaemper-for-at-aendre-den-lokale-togdrift-her-er-de-markante-forslag

(En betalingsartikel)

Har du tilfældigvis et resumé af artiklen? :-D

Regionen har sendt sit høringssvar til staten. Der er Esbjerg nærbane med. Med ønske om flere togsæt.

Mvh Vestjyden

Hvad blev der af Esbjerg Nærbane?
Af Niels Munch. 7/06-23, 09:52.
Seneste redigering: 7/06-23, 09:59 af Niels Munch
Citat fra: vestjyden Dato  7/06-23, 08:56
Citat fra: Thom32 Dato  7/06-23, 08:34
Citat fra: vestjyden Dato  6/06-23, 22:54https://jv.dk/sydjylland/er-du-klar-til-at-tage-s-toget-til-esbjerg-magtfulde-kraefter-kaemper-for-at-aendre-den-lokale-togdrift-her-er-de-markante-forslag

(En betalingsartikel)

Har du tilfældigvis et resumé af artiklen? :-D

Regionen har sendt sit høringssvar til staten. Der er Esbjerg nærbane med. Med ønske om flere togsæt.

De høringssvar til Trafikplan for den statslige jernbane 2023, som Trafikstyrelsen alt i alt har modtaget, kan ses i denne sammenfatning: https://www.trafikstyrelsen.dk/Media/638204427212616525/H%c3%b8ringssvar%20Trafikplan%20for%20den%20statslige%20jernbane,%20230523.pdf .

Her omtaler såvel Region Syddanmark som Sydtrafik "Esbjerg Nærbane".

M.v.h.
Niels

Mon ikke det er mødet med gentagende aflyste afgange der mere end noget andet afholder borgerne i at bruge jernbanen?

Tænker der har større betydning at man kan regne med at toget kører end antallet af afgange.

vh Claus


Citat fra: Dänischer_Teufel Dato 11/06-23, 12:08Mon ikke det er mødet med gentagende aflyste afgange der mere end noget andet afholder borgerne i at bruge jernbanen?

Tænker der har større betydning at man kan regne med at toget kører end antallet af afgange.

vh Claus

Det ene udelukker vel ikke det andet?

Mvh Vestjyden

Citat fra: Dänischer_Teufel Dato 11/06-23, 12:08Mon ikke det er mødet med gentagende aflyste afgange der mere end noget andet afholder borgerne i at bruge jernbanen?

Tænker der har større betydning at man kan regne med at toget kører end antallet af afgange.

vh Claus

Til dels, men en højere frekvens har ganske meget at skulle have sagt. Hvis toget kun går én gang i timen, kan du risikere at skulle møde en time for tidligt, for ikke at komme for sent. Hvis toget går hvert kvarter, så er selv den værste timing meget lettere at tolerere. Dertil kommer at hvis man har blot et enkelt skift på sin rejse, så vil en højere frekvens give en meget større sandsynlighed for en kort ventetid ved skift.

Øgede frekvenser giver næsten altid betydeligt øget passagertal, uanset om det er fra 30-minuttersdrift til 20-minuttersdrift for et regionaltog, eller fra 10- til 5-minuttersdrift på en metrolinje.

Som eksempel kan nævnes at DSB, hvis jeg husker rigtigt, regnede med at miste 30 % af passagererne fra Rungsted Station da de skar ned fra 6 tog i timen i myldretiden til kun 4.

Punktligheden ligger generelt også godt, men hver forsinkelse er jo også irriterende:

https://arriva.dk/koreplaner-og-trafikinfo/punktlighed

Mvh Vestjyden

Citat fra: anho Dato 12/06-23, 12:35
Citat fra: Dänischer_Teufel Dato 11/06-23, 12:08Mon ikke det er mødet med gentagende aflyste afgange der mere end noget andet afholder borgerne i at bruge jernbanen?

Tænker der har større betydning at man kan regne med at toget kører end antallet af afgange.

vh Claus

Til dels, men en højere frekvens har ganske meget at skulle have sagt. Hvis toget kun går én gang i timen, kan du risikere at skulle møde en time for tidligt, for ikke at komme for sent. Hvis toget går hvert kvarter, så er selv den værste timing meget lettere at tolerere. Dertil kommer at hvis man har blot et enkelt skift på sin rejse, så vil en højere frekvens give en meget større sandsynlighed for en kort ventetid ved skift.

Øgede frekvenser giver næsten altid betydeligt øget passagertal, uanset om det er fra 30-minuttersdrift til 20-minuttersdrift for et regionaltog, eller fra 10- til 5-minuttersdrift på en metrolinje.

Som eksempel kan nævnes at DSB, hvis jeg husker rigtigt, regnede med at miste 30 % af passagererne fra Rungsted Station da de skar ned fra 6 tog i timen i myldretiden til kun 4.

Jeg er sikker på at der er væsentlig forskel på myldretidstog på Sjælland og tog der kører hver time i udkantsdanmark, og statistik er jo heller ikke uden værdi, meen hvis du tager ud i virkeligheden og spørger publikum på en provins station så er de klar over at de ikke får tog forbindelse hvert kvarter, de vil bare gerne kunne regne med at toget kører som planlagt så de kan komme på job, til læge ect. pointen er at realistiske planer er at fortrække frem for luftkasteller der tager sig godt ud på regneark, det er trods alt rigtige mennesker med rigtige liv der transporteres.

vh Claus

Citat fra: Dänischer_Teufel Dato 22/06-23, 11:40Jeg er sikker på at der er væsentlig forskel på myldretidstog på Sjælland og tog der kører hver time i udkantsdanmark, og statistik er jo heller ikke uden værdi, meen hvis du tager ud i virkeligheden og spørger publikum på en provins station så er de klar over at de ikke får tog forbindelse hvert kvarter, de vil bare gerne kunne regne med at toget kører som planlagt så de kan komme på job, til læge ect. pointen er at realistiske planer er at fortrække frem for luftkasteller der tager sig godt ud på regneark, det er trods alt rigtige mennesker med rigtige liv der transporteres.

vh Claus

Netop togene ude i provinsen, på de baner hvor der kun køres hver time, har dog allerede en glimrende rettidighed. Der har været lidt problemer i forbindelse med at en operatør har overtaget efter en anden, men alt i alt er rettidigheden faktisk ganske god. Arriva har for eksempel en kundepunktlighed på omkring 92 %, og Lokaltog ligger endnu højere. Lokaltog har oven i købet en bane der kører med to stoptog og et hurtigtog i timen, på enkeltspor - så det kan sagtens lade sig gøre at have både god rettidighed og en god frekvens.

Problemet er at når frekvensen bliver for lav, så giver det meget ventetid for mange folk. Selv med 100 % rettidighed kan man ikke bruge timedrift til særligt meget, hvis ens valg så står mellem at ankomme 50 minutter før eller 10 minutter efter aftalt mødetid. Springet fra halvtimesdrift til timedrift gør toget langt mindre brugbart for en stor del af de potentielle passagerer, og det gælder også på de lokale og regionale baner. Springet fra halvtimesdrift til 20-minuttersdrift (som der er tale om til Esbjerg Nærbane) er noget mindre, men det har alligevel betydning.

Og så kan man jo komme med nok så mange floskler om at regneark ikke afspejler virkeligheden... men det gør de altså, især når der er tale om noget så simpelt som et passagertal. Hvis man kan se at flere folk tager toget når der er hyppigere drift, så betyder det at toget giver en brugbar og ønskværdig service til flere folk når det kører hyppigere.

Ved at forbedre rettidigheden øger du produktets kvalitet for dem der bruger det. Ved at forbedre hyppigheden gør du produktet brugbart af flere personer der ellers ikke kunne bruge det.

Gå op Sider: 1 [2] 3
DSB MH 313Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak