Citat fra: andersj Dato 24/05-23, 14:04Rygtekøkkenet siger at EB+IC1 bliver indsat mellem Hamburg og Padborg uanset hvad fra 17. juni. Plan B er så at der skal skiftes i Padborg til Litra ET.
Det er meget velfunderede rygter...
Citat fra: Thorfinn Dato 24/05-23, 15:48skift til IC1 vogne i Padborg! Skal der lejes mobilkraner? Det er internationale rejsende. De har baggage, gerne kufferter større end de selv kan løfte og i Padborg er der kun 260 mm perron. Jeg gætter på min. 30 min. forsinkelse. I dag kommer IC3 til perron ca 10 min. for afgang og det er ofte ikke nok.
Alle nordgående IC-tog har i dag seks minutter i Padborg fra ankomst til afgang. Det har ofte slet ikke været nok, og specielt i ferieperioderne er flere tog er kørt op mod 30 minutter forsinket pga. langsommelig grænsekontrol. Da politiet fik uddannet politikadetter for et par år siden, hjalp det dog gevaldigt på ekspeditionstiden, da der nu som regel er minimum fire kadetter og en betjent ved togets ankomst, hvor der før ofte kun var to betjente i alt, og så tog det altså meget lang tid at tjekke op til fem helt fyldte MF.
Set på den lyse side, kunne man ved plan b håbe at der kunne laves "flydende" paskontrol, så passagererne blev tjekket på vej ud af IC1-vognene, eller decideret igennem "sluser" henover perronen. Men ja, det bliver nok svært at nå det på seks eller sågar bare 10 minutter.
Selvom grænsekontrollen fra Tyskland officielt er lempet fra 12. maj, er det ikke noget man kan mærke, når man skal med toget nordpå i Padborg. Der er efter min vurdering stadig kontrol på minimum 98% af alle persontog døgnet rundt, dvs. også Snälltåget og SJ Euronight.