Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Deutsche Bahn bestiller 73 ICE tog
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Skylight Dato 18/05-23, 22:06Nogen der kan forklare Talgo's fortræffeligheder? De ser designmæssigt udefra meget unikke ud, men hvorfor køber både DB & DSB så store mængder af en variant som næsten kun ses i Spanien og tidligere USA? Ingen andre steder har man åbenbart ville binde an med denne type.

Altså, Frankrig køber jo altid kun Alstom-tog (måske lidt overdrivelse, men det er ikke meget galt), og indtil for nyligt har Tyskland tilsvarende favoriseret Siemens ganske stærkt, og gør det stadig i mindre grad. Talgo har også den ulempe at deres vognstammer ikke kan op- og nedrangeres på kort tid, hvilket mere traditionelle vogne og EMUer er i stand til.

Men hvis man er villig til at køre med én fast formation a la Railjet, så giver Talgos design en mulighed for et tog der er meget let i forhold til sin længde og passagerkapacitet, og derfor bruger mindre strøm og kan produceres relativt billigt.

Så vidt jeg ved blev DSBs udbud vundet af Talgo på grund af et "overraskende billigt" tilbud, som var betydeligt billigere end konkurrenternes.

Deutsche Bahn bestiller 73 ICE tog
Af andersj, Aalborg. 18/05-23, 23:08.
Citat fra: mikkelwf Dato 18/05-23, 22:58
Citat fra: andersj Dato 18/05-23, 20:47Talgo skriver at stammerne er identiske med dem der allerede er bestilt og består af 1 lokomotiv + 16 vogne + 1 styrevogn (heraf 1 bistrovogn og 1 PRM-vogn).

Det giver vel heller ikke rigtig mening for DB at skulle købe Vectron 230 når de har betalt for at få udviklet deres eget lokomotiv (BR 105) hos Talgo.

Link: https://www.talgo.com/-/deutsche-bahn-confirms-talgo-larger-single-order-history-56-new-talgo-230-trains

Stammerne kan jo ikke køre andre steder end hvor der er strøm, så derfor skal de trækkes med diesel til Sylt.

Derfor har de bestilt vectron dual mode. Som så skal trække en stamme inkl. et passivt talgo-lok.

Ideelt set havde de fra starten kun udbudt togstammerne og lokomotiver separat.

I forhold til de nye, havde det været interesseret, at de var bestilt uden lok, så man bedre kunne udnytte de nye vectron - men sådan er det åbenbart ikke..

De bestilte vectron dual mode er vel for øvrigt også kun 160km/t (måske 200, kan ikke lige huske det)..

Ja, det har hele tiden været planen at bruge diesellokomotiver til Oberstdorf og Westerland - dog er det ikke længere nødvendigt at medbringe en BR 105 da DB har valgt at stammerne skal have ÖBB-WTB og derfor kan vognene snakke sammen med Vectron lokomotiver. Dette gør det også muligt at indsætte vognene mellem Amsterdam og Berlin i oktober 2024 med indlejede Vectron lokomotiver, selvom BR 105 ikke er færdig til den tid.

Anders

Citat fra: andersj Dato 18/05-23, 23:08
Citat fra: mikkelwf Dato 18/05-23, 22:58
Citat fra: andersj Dato 18/05-23, 20:47Talgo skriver at stammerne er identiske med dem der allerede er bestilt og består af 1 lokomotiv + 16 vogne + 1 styrevogn (heraf 1 bistrovogn og 1 PRM-vogn).

Det giver vel heller ikke rigtig mening for DB at skulle købe Vectron 230 når de har betalt for at få udviklet deres eget lokomotiv (BR 105) hos Talgo.

Link: https://www.talgo.com/-/deutsche-bahn-confirms-talgo-larger-single-order-history-56-new-talgo-230-trains

Stammerne kan jo ikke køre andre steder end hvor der er strøm, så derfor skal de trækkes med diesel til Sylt.

Derfor har de bestilt vectron dual mode. Som så skal trække en stamme inkl. et passivt talgo-lok.

Ideelt set havde de fra starten kun udbudt togstammerne og lokomotiver separat.

I forhold til de nye, havde det været interesseret, at de var bestilt uden lok, så man bedre kunne udnytte de nye vectron - men sådan er det åbenbart ikke..

De bestilte vectron dual mode er vel for øvrigt også kun 160km/t (måske 200, kan ikke lige huske det)..

Ja, det har hele tiden været planen at bruge diesellokomotiver til Oberstdorf og Westerland - dog er det ikke længere nødvendigt at medbringe en BR 105 da DB har valgt at stammerne skal have ÖBB-WTB og derfor kan vognene snakke sammen med Vectron lokomotiver. Dette gør det også muligt at indsætte vognene mellem Amsterdam og Berlin i oktober 2024 med indlejede Vectron lokomotiver, selvom BR 105 ikke er færdig til den tid.

Men det er vel stadig planen den skal med? Hvis de har 1 BR105 til hver stamme og man kun tilkobler vectron hvor der ikke er strøm, så er der vel mere arbejde at koble den af?

Men nu er vi godtnok ude i formodninger om hvordan DB reelt vil drifte..

Citat fra: mikkelwf Dato 18/05-23, 23:12Men nu er vi godtnok ude i formodninger om hvordan DB reelt vil drifte..

Jeg er da sikker på at DB følger intenst med her, hvor ekspertisen findes.

Ifølge en tidligere kollega, er Talgotogene dejlig behagelige at køre med og har kørt i Spanien i mange år så jeg tror ikke at det er en dårlig beslutning.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Citat fra: ivar Dato 18/05-23, 23:44
Citat fra: mikkelwf Dato 18/05-23, 23:12Men nu er vi godtnok ude i formodninger om hvordan DB reelt vil drifte..

Jeg er da sikker på at DB følger intenst med her, hvor ekspertisen findes.


Nu er 90% af indlæg på jernbanen.dk jo gisninger, gætterier og konspirationer, lavet af ægte mandagstrænere..  ;D

Men for at være seriøs et øjeblik skrev jeg det, du citerede på, netop fordi det er gætterier fra min side..

Jeg synes personligt det er lettere irriterende, med de indlægsskrivere, der skråfast deler deres "viden" som reel viden, selvom det kun er noget de har opfundet i deres eget hoved..

Gå op Sider: 1 [2]

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak